Albert Gilajev: Orientujeme se na kvalitnější zboží

Pracovní oděvy Červa

Pracovní oděvy Červa

Dodavatel ochranných pomůcek a pracovních oděvu Červa Export Import se v ruských rukou stal mezinárodní firmou, která své aktivity rozvíjí třemi směry: vůči západnímu, východnímu evropskému trhu a zemím SNS. V roce 2006 Červu koupila ruská jednička na trhu s pracovními oděvy Vostok-Servis. "Díky úrovni obsluhy, široké paletě sortimentu a zásobám produkce v Rusku nemáme konkurenci,“ říká viceprezident Vostok-Servisu a předseda představenstva Červy Albert Gilajev.

E15.cz: Co se změnilo poté, co Červu koupil Vostok-Servis?

Dříve firma patřila jeho zakladateli Liboru Červovi. Dnes je pod křídly korporace. Přenesli jsme zkušenosti z trhu, volné peníze, svoji vizi rozvoje a nové kontakty na výrobce. Naši čeští kolegové zmiňují i jistou volnost v rozhodování a důvěru. Nejsme totiž řízeni z Moskvy, na základě strategického plánu rozvoje vypracovaného top-managmentem firmy si ji řídíme sami z Prahy.

Před akvizicí tvořily prodejní sortiment Červy ze 70 procent celkového obratu rukavice. Nyní je to 35 procent, zbytek tvoří prodej oblečení, pracovních pomůcek a obuvi. Rukavice se většinou vyráběly v Číně a byly nízké cenové kategorie. Nejkvalitnější část z nich se vyráběla v Čechách ve vlastní továrně Červy DG Tachov, ale obrat této produkce byl pět procent. Dnes jsme orientováni na výrobu a prodej kvalitnější produkce širšího sortimentu – rukavice, obuv a oblečení, ochranné pomůcky hlavy, dýchání a sluchu.

Původně vlastní výrobu Červy - závod na rukavice v Tachově, Vostok-Servis koupil spolu s Červou. Pak jsem, ale viděl, že nedělá dobrotu, když prodejci řídí výrobce. A společnost Červa se tehdy měla specializovat především na prodej, závod nebyl profilovým aktivem. Byl, ale srdeční záležitostí pro Libora Červu, přerušit výrobu jsme proto nechtěli. Dohodli jsme se a odprodali mu ho zpět. Nyní jsme jeho exkluzivním odběratelem.

E15.cz: Co považujete za hlavní konkurenční výhodou Červy a jak se podařilo vybudovat mezinárodní skupinu?

Když jsme firmu Červa koupili, její obrat byl 50 milionů dolarů, nyní dosáhneme historických 3.2 miliardy korun. Myslím, že se nám vyplácí sázka na dlouhodobou strategii rozvoje. Jejím hlavním důkazem je to, že společnost nemá žádné dividendové programy pro akcionáře. Navíc do Červy akcionář přímo investuje peníze. Například formou navýšení základního kapitálu v letošním roce dosáhlo 108 milionů korun, tak jsme koupili společnost OS v Dánsku.

Všechny vydělané peníze investujeme do rozvoje a tuto strategii zachováme, dokud budeme mít vzestupnou tendenci. Chceme budovat stabilní byznys, nezajímají nás krátkodobé spekulace. Původně jsme chtěli trh východní Evropy. Nyní chceme trh Evropy, protože chápeme, že nemáme v poměru kvalita a cena konkurenci jak zde, tak třeba i v Rusku. Do Ruska prodáváme již dva roky a plánujeme meziroční zvýšení obratu vůči tomuto trhu o 40 procent. V celkovém obratu firmy dnes obratu s Ruskem patří cca 8 procent. Ke konci letošního roku zřejmě dosáhneme 10 procent.

E15.cz: Jak to v současnosti vypadá se strukturou značek? Co prodáváte pod značkou Červa, co pod jménem Vostok-Servis? Máte i další značky a kde všude vyrábíte?

Značek máme několik, je ale potřeba rozlišovat mezi brandem společností a brandem produktů. U společností vše závisí od podmínek trhu: tradicí, vztahu místní klientely k lokální výrobě aj. Například Vostok-Servis koupil Červu, ale zanechal název – tedy dal přednost rozvoji v Evropě pod jiným brandem. Červa koupila italskou Pandu, vzhledem k tomu, že Panda vyrábí boty značky Panda – zachovali jsme název.

Pod Červou jsme koupili maďarský Vektor, pracuje na trhu konečných zákazníků – tak jsme název zanechali, přičemž firma má společný sklad a kancelář s Červa-Maďarsko, která tam funguje na trhu distributorů. Vektor je jedna z největších firem na trhu Maďarska a má vlastní výrobu - šije kvalitní oděvy – třeba pro požárníky. V Dánsku společnost Červa koupila společnost OS - značku jsme nezměnili, neboť pod ní chceme prodávat produkci na trhu Západní Evropy.

V Německu, jestli se uskuteční akvizice, prvních několik let zanecháme lokální brand a pak ukáže čas. Zatím vidím více plusu v zachování značky.

Trh Slovenska jsme ovládli prostřednictvím akvizice Protect Bratislava, který je dnes přejmenován na Červu Slovakia a je největší firmou ve svém segmentu na trhu. Zastoupení Červy máme třeba i v Turecku. Co značek produktů Červa rozvíjí také vlastní privat brands – jako třeba řady Australian line, iSpector (ochrana zraku), Ear Defender (ochrana sluchu) – jedná se o profilové série, u kterých sami zpracováváme design a název. Jejich výrobu pak objednáváme u různých výrobců – ve své síti, ale taky v Asii.

E15.cz: Kdo jsou v současnosti vaši největší konkurenti?

Posuzujeme varianty pro nákup firmy v Německu s obratem do 15 milionů eur. Budeme aktivně rozvíjet své pobočky v Německu a Belgii. Velký plán máme s dánskou firmou OS, kterou jsme letos koupili. Samotná Červa dosáhne v letošním roce rekordního obratu 3,2 miliardy korun. V roce 2015 nám díky rostoucím prodejům a sortimentu už nebudou stačit skladové kapacity. Budeme tedy v příštím roce rozšiřovat sklad, ze současných šestnácti tisíc metrů čtverečních na třicet.

E15.cz: Uvažujete o výrobě v Česku. Co se tu v porovnání s Asii vůbec vyplatí produkovat?

Ano uvažujeme o výrobním závodu. Kdybychom ho postavili od základů, stálo by to kolem dvou milionů eur. Rizika jejího zřízení jsou nyní, ale spojena s konkurencí na asijských trzích. Je potřeba dobře zvážit jaká produkce by se vyplatila vyrábět, jestli šití vysoce kvalitních oděvů, nebo produkce bot. Pokud se pro něj rozhodneme, půjdeme spíše cestou partnerství s někým, abychom snížili riziko, nebo koupí nějaké existující výroby s dalšími investicemi na modernizaci.

Hlavní otázkou je v tomto směru poptávka. Pracovní kodex, například v Číně, dovoluje výrobci pružně regulovat počet zaměstnanců. To si v Evropě dovolit nemůžeme. V Číně to v kumulaci s nižšími výplatami a známými preferencemi státu, umožňuje přijít s konkurenční výrobní cenou. Ale je rovněž riziko úplné orientace na asijské trhy, neboť situace se i v Číně stále mění: vláda zpřísňuje pracovní kodex, a konkurence v hledání vysoce kvalifikovaných pracovníků zvyšuje náklady. Mimochodem zvažujeme společný podnik i tam, ale na čínský trh bychom šli jen s lokálním partnerem. Je to pro nás zajímavé i z hlediska odbytu, trh Číny je pro naší produkci obrovský. Výroba v Čechách proti tomu má jiné výhody: snadná logistika, lepší kontrola kvality výroby, image evropského výrobce, možnost rychlé výroby menších zakázek.