Hodinkami proti inflaci. Movití tuzemští kupci sázejí na investiční klenoty

Značka Rolex má u kupců dobré jméno i jako investice.

Značka Rolex má u kupců dobré jméno i jako investice. Zdroj: wikimedia.org

Dvojnásobné čekací lhůty na ikonické modely hodinek a dlouhé pořadníky na investiční klenoty. I takové jsou v Česku dopady pandemie, která postupně přerostla ve strach movitých lidí o uchování hodnoty jejich majetku. Část tuzemských boháčů reagovala růstem zájmu o luxusní zboží, jeho nejvyšší patra se tak stala zcela nedostatkovým zbožím. 

Situaci na trhu komplikují i výpadky výroby, která je závislá na práci extrémně kvalifikovaných lidí mnohdy vyššího věku, jichž se pandemie dotkla nejvíce. Nůžky mezi nabídkou a poptávkou se tak rozevřely do nevídaných rozměrů.

„Během covidu a jednotlivých lockdownů vnímáme zvýšení poptávky po limitovaných modelech a speciálních edic hodinek u většiny našich značek. Situace kopíruje dobu ekonomické krize z roku 2008 a 2009. V covidové době byla navíc redukována výroba,“ uvádí Tamara Kotvalová, majitelka obchodníka s luxusem Carollinum obchodujícího se značkami Rolex či Patek Phillipe. I proto se podle ní může jevit převis poptávky nad nabídkou markantnější než v minulosti.

Jaké investice nejvíce vynášely v první polovině roku 2021

Video placeholde
Jak zbohatnout v roce 2021? • Videohub

„Zaznamenáváme zvýšený zájem o šperky Boucheron, třebaže Boucheron je vysoce ceněná značka pro znalce. Lidé disponují volnou hotovostí a hledají, kde investovat prostředky pro zachování hodnoty,“ dodává obchodník s luxusem Vladan Hájek.

Už dříve dlouhé pořadníky tak ještě vydatně nabobtnaly například na hodinky Rolex Daytona či některé z modelů Patek Philippe. „Tyto značky jsou nejčastějšími cíli sběratelů,“ zdůrazňuje Hájek. V kurzu jsou i vybrané modely dalších značek. „Zaznamenali jsme zvýšený zájem o ikonické, limitované kusy. Příkladem mohou být některé z limitovaných edicí Omega Speedmaster,“ říká šéfka pražského Klenotnictví Dušák Michaela Jetmarová. 

Zájem roste zejména o velmi drahé hodinky a šperky, tedy o segment, který dokáže plnit investiční funkci. „Levnější, byť stále ještě relativně drahé značky neudrží cenu,“ dodává znalec trhu, který si nepřál být jmenován. Dominujícím motivem nákupu bývá často ochrana před inflací. Nakoupit přitom není zdaleka triviální operací.

„Zatímco dříve byla čekací doba na nejžádanější luxusní hodinky rok či rok a půl, nyní je to běžně i tři roky s tím, že není mnohdy jasné, zda se na vás dostane,“ dodává zlatnický mistr Luboš Korbička. Zájem o šperky se přitom přelil i mimo tradiční šperkařské adresy typu Tiffany či Cartier. „Poptávka po špercích na míru vzrostla o 30 až 40 procent,“ dodává Korbička. 

Pandemie přitom loni na tuzemském trhu osekala velkou část poptávky. Nepříznivě se na tržbách obchodníků odrazil především drastický úbytek zahraničních turistů z Číny, Jižní Koreje, Tchaj-wanu a z Ruska, kteří jsou hlavními kupci luxusních kabelek, hodinek, šperků nebo módních oděvů. Český trh se tím ale příliš nelišil od situace ve světě. 

V globálu jsou ceny po roce opět výše. Podle červencových statistik společnosti Knight Frank byly hodinky s průměrně pětiprocentním ročním zhodnocením za poslední rok druhým nejvýnosnějším alternativním aktivem po vínu. Celý trh alternativních investic zahrnujících mimo jiné automobilové veterány, mince či umění vzrostl jen o jedno procento. Za dekádu pak hodinky zhodnotily v průměru o 87 procent, šperky o 67 procent.