Test Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi: Dobré, vážně velmi dobré

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi
Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi
2
Fotogalerie
Nový Ford Mondeo je vážně hodně dobré auto. Najde se ale pár záporných věcí, které by vás nakonec od případného nákupu mohly odradit.

V pořadí čtvrtá generace Fordu Mondeo přijíždí jako první evropský Ford na nové platformě pro vozy střední třídy. Platforma to je globální, protože tato automobilka razí taktiku jednoho auta pro všechny, což má svá úskalí, ale sníží to náklady na výrobu. S novou platformou pak souvisí také nižší hmotnost (-25 kg), ale zároveň tužší karoserie (zlepšení o deset procent).

Mondeo rovněž dostalo vůbec poprvé ve své historii elektromechanický posilovač řízení s naprosto klasickými odůvodněním odkazujícím se na nižší hmotnost a nižší produkci emisí. Další důležitou novinku představuje zadní náprava typu Integral Link.

Design se povedl

Až potkáte nové Mondeo v reálném provozu (pokud se tak už nestalo), vsadím se, že na vás zapůsobí. Vzhled se totiž nadmíru povedl. Kromě úzkých světlometů, v našem provedení diodových, a masky á la Aston Martin je důvodem vizuální přitažlivosti řada chromových detailů a především rozměry auta jako takového. Mondeo je jedním slovem obrovské.

S délkou 4867 mm přerůstá nový Passat o rovných sto milimetrů, zároveň je také o dva centimetry širší a abychom byli úplní, větší je i rozvor náprav. Ten dosahuje u Fordu na 2850 mm (Passat nabídne 2791 mm).

Interiér: tři novinky

Pakliže vás design lehce usadil na zadní část těla, interiér v tomto trendu pokračovat nebude. Ford hlasitě prezentuje na téma interiéru několik novinek. Coby řidič těžko přehlédnete nový přístrojový štít, kterému zůstaly pevné pouze základní stupnice otáčkoměru a rychloměru, vše ostatní je digitální. Mě tato novinka doslova praštila do očí a to jsme sotva stihl nastartovat. Výhodou podobných displejů je možnost volby toho, co přesně se vám zde zobrazí. A když jsem nasedl do auta, zapnuty byly všechno možnosti.

Připadal jsem si ztracen, jak na přednášce z matematiky, kdy profesor s potěšením psal na tabuli formule, druhou rukou je zase mazal a my jsme příděl informací absolutně nestíhali. Problém je, že na relativně malém prostoru najdete mnoho věcí a tak se nakonec i základní údaje typu rychlosti ztrácí.

Naštěstí si můžete obě části vnitřního displeje nechat zmizet a samozřejmě lze dát pryč i druhou stupnici ukazující údaje o rychlost v mílích. Situace se potom vylepší, ale pořád bych neoznačil tento přístrojový štít jako příklad čitelnosti.

Novinka číslo dvě – multimediální systém SYNC 2. Když zavzpomínáte na Fordy z nedávné minulosti, musíte pohled na uklizený středový panel kvitovat s povděkem. Tak málo tlačítek. Vše ostatní se odstěhovalo na dotykový displej nového multimediálního systému. Základní obrazovka je rozdělena na čtyři části. Něco můžete ovládat přes tuto základní obrazovku, další věci se objeví po dotyku příslušného pole, čímž se vyvolá podrobnější nabídka.

Dva problémy z kategorie zásadních

Ford Mondeo Kombi coby vůz střední třídy s obrovskými vnějšími rozměry slibuje hodně. Není ale zdaleka tak prostorné, jak slibuje první pohled.

Problémem je palubní deska. Ta je masivní, čelní okno je protažené vpřed a řidič vlastně sedí od toho všeho dost daleko. V praxi je proto posunutý směrem vzad, čímž nabourá prostor pro vzadu sedící doprovod.

Z pohledu řidiče je zde ale ještě jeden významný problém. Výhled z auta vyžaduje zvyk a já musím říci, že mi týden nestačil. Sedíte utopeni v interiéru, okna jsou relativně malá (zvenku to ale vše působí dynamicky), kapota nafouknutá, sloupky masivní… V prvních chvílích si budete připadat v tom všem trochu ztraceni a budete jen těžko odhadovat, kde přesně auto končí.

Testovaná výbava Titanium zahrnuje i ambientní osvětlení a výběr sedmi odstínů. Nastavit si můžete rovněž intenzitu a nebo to vše můžete rovnou vypnout (sláva!). Co ale vypnout nepůjde, to jsou tlačítka na volantu. A věřte, že i ta udělají při jízdě za tmy mimo veřejné osvětlení své. Tlačítek je zde totiž požehnaně a jak jsem tak počítal, napočítal jsem celkem 25 svítících bodů, které máte coby řidič přímo před očima.

Nebýt přesvětélkovaného pracoviště řidiče, řídí se testované Mondeo v noci výborně, protože ve své výbavě zahrnovalo také diodová světla (+ 31 850 Kč) a ta fungují na jedničku s hvězdičkou. Prostor před autem perfektně osvítí, svítí vám do zatáčky (natáčí se) a automaticky přepínají dálková světla. Navíc tuhle činnost dělají bleskově, takže se už nestávají situace, kdy systém přemýšlí, jestli proti vám opravdu jede jiné auto a jeho řidič už naštvaně rozsvěcí dálková světla, protože je oslňován.

Jak je na tom zavazadelník?

Základní objem má hodnotu 488 litrů. Cože? Tak málo? Možná už jsme neustálou masáží o rekordních objemech, ve kterých jsou započítány pomalu i dutiny v pátých dveřích, poněkud postižení. Fakt je ten, že si Mondeo rekord co do objemu zavazadelníku nepřipíše, ale považovat ho automaticky za malý by byla zmýlená a jak známo, zmýlená neplatí.

Zavazadelník Mondea je především velmi široký. To se hodí podsatatně více, než dlouhý a úzký kufr. Nákladová hrana je příjemně nízko (611 mm) a podlaha přímo navazuje na hranu, což také přijde vhod. Co už se tolik nehodí, to jsou masivní zadní dveře, kvůli kterým se budete muset za každých okolností dostávat přes velký převis.

Jízda: K čemu ty nářky?

Testované kombi dorazilo s naftový motorem spojeným se šestistupňovou automatickou převodovkou Powershift. K dispozici jsme tak měli 132 kW (180 k), 400 Nm, respektive maximální rychlost 218 km/h a zrychlení z nuly na stovku za 8,7 s.

Mondeo je tiché, o tom nemůže být pochyb. Je škoda, že se při té veškeré snaze ještě nevěnovala trochu větší péče odhlučnění motoru. Ten už ve 130 km/h, kdy na šestku točí zhruba 2200 ot./min, v interiéru slyšíte, takže bohužel není výsledek úplně dokonalý. Dokonale ovšem pracuje podvozek.

Karoserie se v rozumných mezích houpe, ale to není to nejdůležitější. Podvozek především perfektně tlumí veškeré nerovnosti a to navzdory přítomnosti příplatkových osmnáctipalcových kol. I vyloženě propadlé kanály zvládne Mondeo pohltit nadprůměrně účinně. Žádná rána ani nějaký nepatřičný ráz se nekonají. Pokud budeme na tento Ford nahlížet jako na auto pro dlouhé cestování, praxe snad ani nemohla být lepší.

V zatáčkách se sice karoserie naklání, ale podvozek se zakousne a vy se coby řidič jen a pouze divíte tomu, jak rychle nakonec můžete v zatáčce jet a kolik vám toho Mondeo dovolí. Elektromechanické řízení také není vyloženě špatné a volant se dobře drží.

Cena

Kolik za to všechno? Minimálně za takové Mondeo zaplatíte 834 990 Kč, ale tím určitě končit nemusíte, přestože už je ve výbavě zahrnuto všechno možné od čtení značek, litých kol, tempomatu, přes sadu bezpečnostních asistentů, až po automatické stěrače, palubní počítač s 10,1“ velkým displejem nebo vyhřívané čelní sklo. Ford nabízí řadu dalších možností, jak utratit peníze. Většinu z nabídky testovací exemplář dostal, takže se nelze divit tomu, že jeho cena nakonec skončila na částce 1 107 990 Kč.

Nejdražším příplatkem je u našeho auta čalounění kůže/velur, vyhřívání předních sedadel a elektrické nastavování v deseti směrech za 66 000 Kč. Pokračujeme lepším ozvučením kombinovaným s navigací za 55 800 Kč, střešní okno stojí 32 500 Kč, aktivní parkovací asistent 17 000 Kč a tak dále.

Dobré, opravdu velmi dobré

Závěr? Mondeo s karoserií kombi je velké, pohodlné a dobře vypadající auto s vynikajícím podvozkem. Pracoviště řidiče není úplně ideální, ale jinak jde o opravdu velmi dobré auto, které si zaručeně své zákazníky najde.

Autorevue.cz