Maserati Boomerang se šíleným designem a interiérem. Prohlédněte si koncept z roku 1971

Maserati Boomerang

Maserati Boomerang Zdroj: autorevue.cz

Maserati Boomerang
Maserati Boomerang
Maserati Boomerang
Maserati Boomerang
Maserati Boomerang
61 Fotogalerie
Václav Holec

Koncept Boomerang s technikou Maserati vznikl před více než pětačtyřiceti lety. I dnes vypadá skoro jako kosmická loď.

Boomerang představoval třetí dvoudveřový klínovitý prototyp v řadě vytvořený Giorgettem Giugiarem a jeho Italdesignem. Italský kouzelník předtím nakreslil Alfu Romeo Caimano a VW-Porsche Tapiro, oba vozy se dočkaly „životní velikosti“ a funkční podoby. Ta však překarosovanému trojzubci nejprve chyběla. Jméno bylo zvoleno vskutku trefně, při troše fantazie lovecký nástroj a zbraň (nejen) australských domorodců svým tvarem opravdu připomínal.

Zářivě oranžové a dramaticky působící kupé vyniklo při debutu v „jámě lvové“ na domácím podzimním autosalonu v Turíně 1971 supernízkou stavbou. Bylo pouhých 1070 mm vysoké, na délku měřilo 4342 mm a do šířky 1860 mm. Giugiaro si s ním opravdu vyhrál, na geometrické linie použil snad výhradně pouze pravítko, ale hlavně popustil uzdu své fantazii.

Čelní okno s jediným stěračem sklonil pouze o 13 stupňů, což je naprosté minimum pro to, aby řidič z auta vůbec dopředu něco viděl (mimochodem, mělo ještě o dva stupně méně než Bizzarrini Manta ročníku 1968, také jeho práce). Rovněž střecha a částečně i dveře byly prosklené. Ty se překvapivě otevíraly konvenčně a nikoli vzhůru.


Blíží se prezidentské volby 2018. Kdo z devíti kandidátů na prezidenta zvítězí? Sledujte volební speciály s komentáři i okamžitými online výsledky. První kolo prezidentské volby 2018 se bude konat už 12. a 13. ledna. Pokud žádný kandidát nezíská dostatečnou převahu, druhé kolo prezidentských voleb 2018 se uskuteční o dva týdny později, 26. a 27. ledna.


Další libůstku představovaly přístroje ve futuristickém a zároveň luxusním hnědém koženém interiéru. Byly umístěné uprostřed volantu. Původně jim vévodil obří otáčkoměr, nakonec byla z praktických důvodů dána přednost menšímu, doplněnému navíc pěticí dalších „budíků“ a základními spínači. Celý sloupek zároveň tvořil bezpečnostní prvek, který zabránil těžkému zranění v případě nehody, protože se při nárazu vrátil na původní místo. Giugiaro se nechal slyšet, že v budoucnosti dokonce počítal s airbagem. Nakonec na něj nedošlo.

Podobné řešení použil o patnáct let později americký Pontiac Trans Sport, Nikoli ten sériový, který se díky Opelu dovážel i do Evropy, nýbrž první showcar. Podvozek s rozvorem 2600 mm a rozchodem kol 1475/1445 mm (ano, vpředu byla vzdálenost větší) vycházel z Bory. Jednalo se o ocelový monokok s pomocnými rámy. Zavěšení obstarávaly dvojité lichoběžníky, vinuté pružiny poskytovaly alespoň základní komfort a nad chováním na silnici bděly příčné zkrutné stabilizátory. Čtveřice vnitřně chlazených kotoučů už nepostrádala posilovač, místo dnes obvyklého hřebenového řízení bylo použito maticové kuličkové.

Celý článek si můžete přečíst zde >>>