VW dominuje Evropě, Škoda Česku

Škoda Citigo v pětidveřové verzi

Škoda Citigo v pětidveřové verzi Zdroj: CTK/Rene Fluger

V zemích EU bylo za leden až srpen roku 2014 poprvé zaregistrováno více nových osobních automobilů (8 636 555) než ve stejném období roku předchozího – o 5,77 procenta.

K optimismu však rozhodně není důvod, protože tato čísla zůstávají daleko za objemy prodeje před ekonomickou krizí. V roce 2007 bylo nově zaregistrováno více než 16 milionů vozidel.

Trhu starého kontinentu nadále dominuje Volkswagen (zaznamenal navíc růst odbytu o 4,27 procenta), následují Ford a Opel/Vauxhall. Škoda obsadila skvělé 11. místo s tržním podílem 4,53 procenta proti 3,96 procenta v roce 2013 a zaznamenala největší absolutní růst prvních registrací. Nově bylo zaregistrováno o 67 587 škodovek více.

Na českém trhu se pozitivní trend také nezastavil. Meziroční růst prvních registrací osobních automobilů za letošních osm měsíců činil 17,53 procenta (ze 106 946 na 125 695 kusů).

V čele pelotonu jede stále suverénně škodovka:

1. Škoda s 37 778 kusů prvních registrací (tržní podíl 30,05 procenta)

2. VW s 12 040 kusů (9,57 procenta)

3. Hyundai s 11 974 kusů (9,52 procenta)

4. Ford s 8139 kusů (6,47 procenta)

5. Dacia s 5903 kusů (4,69 procenta)

6. Peugeot s 4967 kusů (3,95 procenta)

7. Seat s 4429 kusů (3,52 procenta)

8. Opel s 4417 kusů (3,51 procenta)

9. Kia s 4336 kusů (3,44 procenta)

10. Renault s 4169 kusů (3,31 procenta)

Ve funkčním cyklu vedou nadále motory zážehové s podílem 55,66 procenta před vznětovými s 41,80 procenta a agregáty spalujícími LPG s 0,71 procenta, respektive CNG s 0,53 procenta. Okrajovou roli hrají hybridní pohony (0,16 procenta), elektrické (0,06 procenta), motory spalující E85 (0,01procenta). Podíl firemních vozidel činí 63,46 procenta, v osobním vlastnictví je 28,11 procenta, v ostatních typech držení pak 8,43 procenta.

Dovoz ojetých osobních automobilů sice poklesl o 5,9 procenta, ale podíl vozidel starších deseti let v českém provozu tvoří již varovných 43,1 procenta. Loni to bylo 37,08 procenta a v roce 2010 relativně přijatelných 25,83 procenta. Jakkoli i to představovalo podstatně více, než činí průměr v takových zemích, jako jsou Německo, Británie či Skandinávie. Navíc jsou prakticky pouze v osobním vlastnictví. Služební flotily jsou systematicky obnovovány.