AAA Auto chce zisk na ruském trhu už příští rok | E15.cz

AAA Auto chce zisk na ruském trhu už příští rok

Anthony Denny
Anthony Denny
• 
ZDROJ: ctk

ČTK

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Rusko je pro prvního ze zahraničních prodejců ojetých aut na tamním trhu, českou firmu AAA Auto, "neomezenou zemí mnoha možností", říká šéf firmy Anthony Denny. V rozhovoru pro ČTK dal najevo, že plány firmy nekončí jedním autobazarem, ale druhého přírůstku se spíš dočká sever Moskvy než Petrohrad. V zisku by se ruské podnikání mělo ocitnout v roce 2013.

Firma má mezi Kaliningradem a Vladivostokem od loňského podzimu jediný autobazar, ve Ščerbince jižně od Moskvy. Původně, ještě v roce 2008, plánovala začít v Rusku hned s třemi pobočkami.

„Krize seškrtala plány,“ připouští Denny. „V tomto stádiu jsme opatrní a zaměřujeme se na zkušenosti ze Ščerbinky. Od června by měla začít přinášet zisk, pak vyhodnotíme možnosti. Zatím nic není definitivní.“ To se týká i otevření dalšího autobazaru. „Petrohrad představuje zajímavý trh, ale podle našich průzkumů by větší smysl mělo otevření další pobočky na severu Moskvy,“ naznačil.

V Česku a na Slovensku má firma 26 poboček, které loni prodaly téměř 45 tisíc aut. V Rusku letos Denny počítá s prodejem okolo dvou tisíc aut.

„Rozjezd podnikání byl v Česku na počátku 90. let snazší. Nyní je podnikatelské prostředí v obou zemích porovnatelné a složitější. Ale teprve tu začínáme,“ vysvětluje.

Ščerbinka podle Dennyho už dosahuje plánovaných prodejů a v provozním zisku je i lehce překračuje, i když za letošek ještě vykáže mírnou ztrátu. Čistý zisk v odhadované výši 1,2 milionu eur (asi 29,5 milionu korun) má přinést další rok, „pokud nedojde k nějakému tsunami ve světové ekonomice“. V těchto plánech ale není zahrnuto případné otevření druhého autobazaru.

Nabídka ve Ščerbince už čítá na 400 vozů, ale za „kritickou masu“, schopnou rozhoupat moskevskou klientelu k návštěvě autobazaru přes všechny zácpy na trase, považuje 700 aut.

„Zákazníci v Česku a v Rusku se podobají: každý chce koupit auto co nejlevněji, dostat co největší slevu a prodat svůj vůz co nejdráže. Rusové se možná více zajímají o stav vozu a velice si hledí servisní knížky, nízkého stavu ujetých kilometrů, prověřené historie vozu a toho, aby auto dříve neutrpělo žádnou nehodu. Stáčení kilometrů je opravdu příšerný problém. V Česku si však lze vše ověřit v databázi, zde nic takového neexistuje, a tak ruští klienti požadují originální servisní knížku s jasnou historií vozu, aby v ní nebylo nic divného,“ vysvětluje.

Zatímco v Česku se průměrná cena ojetiny pohybuje okolo 160 tisíc korun, v Moskvě jde o dvojnásobek, o 520 tisíc rublů (asi 327 tisíc korun). Hrubá marže obchodníka se v obou zemích pohybuje okolo desetiny ceny vozu; čistý zisk na autě loni v Česku činil 3100 korun. V Rusku se AAA Auto zatím pohybuje v mírné ztrátě.

Zatímco v Česku je nejoblíbenějším ojetým vozem Fabia, v Rusku jde o černý sedan Ford Focus s automatickou převodovkou - takových „nikdy není dost“. Ruští zákazníci kupodivu začínají projevovat zájem i o vozy se vznětovými motory, které bývaly kvůli špatné pověsti ruské nafty téměř neprodejné.

Ruský trh s ojetinami vykazuje „až neuvěřitelnou dynamiku a silnou poptávku“, tvrdí Denny. Podle odhadů se v zemi každým rokem prodají až čtyři miliony ojetých aut, většinou však „z ruky do ruky“. Ale 25 rusky hovořících pracovníků pražského call-centra AAA Auto už odpovídají na dvě tisícovky hovorů denně.

Autor: ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.