AAA Auto chce zisk na ruském trhu už příští rok
Firma má mezi Kaliningradem a Vladivostokem od loňského podzimu jediný autobazar, ve Ščerbince jižně od Moskvy. Původně, ještě v roce 2008, plánovala začít v Rusku hned s třemi pobočkami.
„Krize seškrtala plány,“ připouští Denny. „V tomto stádiu jsme opatrní a zaměřujeme se na zkušenosti ze Ščerbinky. Od června by měla začít přinášet zisk, pak vyhodnotíme možnosti. Zatím nic není definitivní.“ To se týká i otevření dalšího autobazaru. „Petrohrad představuje zajímavý trh, ale podle našich průzkumů by větší smysl mělo otevření další pobočky na severu Moskvy,“ naznačil.
V Česku a na Slovensku má firma 26 poboček, které loni prodaly téměř 45 tisíc aut. V Rusku letos Denny počítá s prodejem okolo dvou tisíc aut.
„Rozjezd podnikání byl v Česku na počátku 90. let snazší. Nyní je podnikatelské prostředí v obou zemích porovnatelné a složitější. Ale teprve tu začínáme,“ vysvětluje.
Ščerbinka podle Dennyho už dosahuje plánovaných prodejů a v provozním zisku je i lehce překračuje, i když za letošek ještě vykáže mírnou ztrátu. Čistý zisk v odhadované výši 1,2 milionu eur (asi 29,5 milionu korun) má přinést další rok, „pokud nedojde k nějakému tsunami ve světové ekonomice“. V těchto plánech ale není zahrnuto případné otevření druhého autobazaru.
Nabídka ve Ščerbince už čítá na 400 vozů, ale za „kritickou masu“, schopnou rozhoupat moskevskou klientelu k návštěvě autobazaru přes všechny zácpy na trase, považuje 700 aut.
„Zákazníci v Česku a v Rusku se podobají: každý chce koupit auto co nejlevněji, dostat co největší slevu a prodat svůj vůz co nejdráže. Rusové se možná více zajímají o stav vozu a velice si hledí servisní knížky, nízkého stavu ujetých kilometrů, prověřené historie vozu a toho, aby auto dříve neutrpělo žádnou nehodu. Stáčení kilometrů je opravdu příšerný problém. V Česku si však lze vše ověřit v databázi, zde nic takového neexistuje, a tak ruští klienti požadují originální servisní knížku s jasnou historií vozu, aby v ní nebylo nic divného,“ vysvětluje.
Zatímco v Česku se průměrná cena ojetiny pohybuje okolo 160 tisíc korun, v Moskvě jde o dvojnásobek, o 520 tisíc rublů (asi 327 tisíc korun). Hrubá marže obchodníka se v obou zemích pohybuje okolo desetiny ceny vozu; čistý zisk na autě loni v Česku činil 3100 korun. V Rusku se AAA Auto zatím pohybuje v mírné ztrátě.
Zatímco v Česku je nejoblíbenějším ojetým vozem Fabia, v Rusku jde o černý sedan Ford Focus s automatickou převodovkou - takových „nikdy není dost“. Ruští zákazníci kupodivu začínají projevovat zájem i o vozy se vznětovými motory, které bývaly kvůli špatné pověsti ruské nafty téměř neprodejné.
Ruský trh s ojetinami vykazuje „až neuvěřitelnou dynamiku a silnou poptávku“, tvrdí Denny. Podle odhadů se v zemi každým rokem prodají až čtyři miliony ojetých aut, většinou však „z ruky do ruky“. Ale 25 rusky hovořících pracovníků pražského call-centra AAA Auto už odpovídají na dvě tisícovky hovorů denně.