Firmy se snaží vtáhnout zaměstnance zpět do kanceláří. Architekti vědí, jak to udělat vůní

Součástí designového vstupu do kanceláří firmy Capexus v budově River Corner bude i charakteristická vůně. Na zvýšení produktivity zaměstnanců má obecně pozitivní vliv aroma citrusů a jasmínu, kreativitu posilují skořice či máta a pro snížení stresu se hodí levandule a rozmarýn.

Součástí designového vstupu do kanceláří firmy Capexus v budově River Corner bude i charakteristická vůně. Na zvýšení produktivity zaměstnanců má obecně pozitivní vliv aroma citrusů a jasmínu, kreativitu posilují skořice či máta a pro snížení stresu se hodí levandule a rozmarýn. Zdroj: CAPEXUS, autor vizualiace studiosme

Po hotelech, obchodech a po restauracích dorazil trend interiérových vůní i do kanceláří. Pro parfémáře jde o složité hledání kompromisu. Prostor by měl vonět celému osazenstvu kanceláře – a ještě ho povzbudit k práci.

Nasládlý parfém kolegyně od vedlejšího stolu, vůně tabáku v šéfově pracovně. Tyto asociace bývaly nezřídka podprahově spojené se vstupem na pracoviště, tedy dokud se jím nestal home office. Návrat do kanceláří po covidu už je v mnohém jiný. Někde dokonce od prvního nadechnutí u recepce. „Zvykli jsme si na domácí pohodlí. Co platilo před covidem, to už nefunguje. Snažíme se lidi vtáhnout zpět do kanceláří tak, aby to pro ně nebyl ‚vopruz‘,“ říká s trochou nadsázky architekt Martin Židek ze společnosti Capexus, která se specializuje na realizaci komerčních interiérů.

Součástí snahy o takzvaný wellbeing je ve stále větší míře také vytváření parfémů do firemních sídel. „V rámci provonění je kancelář jedna z nejobtížnějších záležitostí. Výběr vůně totiž musí být takový, aby zaměstnanec věděl, že kancelář příjemně voní, ale zároveň by měl vůni po několika minutách vypustit, aby ho nerušila při práci,“ vysvětluje obchodní ředitel společnosti Kalvei Lukáš Voráček.

Rozmanitost klientů, tedy osazenstva kanceláří, a dlouhé hodiny, které tam tráví, výběr vhodné vůně ztěžují. Vůně by navíc měla ladit s celkovým designem interiéru včetně převládajících chladných či teplých odstínů. V některých případech lze zapojit i design firemního loga.

„Jeden z našich klientů má korporátní barvu bordó, která je velmi podobná barvě granátového jablka. Naší snahou bylo, aby tato ingre­dience vůni dominovala,“ popisuje Voráček. „Vůni si lze nechat vytvořit na míru, vonných esencí a jejich kombinací je nepřeberné množství. Samozřejmě existují již vyrobené vůně pro pracovní prostředí,“ pokračuje.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!