Investoři z eRockets chtějí dostat českou značku módních doplňků Vuch k miliardovému obratu

Značka Vuch

Značka Vuch Zdroj: Facebook Vuch

Značka Vuch
Značka Vuch
Značka Vuch
Značka Vuch
5
Fotogalerie

Vystoupit z šedi. Tak zní heslo tuzemské značky Vuch, která navrhuje a vyrábí módní doplňky s barevnými prvky a puntíky za dostupné ceny. Nyní do firmy vstupuje investiční fond eRockets vedený podnikateli Jiřím Hlavenkou, Tomášem Fikarem a Ondřejem Klegou, čímž získává její patnáctiprocentní podíl. Investiční skupina navíc plánuje pomoci firmě do pěti let dosáhnout miliardového obratu. Výši investice fond nezveřejnil.

„Na rozdíl od jiných fashion brandů zaznamenala značka Vuch za poslední dva roky obrovský boom, roste její oblíbenost nejen u českých zákazníků a ekonomika firmy má velmi zdravé základy, na nichž lze stavět další strategické plány. Od spolupráce očekáváme posilování tržní pozice ve středoevropském regionu, rozšíření portfolia a naplnění ambice miliardového hráče do pěti let,“ říká Tomáš Fikar z eRockets. 

Módní značka Vuch původem z Chrudimi se tak vedle zlínského podniku s módními doplňky Ovečkárny nebo e-shopu se zdravou výživou Grizly stala další z firem, kterou investoři z eRockets v posledním roce podpořili. Tyto e-shopy za loňský rok dosáhly kumulovaného obratu ve skupině téměř tři miliardy korun a hrubého provozního zisku více než 200 milionů korun. Investorská skupina eRockets se angažuje také v projektech prodejny Astratex se spodním prádlem nebo SportObchod.

Video placeholde
Jak pandemie změnila e-commerce v Česku? • Videohub

Vuch založili v roce 2015 Martin Kůs a Ondřej Hyrš. „Za poslední roky se nám naskytlo několik nabídek na vstup strategických investorů do naší firmy. Nakonec jsme se dohodli právě s eRockets, s nimiž jsme si sedli hlavně lidsky a také ve vzájemné shodě na budoucnosti Vuch. Těším se na sdílení zkušeností a celkovou jízdu v následujících letech,“ dodává Kůs k nové spolupráci.

To, že se mladé firmě daří, ukazují i její finanční výsledky: v roce 2021 dosáhla obratu 140 milionů korun a meziročního růstu o více než 130 procent. Loni firma mimo jiné rozšířila portfolio o klasický segment oblečení a otevřela novou kamennou prodejnu v centru Prahy. „V letošním roce rovněž plánujeme navýšit obrat na 250 milionů,“ vypočítává Kůs.

Produkty Vuch lze nyní zakoupit ve 30 státech prostřednictvím jejich e-shopu, kromě Česka a Slovenska je firma zavedená především v Maďarsku či v Polsku. Do západní Evropy se zatím pouští s pomocí obchodních partnerů nebo zavedených zahraničních prodejců, například ve spolupráci s marketplace Zalando. Nyní plánuje napřímo expandovat do Slovinska a Chorvatska.

V minulosti se firma pokoušela napřímo vstoupit také na rakouský trh. Neúspěšně. „Tato expanze nás bolela nejvíce, rozvíjeli jsme ji dva roky. V sousedních státech jsme rostli rychle, jenže pokud nás zákazník v Česku stojí X, tak v Rakousku stojí 3X. Nedávalo nám to smysl ekonomicky a neměli jsme rozpočet na velkou expanzi,“ vysvětluje Kůs s tím, že je nepovedená expanze tenkrát vyšla na vyšší stovky tisíc.

Původně zakladatelé navrhovali a vyráběli peněženky s puntíkovými vzory, poté rozšířili kolekce o dámské kabelky či batohy. „I když jsme po čase přestali být stoprocentně puntíkatí, stále se snažíme držet výraznou barevnost. Naše produkty jsou tak charakteristické, že je poznáte i bez loga,“ říká Kůs.  

Některé peněženky jsou nově i z recyklovaných materiálů, například z drtě z plastových lahví nebo z konopí. Řešení našli také u reklamovaného zboží – nevyhazují ho, ale lisují a vyrábějí z něj taburety na sezení. „Na rok 2022 chystáme například batohy z udržitelných materiálů,“ doplňuje Kůs.

Na druhou stranu majitelé značky Vuch připouštějí, že cesta k udržitelnosti je násobně dražší. „Stoprocentně udržitelné firmy jsou spíše prémiové. My se profilujeme cenovou dostupností, což by se muselo celé změnit. Ale umím si představit, že v udržitelnosti pokročíme v horizontu pěti deseti let,“ vysvětluje Kůs.

Udržitelné materiály typu bio bavlna, len, konopí nebo recyklovaný polyester se přitom již několik let těší zájmu, jinak tomu není ani v módní e-commerce. Z dat vyhledávače módy Glami vyplývá, že v Česku loni meziročně vzrostl celkový počet objednávek těchto produktů o 215 procent. Pro srovnání: na Slovensku to bylo o 343 procent, v Rumunsku až o 420 procent. „I přes finanční nejistotu této doby považuje 49 procent manažerů v módní e-commerce udržitelnost za klíčový trend. Z dat získaných za čtyři měsíce roku 2021 je evidentní, že tento trend bude pokračovat i nadále,” uvádí Kristýna Rakovská, brand manažerka vyhledávače Glami.