Asijské potraviny bojují s globálními hráči

sklizeň rýže v KLDR

sklizeň rýže v KLDR Zdroj: ctk

Při výběru nealkoholických nápojů si lidé každoročně objednají 5,3miliardkrát Coca-Colu, jak zjistil nedávný průzkum uspořádaný ve 32 zemích v Asii, Evropě a obou Amerikách. To dělá z této limonády nejprodávanější značku nápojů na světě. Když ale přijde řeč na jídlo, především v Asii dávají lidé přednost lokálním značkám.

Co se týče tradičního asijského artiklu, instantních nudlí, v Indonésii jsou nejpopulárnější značky Sedaap od výrobce GarudaFood a Indomie od Sukses Makmur. V zemi se každoročně prodají dvě miliardy balení nudlí Indomie, informuje výzkumná firma Kantar Worldpanel.

Na Filípínách jsou nejoblíbenější nudle Maggi od firmy Nestlé, ale místní značka Lucky Me už globálnímu hráči dýchá na záda. Nestlé dominuje trhu s potravinami i v Malajsii.

Indonésané mají své nudle rádi s tradiční příchutí, zdaleka nejpopulárnější je proto druh nudlí Indomie Mi Goreng.
Patří mu 70 procent trhu. Z 12 největších značek v Asii jich šest připadá na Indonésii: Sedaap, Indomie, koření Masako, kávy ABC Santos a Kapal Api a mléčné výrobky Frisian Flag. „Taková loajalita spotřebitelů je výjimečná,“ říká 54letý PR manažer Nugroho Setiatmadji z Jakarty.

„Některé místní značky zasahují obrovskou část trhu. Tyto značky sice nejsou vždy globální, ale jejich výrobky si kupuje více než miliarda lidí,“ uvádí Kantar Worldpanel ve zprávě z května 2013. Pokud je značka dostupná v Číně, Invýchodní dii a Indonésii, pokrývá téměř 40 procent světové populace, říká analýza průzkumu trhu.

Zajímavý je také příběh japonské značky koření Ajinomoto, jejíž trh tvoří 890 milionů konzumentů. V Evropě a USA je firma zatím relativně neznámá, ale je velmi oblíbená v jihoAsii a v Peru. „Asiaté vědí, co je dobré. Špetka Ajinomoto vylepší každý pokrm. Vysušený krocan, připálený koláč, vodnatá vejce, Ajinomoto to zachrání!“ míní Ben Suke z Havaje.

Kantar Worldpanel sestavil žebříček Brand Footprint, který hodnotí potraviny, nápoje, kosmetiku a další produkty. První místo obsadila nabídka instantních polévek, omáček, ochucovadel a nudlí firmy Maggi. Na druhém místě skončil Knorr od Unilever, na třetím PepsiCo. Autoři si všímají, že 836 milionů z celkových 1,6 miliardy spotřebitelů Maggi pochází z Asie. Jediným asijským zástupcem v globální Top 20 je právě značka Ajinomoto, patří jí 19. příčka.

Nejčastěji se v žebříčku vyskytuje Unilever, v Top 50 značek jej zastupuje 15 produktových značek. Druhý je Procter & Gamble s osmi. Následují PepsiCo s pěti a Coca-Cola se čtyřmi.

Značka Maggi, stejně jako ostatní vítězové, „uplatnila schopnost porozumět místním potřebám a také vytvořila nejlepší distribuční síť, která sahá i do odlehlých zemědělských částí,“ říká Marcy Kou, šéf Kantar Worldpanel Asia. Právě rozvojové trhy jako Asie jsou motorem růstu pro značky, které žebříčku dominují.

Manila - od naší zpravodajky. Autorka je členkou sítě GlobeReporter.org