Zapomeňte na pobočky i na fyzické peníze. Covid ukázal, že ani jedno vlastně moc nepotřebujeme

Mobilní banka, ilustrační foto

Mobilní banka, ilustrační foto Zdroj: Profimedia

Mobilní banka, ilustrační foto
2
Fotogalerie

Karantény, zavřené obchody a omezení řady odvětví se odrazily i v chování klientů bank. Následně dopadly na celý bankovní sektor, který se ještě více přesunul do on-line prostředí.

„Epidemie byla nejsilnějším spouštěčem digitalizace včetně digitalizace finančních služeb, minimálně za poslední dekádu. Nejviditelnějším důkazem tohoto procesu je množství poboček, které bankovní domy uzavřely a ještě se uzavřít chystají,“ zdůrazňuje Petr Ložek, partner PwC a expert na finanční technologie.

Soumrak poboček

Zejména u plateb totiž klienti dávali během pandemie přednost digitálnímu styku s bankou, místo aby fyzicky zašli na pobočku. Méně vytížené pobočky proto banky začaly rušit. „V souvislosti s koronavirovou krizí Komerční banka urychlila některé kroky původně plánované na pozdější období. Ke konci srpna jsme proto ukončili činnost 64 menších poboček,“ uvádí mluvčí ústavu Pavel Zúbek.

Podobně mluví i další banky. „Pandemie výrazně akcelerovala využívání digitálního bankovnictví a platby kartou. U řady malých poboček spořitelny v menších sídlech tak návštěvnost poklesla na jednoho klienta za hodinu a my jsme byli nuceni je uzavřít,“ říká mluvčí spořitelny Filip Hrubý a dodává, že banka zavřela 15 poboček. Československá obchodní banka pak podle mluvčího Patrika Mádleho ukončila činnost dvou menších poboček.

Od začátku roku zmizelo z trhu podle dat České národní banky 137 bankovních míst, když ke konci června jich bylo 1761. Nejrychlejší propad nastal v období mezi dubnem a červnem. „Absolutní počet bankovních míst v České republice letos během druhého čtvrtletí klesl nejníže minimálně od roku 2008,“ zdůrazňuje ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Nová role

Přechod k obsluze účtů přes internet nebo mobil může být navíc trvalým trendem. „Řada klientů, kteří v minulosti nepoužívali kanály přímého bankovnictví, si v době omezení uvědomila, že to je vlastně pohodlnější způsob obsluhy. Banky samy se ještě více ujistily, že o klienty při uzavření poboček v méně frekventovaných lokalitách ve významné míře nepřijdou,“ popisuje Ložek.

V průběhu pandemie proto banky zaznamenaly zvýšený zájem o mobilní bankovnictví. Počet uživatelů mobilního bankovnictví ČSOB se zvýšil v prvním kvartálu o čtvrtinu, spořitelna pak hlásí nárůst zájmu o pětinu. Podobně se vyjádřila Komerční banka. Trendu se proto bankovní domy přizpůsobují.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!