Nejcennější značky: Saudové poskočili, Apple sesadil Amazon a Evropa se stává skanzenem

Nováčkem žebříčku je energetická společnost Saudi Aramco.

Nováčkem žebříčku je energetická společnost Saudi Aramco. Zdroj: Reuters

Konec nadvlády Amazonu. Společnosti Apple se po třech letech podařilo firmu Jeffa Bezose sesadit z čela žebříčku nejcennější značek světa Kantar Brandz, který má Deník E15 exkluzivně k dispozici. Naopak vůbec poprvé se mezi stovkou nejcennějších značek objevila společnost Saudi Aramco, která těží ze vzrůstající ceny ropy. Po více než dekádě se mezi elitní desítku vrátila evropská značka, jelikož se na desáté příčce umístil francouzský módní obr Loius Vuitton. 

Žebříček Kantar Brandz bere do úvahy nejen finanční hodnotu společnosti, ale také vnímání spotřebitelů a schopnost značky rozšiřovat okruh zákazníků. „Silná afinita ke značce je základem ochoty zákazníků platit a nikdy nebyla pro organizace, které chtějí kompenzovat prudce rostoucí inflaci, tak důležitá,“ vysvětluje Martin Guerrieria, vedoucí oddělení Kantar Brandz. 

Pořadí značek je tak výrazně odlišné od čisté tržní kapitalizace. Podle žebříčku Kantar Brandz je nejcennější značkou světa Apple, jehož hodnota vzrostla za poslední rok o 55 procent na 947 miliard dolarů. Apple tak přeskočil Amazon, který žebříček opanoval v posledních třech ročnících, meziročně ovšem jeho hodnota vzrostla „pouze“ o tři procenta. 

Letos se Amazon umístil až na třetí příčce, kam ho odsunula nejrychleji rostoucí značka světa Google. Ta zaznamenala růst o 79 procent, což ji v růstu řadí na druhé místo za YouTube – za značku, která patří pod stejnou mateřskou společnost jako Google, tedy Alphabet. 

Kantar BrandzKantar Brandz|Kantar Brandz

První pětku doplňuje Microsoft s hodnotou 611 miliard dolarů a čínský Tencent s 214 miliardami dolarů. Na deváté příčce se umístila čínská společnost Alibaba. Hodnota obou značek se přitom výrazně propadla (o 11 a 14 procent), jelikož prakticky celý rok se musely vyrovnávat s útoky čínské vlády. „Navzdory nezdarům z posledního roku působí tyto firmy na obrovském adresovatelném trhu, ze střednědobého horizontu pomáhá narůstající podíl čínské střední třídy,“ komentuje umístění ekonom ze společnost Cyrrus Tomáš Pfeiler. Propad hodnoty zaznamenal také Facebook, jehož hodnota se snížila o 18 procent na 186 miliard dolarů. 

Elitní desítku uzavírá McDonalds na šestém místě, Visa na sedmém místě a nejcenější společnost původem z Evropy Louis Vuitton na desátém místě. Francouzská luxusní módní značka má za sebou solidní rok, během kterého její hodnota vzrostla o 64 procent. Podle autorů žebříčku to umožňuje rostoucí trh s luxusním zbožím, a to zejména v Číně. 

Umístění Louis Vuitton je téměř historické, protože od roku 2010 se v první desítce neumístila žádná z evropských značek. Poslední z nich byl před dvanácti lety Vodafone. Pro Evropu to ovšem nutně nemusí znamenat dobrou zprávu. „Evropa nehraje prim v moderních technologiích, ale v luxusu. To celkově zapadá do obrázku, že se Evropa stává globálním skanzenem,“ myslí si Pfeiler. 

Výrazným nováčkem v žebříčku je energetická společnost Saudi Aramco, která se hned napoprvé umístila na šestnáctém místě. „Firmě logicky pomohl masivní vzestup cen ropy. Pokud nedojde k hmatatelné deeskalaci rusko-ukrajinského konfliktu a země OPEC zároveň nepřistoupí k dramatickému navýšení těžby, může ropa pokračovat v dalším růstu, z čehož Aramco profituje,” vysvětluje důvody Pfeiler. Letošní rok byl také premiérou pro indický Infosys nebo latinskoamerické Mercado Libre. 

Dařilo se také Tesle, která si oproti loňskému roku polepšila o 18 příček, letos se posunula na 29. místo. Tesla je zároveň suverénně nejhodnotnější značka mezi výrobci automobilů, její hodnota dle Kantar Brandz dosahuje 75 miliard, což je meziroční nárůst o 78 procent. Druhá v pořadí je japonská Toyota s hodnotou 35 miliard dolarů.

Zakladatel Applu Steve Jobs v roce 2007 představil první iPhone:

Video placeholde
Steve Jobs představuje první iPhone v roce 2007 • MobilMania.cz

Žebříčku i nadále dominují americké společnosti, které tvoří přes tři čtvrtiny zahrnutých značek. Meziročně tak klesl podíl čínských společností o pět procent na devět procent, což je stejný podíl, jakým disponují evropské značky, pro které to ovšem naopak znamená nárůst o jedno procento. Na značky z ostatních regionů vychází šestiprocentní podíl. 

Celková hodnota firem umístěných v první stovce žebříčku činí 8,7 bilionu dolarů. V roce 2006, kdy byl report Kantar Brandz poprvé zveřejněn, dosáhla souhrnná hodnota 1,4 bilionů dolarů.