Komerční banka posílá stovky milionů do startupu Lemonero. Ten míří na západ

Zakladatelé startupu Lemonero Jan Laštůvka (vpravo) a Luboš Malík

Zakladatelé startupu Lemonero Jan Laštůvka (vpravo) a Luboš Malík Zdroj: Lemonero

Prodej na internetu zažívá citelné zpomalení růstu, přesto se Komerční banka do tohoto sektoru rozhodla investovat. Tuzemský startup Lemonero, který vznikl před třemi lety, dostává od finančního domu stovky milionů korun na expanzi do zahraničí. 

Komerční banka díky investici zvyšuje svůj dosavadní podíl na 25 procent. Přesnou částku ani jedna ze stran nespecifikovala, pouze uvedly, že se jedná o investici v hodnotě stovek milionů. Měla by to tedy být jedna z nejvyšších investic do českých startupů dosavadním průběhu roku.

Lemonero poskytuje malým e-shopům finance, které mohou využít na další růst, vykrytí finančních nákladů nebo na výjimečné marketingové výdaje. Horní limit financí, které Lemonero poskytuje, je jeden milion korun, částka se postupně zvyšuje.

6 věcí, které by měl začínající podnikatel vědět >>>

„Před rokem a půl byla horní hranice na 300 tisících. Naším cílem jsou jednotky milionů, v horizontu následujícího roku bychom se chtěli dostat na tři až pět milionů korun,“ vysvětluje Laštůvka, jeden ze zakladatelů startupu. Peníze český startup využije na expanzi. Jako první přijdou na řadu Francie a Nizozemí, v další fázi se rozroste do německy mluvících zemí.

Segment internetových obchodů se potýká s klesající poptávkou, některé e-shopy se kvůli tomu dostaly do problémů. Pro Lemonero to znamená zvyšující se zájem klientů.

„E-shopy si od nás berou finance, aby si koupily zboží a předzásobily se, protože vědí, že zásoby budou za měsíc o patnáct procent dražší. To se opakuje,“ popisuje Laštůvka. „Vnímáme zpomalení tempa růstu oproti covidu, ale ta doba byla extrémně nakopnutá. Tempo růstu se vrátilo před covid, ale vypadá to jako pokles,“ doplňuje.

Video placeholde
Investice v časech krve a slz. Válka přesměrovala peníze na nové adresy • Videhub

„Česká e-commerce scéna prochází korekcí růstu z posledních dvou let. Některé společnosti musejí revidovat své podnikatelské plány,“ popisuje Jiří Sauer, partner poradenské společnosti Deloitte.

Zástupci Komerční banky se však nedomnívají, že by se kvůli zhoršující situace v e-commerce jednalo o rizikovou investici. „Tento segment rostl za posledních pár let několikanásobnou rychlostí – a to i za dob pandemie, kdy pro mnoho segmentů nebylo jednoduché fungovat, natož růst,“ uvádí ředitel KB Smart Solutions Patrik Nový.

Jelikož je Lemonero závislé na úvěrovém financování, brzy se na jeho službách projeví zvyšování úrokových sazeb. „To má vliv na cenu kapitálu, který používáme pro financování klientů, nicméně ceny jsme ještě nezvyšovali. Jestli ale zvyšování bude postupovat, tak to budeme muset promítnout,“ upřesňuje Laštůvka. Část investice od Komerční banky je ve formě dluhového financování. 

Startupový svět se v posledních týdnech zpomalil, investoři v prostředí špatné ekonomické situace přehodnocují priority. „Trh se postupně stabilizuje, některé nápady se ukazují jako obtížně realizovatelné, dochází k přehodnocení valuací některých společností, investoři jsou obezřetnější při výběru firmy pro investici. Foundeři, kteří budou mít ambici uspět v existujícím tržním segmentu, budou muset být inovativnější než dříve,“ uvádí Sauer. 

Startup Lemonero založili Jan Laštůvka a Luboš Malík v roce 2019, o rok později získal první investici od Komerční banky, která od té doby držela ve společnosti jedenáctiprocentní podíl. Lemonero se zaměřuje na malé e-shopy, kterým může zajistit financování od třiceti tisíc do jednoho milionu korun. Spolupracuje také s obřími e-shopy Alza a Mall.cz.