Životnímu pojištění se daří. Pomáhá boom hypoték | E15.cz

Životnímu pojištění se daří. Pomáhá boom hypoték

Životnímu pojištění se daří. Pomáhá boom hypoték
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: profimedia

Vladan Gallistl

Banky se snaží přimět uchazeče o úvěr na bydlení, aby si sjednali životní pojistku. Pokud to udělají, získají nižší úrokovou sazbu.

Trh s životním pojištěním klesá již čtvrtým rokem. Výsledky by mohly být ještě horší, kdyby prudce nestoupal zájem o hypoteční úvěry na nákup domu nebo bytu.

Ke sjednání životního pojištění, které představuje náklad navíc, totiž banky motivují klienty snížením úrokové sazby. „V případě sjednání pojištění schopnosti splácet klient u České spořitelny získá slevu na úrokové sazbě 0,2 procentního bodu,“ uvádí Karel Chábek, manažer hypoték České spořitelny. Řada dalších bank pak nabízí slevu 0,1 procentního bodu.

Průměrná sazba hypoték v srpnu nepatrně klesla na 2,01 procenta

Komerční banky nebo České spořitelny ovšem není sjednání pojištění nutnou podmínkou pro udělení hypotečního úvěru. U ČSOB pak jen u velkých půjček. „Životní pojištění je povinné pro úvěry s LTV (loan-to-value, tedy poměr výše úvěru k hodnotě nemovitosti, pozn. red.) nad osmdesát procent,“ vysvětluje mluvčí ČSOB Patrik Madle. UniCredit Bank pak vyžaduje pojištění v případě, že klient v době splatnosti úvěru přesáhne věk 67 let.

Zájem o hypotéky se proto odráží i na rostoucím zájmu o životní pojištění. „S vyšším počtem hypotečních úvěrů roste i počet k nim sjednaných pojištění,“ konstatuje Pavel Zúbek, mluvčí Komerční banky. Podobně se vyjádřily také další velké banky jako Česká spořitelna a Československá obchodní banka. Potvrzují to rovněž pojišťovny.

Za prvních osm měsíců si tak Češi sjednali podle údajů Fincentra Hypoindexu téměř 74 tisíc hypoték, více než v rekordním loňském roce. Tehdy počet úvěrů za prvních osm měsíců činil zhruba 72 tisíc.

Zápisník Jaroslava Bukovského: O penězích

Životní pojištění pomáhá bankovním domům snižovat rizika. „U vyšších úvěrů je životní pojištění pro banku standardní formou záruky,“ říká Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa. Pojistka totiž kryje rizika úmrtí, invalidity, nemoci nebo například ztráty zaměstnání. Klient s pojistkou je tak pro banky méně rizikový než zákazník bez ní, protože v případě například ztráty zaměstnání mu pojišťovna vyplatí pojistné.

Kromě snížení rizika nesplacení hypotéky, která může trvat desítky let, banky na sjednání pojistky zároveň okamžitě vydělají. Získají totiž od pojišťovny odměnu. Často se navíc snaží prodávat pojistky, které nabízí jejich vlastní pojišťovací dům. Ani hypotéky ale trh s životním pojištěním nespasily. „Trh životního pojištění má již čtvrtý rok sestupný trend,“ uvádí manažerka Renomia Benefit Dagmar Krátká.

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Články odjinud