Zapomeňte na pobočky i na fyzické peníze. Covid ukázal, že ani jedno vlastně moc nepotřebujeme | E15.cz

Zapomeňte na pobočky i na fyzické peníze. Covid ukázal, že ani jedno vlastně moc nepotřebujeme

Vladan Gallistl

Karantény, zavřené obchody a omezení řady odvětví se odrazily i v chování klientů bank. Následně dopadly na celý bankovní sektor, který se ještě více přesunul do on-line prostředí.

„Epidemie byla nejsilnějším spouštěčem digitalizace včetně digitalizace finančních služeb, minimálně za poslední dekádu. Nejviditelnějším důkazem tohoto procesu je množství poboček, které bankovní domy uzavřely a ještě se uzavřít chystají,“ zdůrazňuje Petr Ložek, partner PwC a expert na finanční technologie.

Soumrak poboček

Zejména u plateb totiž klienti dávali během pandemie přednost digitálnímu styku s bankou, místo aby fyzicky zašli na pobočku. Méně vytížené pobočky proto banky začaly rušit. „V souvislosti s koronavirovou krizí Komerční banka urychlila některé kroky původně plánované na pozdější období. Ke konci srpna jsme proto ukončili činnost 64 menších poboček,“ uvádí mluvčí ústavu Pavel Zúbek.

Podobně mluví i další banky. „Pandemie výrazně akcelerovala využívání digitálního bankovnictví a platby kartou. U řady malých poboček spořitelny v menších sídlech tak návštěvnost poklesla na jednoho klienta za hodinu a my jsme byli nuceni je uzavřít,“ říká mluvčí spořitelny Filip Hrubý a dodává, že banka zavřela 15 poboček. Československá obchodní banka pak podle mluvčího Patrika Mádleho ukončila činnost dvou menších poboček.

Od začátku roku zmizelo z trhu podle dat České národní banky 137 bankovních míst, když ke konci června jich bylo 1761. Nejrychlejší propad nastal v období mezi dubnem a červnem. „Absolutní počet bankovních míst v České republice letos během druhého čtvrtletí klesl nejníže minimálně od roku 2008,“ zdůrazňuje ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Nová role

Přechod k obsluze účtů přes internet nebo mobil může být navíc trvalým trendem. „Řada klientů, kteří v minulosti nepoužívali kanály přímého bankovnictví, si v době omezení uvědomila, že to je vlastně pohodlnější způsob obsluhy. Banky samy se ještě více ujistily, že o klienty při uzavření poboček v méně frekventovaných lokalitách ve významné míře nepřijdou,“ popisuje Ložek.

V průběhu pandemie proto banky zaznamenaly zvýšený zájem o mobilní bankovnictví. Počet uživatelů mobilního bankovnictví ČSOB se zvýšil v prvním kvartálu o čtvrtinu, spořitelna pak hlásí nárůst zájmu o pětinu. Podobně se vyjádřila Komerční banka. Trendu se proto bankovní domy přizpůsobují.

Pokračování článku patří k prémiovému obsahu E15
fotoRoční předplatné1899 Kč
Ušetříte 489 Kč oproti měsíčnímu předplatnému
Objednat
fotoČtvrtletní předplatné499 Kč
Ušetříte 98 Kč oproti měsíčnímu předplatnému
Objednat
fotoMěsíční předplatné99 Kč
Cena 99 Kč platí pro první měsíc pro nové předplatitele. Další následující měsíc stojí 199 Kč.
Objednat
fotoDarujte roční předplatnéNáhled předplatného1899 Kč Objednat
Firemní předplatné
Roční licence pro firmy a instituce
Printová verze E15
Předplatné printového deníku E15

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!