Test Volkswagen Passat 2.0 Bi-TDI B8: Jak jezdí ten nejsilnější?

VW Passat biturbo

VW Passat biturbo Zdroj: Autorevue.cz

Čtyřválec 2.0 Bi-TDI není pouze nejsilnějším dieselem v nabídce pro model Passat, ale jde také o v současnosti nejvýkonnější naftový dvoulitr, který je na trhu k dispozici.

V souvislosti s nástupem osmého vydání Volkswagenu Passat se mluvilo o mnoha věcech. Jednou z hlavních novinek je naftový dvakrát přeplňovaný čtyřválec, díky kterému se pod kapotu německé novinky dostalo rovných 176 kW (240 koní).

Takový výkon byl ještě nedávno výsadou pouze dieselových šestiválců. V současnosti nic výkonnějšího, co má pouze čtyři válce a objem dvou litrů, nenajdete u žádné jiné značky.

Diesel vs. benzin? Nepoznáte rozdíl

Vrcholný diesel, který zatím nasazuje koncern Volkswagen výhradně pod kapotu modelu Passat, pochází z řady EA288. Motor má objem 1968 cm3 a maximálního výkonu dosahuje při 4000 ot./min. Točivý moment graduje hodnotou 500 Nm, kterou máte k dispozici v rozmezí od 1750-2500 ot./min. Slibné hodnoty, že ano.

VW Passat biturboVW Passat biturbo | Autorevue.cz

Zrychlení z nuly na stovku je u sedanu záležitostí na 6,1 s (kombi je pomalejší o 0,2 s). Svůj podíl na tomto čísle (mimochodem VW ho udává pro auto se zátěží 200 kg) má také standardně dodávaný pohon všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex a sedmistupňová automatická převodovka DSG.

Maximální rychlost pak činí 240 km/h a kombinovaná spotřeba 5,3 l/100 km. Že má tato motorizace výkonu na rozdávání, nebo že jede „kopec-nekopec“, to asi všichni tak nějak dopředu tuší, takže to ani není nutné zmiňovat. Tento motor vás ale zaručeně překvapí svým charakterem. Troufnu si totiž tvrdit, že kdybyste si dovnitř sedli se zavázanýma očima, tipovali byste benzinovou jednotku. Koncernový čtyřválec má k benzinům hodně blízko.

A začíná to už zvukem. Motor je sám o sobě precizně odhlučněný a maximálně kultivovaný. Dokonce i studené starty znamenají pro posádku pouze krátkodobé a ve srovnání s konkurenty pořád jen velmi decentní zvýšení hluku v interiéru. Při razantnějším sešlápnutí plynu rovnou zapomeňte na nějaké kopance a nenadálé mocné zátahy. Tohle biturbo je totiž ukázkově plynulé. Od tří tisíc otáček je nabízená dynamika velmi zajímavá, v okolí čtyř tisíc je asi nejzajímavější, ale motor můžete poslat až k pěti tisícům a agregát pořád nikterak nevadne. A k tomu přidá vyloženě benzinový zvuk.

VW Passat biturboVW Passat biturbo | Autorevue.cz

Spotřeba? Jezdí i za patnáct

Konstruktéři automobilky Volkswagen dali vrcholné dieselové motorizaci ještě jednu zajímavou vlastnost. Dieselové biturbo totiž umí být úsporné. Největší číslo, které jsem během testovacího týdne potkal na palubním počítači, bylo 15 l/100 km a stalo se tak poté, co jsem se jal zkoušet okreskové schopnosti podvozku. Takže velmi expresní jízda plná ostrých akcelerací. To není vůbec špatné.

Ale zároveň to není úplně typický provoz, který by se dal u tohoto auta očekávat. Ten je samozřejmě na dálnici. Při 140 km/h ukazoval palubní počítač velmi sympatických 6,5 l/100 km. Klidná jízda mimo město pak bez problémů znamená i pětilitrovou spotřebu, ve městě jsem se pohyboval kolem osmi litrů.

VW Passat biturboVW Passat biturbo | Autorevue.cz

Jízda: Město mu příliš nejde

I když spotřeba není při jízdě po městě přehnaně vysoká, nakonec si velmi pravděpodobně zvolíte pro popojíždění po dlažebních kostkách, retardérech a tramvajových kolejích nějaké jiné auto (jestli se taková možnost naskytne). Pokud vrcholnému Passatu něco opravdu nejde, tak to je právě taková úplně obyčejná pomalá jízda po městě, respektive obecně po rozbitých cestách.

Čím rychleji, tím lépe

Se zvyšujícím se tempem funguje nový Passat lépe a lépe. Dokazuje to například odhlučnění. Obecně je německá dálniční jízda parádní disciplínou testované motorizace, což se dalo očekávat už v momentě, kdy se poprvé objevily oficiální informace o příchodu takto výkonného dvoulitru. Passat navzdory své ne zrovna nízké hmotnosti (1,7 t) zvládne s naprostým přehledem rychlosti nad 200 km/h a tváří se u toho absolutně nezaujatě.

VW Passat biturboVW Passat biturbo | Autorevue.cz

A když přijde na věc, umí být Passat dokonce i zábavný. Stabilizaci si úplně nevypnete, ale ESP můžete přepnout do režimu Sport, kdy systém zasahuje o něco později. Je skoro až s podivem, kolik vám toho řídicí jednotka potom dovolí. Opět nezklamalo ani řízení, které je velmi strmé a nenutí vás přehmatávat, slova chvály bych bez problémů našel také pro sedmistupňové DSG. Problémy nastanou pouze v momentě, když převodovku překvapíte nenadálým přidáním plynu.

„Volks“ opravdu ne

Podle oficiálního ceníku Passat s vrcholným dieselem a karoserií sedan nekoupíte za méně než 1 036 900 Kč. A rozhodně nejsou na místě obavy, že by snad nebylo za co připlácet. Jen se člověk u konfigurátoru trochu zasní – a rázem je za hranicí 1,3 milionu korun.