V důchodech půjde častěji o individuální odpovědnost, říká šéf pojišťovny NN

Ředitel NN životní pojišťovny a penzijní společnosti Yoram Schwarz

Ředitel NN životní pojišťovny a penzijní společnosti Yoram Schwarz Zdroj: archiv NN

Petr Weikert
Diskuze (0)

Česko se připravuje na éru stáří. Za 30 let budou lidé nad 65 let tvořit třetinu české populace. Podle ředitele NN životní pojišťovny a penzijní společnosti Yorama Schwarze je v Česku i v Evropě zřejmé, že státy budou stále více tlačit na individuální odpovědnost obyvatel, aby ulehčily svým rozpočtům. „Pro nás je to výzva k rozšíření produktů, které říkají: Podívejte, pokud se bojíte, že přijdete o příjem, protože se jednou postaráte o své rodiče, můžete si toto riziko ochránit pojištěním,“ říká v rozhovoru pro e15.cz, kde také naznačuje, jak digitalizace promění celý trh s pojištěním.

Před nedávnem navštívil Česko nizozemský královský pár. Pokud vím, byl jste u toho. Jaké to bylo setkání?

Musím říct, že to byly dva výjimečné dny, moci se poprvé setkat s královským párem tak zblízka a pohovořit s nimi.

Účastnil jsem se státní večeře, kterou uspořádal prezident Petr Pavel, a následující den se konalo obchodní fórum a předání Zvonu Svobody, který vznikl i díky NN. Několikrát jsem měl při tom možnost setkat se s královnou Máximou. 

Jednou z věcí, na kterých jsme se podíleli a kterou bych rád zdůraznil, byla prezentace Creative Heroes Award. Jde o česko-nizozemskou iniciativu, kterou podporujeme už pátým rokem a kde se pomáhá talentovaným lidem rozvíjet jejich vlastní byznys s přínosem pro společnost. 

Za 30 let budou lidé nad 65 let tvořit třetinu české populace. Jak na to NN zareaguje?

Myslím, že je to jedna z největších výzev, kterým evropská populace čelí. Dostáváme se do situace, kdy je pracující populace menší než ta nepracující. Vlády pak musejí platit více za zdravotní péči či sociální zabezpečení. Co jsme viděli v západní Evropě, ale také například v Česku loni s úpravami důchodů nebo daňovými úpravami, je zjevný posun k větší individuální odpovědnosti. Musíme se postarat o svou vlastní budoucnost. Ale jde také o péči o děti nebo příbuzné. 

Existuje o tom nějaký číselný přehled?

Dnes máme zhruba 370 tisíc lidí závislých na péči, a to číslo poroste. Očekáváme, že v příštích letech to bude až 750 tisíc lidí. Ne okamžitě, bude to trvat zhruba dvacet let. Ze zkušeností také víme, že zhruba o dvě třetiny lidí se budou doma starat jejich příbuzní. Pro nás je to výzva k rozšíření produktů, které říkají: „Podívejte, pokud se bojíte, že přijdete o příjem, protože se jednou postaráte o své rodiče, můžete si toto riziko ochránit pojištěním.“ Toto pojištění dlouhodobé péče s podporou státu jsme začali aktivně prodávat od loňského roku a poptávka je veliká.

Takže už nemusíte hledat, co v téhle nové situaci nabídnout?

Ve skutečnosti jdeme ještě o krok dál. Spolupracujeme s nevládními organizacemi, například s organizací MILA, která působí v oblasti péče o seniory a podporuje jejich pečovatele. MILA tedy vlastně pomáhá našim zákazníkům, ale i těm budoucím. Mohou se obrátit na odborníky, aby se zeptali, co to znamená ocitnout se v situaci, kdy vaši blízcí potřebují každodenní péči.

Co by tedy měli dnes Evropané středního věku dělat pro to, aby nebyli ve stáří bez pomoci a prostředků?

Poradil bych tři věci. Zaprvé jde o to najít způsob, jak ušetřit peníze, protože dosažení finanční nezávislosti je něco, co si můžete včas sami zařídit nebo tomu alespoň vykročit vstříc. 

Zadruhé bych se ujistil, že mám dobrou úroveň ochrany velkých životních rizik díky pojištění. Nejde o to být pojištěn na všechno, i když vím, že je zvláštní, že zrovna tohle říká člověk z pojišťovny. Jde o to být krytý v případě silné turbulence. Proto mluvíme o dlouhodobé péči, proto mluvíme o ochraně osob s těžkým postižením. 

A za třetí. Vidíme kolem sebe, že dochází k velkému posunu k individuální odpovědnosti. Myslete proto na duševní pohodu, což platí zejména u vysoce kvalifikovaných odborníků. V západní Evropě existuje velká masa lidí, kteří odcházejí z pracovního procesu kvůli syndromu vyhoření, kvůli duševní nepohodě. Nepodceňujme proto work-life balance.

V roce 2024 byla zavedena daňová uznatelnost u pojištění dlouhodobé péče. Vidíte větší zájem o pojištění?

V podstatě hned po vyhlášení reformy jsme spustili pojištění dlouhodobé péče s daňovou uznatelností celého pojistného. Výsledek pětinásobně překonal naše vlastní očekávání! To přitom hovořím jen o nových klientech, a navíc tenhle trend pokračuje i letos, kde jsem jako jediní nabídli kompletní krytí všech stupňů nesoběstačnosti.

Pakliže tenhle krok státu u veřejnosti zabral, jak by mělo Česko, potažmo evropské státy přemýšlet o nových parametrech důchodové reformy?

Víme, že věk evropské populace roste. Je tedy nevyhnutelné, že se časem více odpovědnosti přesune na obyvatele. Už to vlastně můžeme vidět - státy neustále přijímají rozhodnutí, která to potvrzují. A naší rolí je vycházet vstříc lidem, aby tuto odpovědnost převzali například formou vhodných penzijních produktů. 

Jak se v téhle éře mění role zaměstnavatelů?

Pokud mluvíme o péči zaměstnavatelů, právě oni vám pomáhají vytvářet příjem. Také vám ale pomáhají generovat budoucí příjem, nazvěme to zajištěním na stáří. To je důležitá role, kterou jako zaměstnavatel hrajete. A je to také velmi příjemná pozice, když se nacházíte na velmi napjatém trhu práce s dlouhodobě nízkou nezaměstnaností, jako je tomu dnes v Česku. Můžete díky tomu svým zaměstnancům nabídnout něco, co ostatní nemají. Význam této schopnosti životního pojištění a spoření na penzi bude určitě dál růst. A my v tom můžeme sehrát důležitou roli. 

Jak si představujete sám sebe v důchodu?

Já se na to moc těším. Osobně mě moc baví cestovat po světě a objevovat ho a sportovat. 

Máte rád ježdění na kole, že? 

Cyklistika, běh, jídlo. Dokážu si krásně představit, že v důchodu budu mít na to všechno více času. Myslím, že bychom klidně mohli prodat náš dům a vydat se se ženou na cesty. I tohle je work-life balance, užít si plody celoživotní tvrdé práce.

Ve skupině NN působíte od roku 2005. Do NN ČR jste přišel z pozice generálního ředitele společnosti Movir. Jaký je rozdíl v ochotě být pojištěn v České republice a v Nizozemsku?

Pohyboval jsem se v různých oblastech pojišťovnictví a vím, že každý produkt vyžaduje specifický přístup ke klientům a hodně se liší i ochota se pojistit. Je snazší uzavřít pojištění auta než přemýšlet o svém stáří a nesoběstačnosti. I z mezinárodního nadhledu tohle máme všichni stejně. Hlavní rozdíl ale spočívá v tom, že zaměstnavatelé v Nizozemsku hrají mnohem důležitější roli při zajištění celkového finančního zabezpečení na stáří než v České republice. V obou zemích je jasně vidět rozdíl mezi generacemi. Starší generace se velmi spoléhá na znalosti finančních poradců a velmi opatrně se rozhoduje, zejména pokud jde o finanční zajištění.

A mladší generace?

Když se podíváte na mladší generaci, hodně informací si vyhledává sama a názor odborníka chce, až když je přesvědčena, že pro sebe našla nejlepší řešení. Taková je dnešní doba. A v tomhle je to v Česku podobné jako v Nizozemsku. 

Vaší specializací jsou fúze a transformace, jako v případě akvizice pojišťovny Delta Lloyd's. Budete na českém trhu provádět nějaké akvizice?

Dostávám tuhle otázku často, ale v tuto chvíli není nic na spadnutí. Samozřejmě, vždycky se díváme na trh, zda nějaká příležitost existuje, ale musí to být propojeno s naším byznysovým profilem. My jsme se záměrně rozhodli nebýt všestrannou pojišťovnou, jsme velmi specializovaní v oblasti, kterou označujeme souhrnně jako dlouhověkost. 

Co se pod tím skrývá? 

Dost se to dotýká například finančního zdraví. Jak zestárnout ve finanční pohodě, udržet si i duševní a fyzickou kondici. Abych se tedy vrátil k otázce akvizic: Kdykoli se budeme snažit rozšířit naši působnost, vždy to bude souviset s těmito tématy a určitě nechceme směřovat k všeobecné pojišťovně. 

Po svém příchodu v roce 2023 jste řekl: „Svět kolem nás se rychle mění a NN musí na změny reagovat“. Jak se společnost NN pod vaším vedením mění?

Nedávno jsem navštívil Amazon a Microsoft v Americe. Obrovsky to na mě zapůsobilo po technologické stránce. Co nebylo možné před šesti týdny, je možné dnes a za dalších šest týdnů to bude překonáno. Všechno je to o agilitě – musíme být schopni rychle reagovat, sportovně řečeno mít lehké nohy, protože nevíme, jak technologie změní naše životy. Máme jasnou ambici, chceme být nejvíce digitalizovanou pojišťovnou v Česku a do toho také silně investujeme. Spoustu procesů už u nás zpracovává umělá inteligence a hodně investujeme i do našich lidí, aby se s AI sžili a zvýšili tak svou produktivitu.

Můžete dát příklad, kde to zákazníci poznají?

Například při žádostech o pojistné plnění. Pokud ji podáte, jste v těžké životní situaci a nechcete čekat čtyři měsíce. Požadujete okamžitou reakci. Díky naší agilitě ten proces neustále zrychlujeme. Podobně to funguje s vyplácením z online platformy penzijního spoření nebo se zpracováním žádostí, abyste jako klient dostali návrh, který fakt odpovídá vaší osobní situaci a potřebám. Nicméně těch věcí je daleko více, zejména v interních procesech, které nejsou vidět ale zrychlují věci i navenek.

Vy jste jako skupina NN začali používat umělou inteligenci myslím v roce 2021? 

Ano, jsme jednou z mála firem na světě, která má strategickou spolupráci s Microsoftem. A že to s digitalizací myslíme vážně jsme potvrdili naposledy před dvěma týdny, kdy jsme jako skupina NN oznámili, že investujeme 450 milionů eur do digitalizace našich společností v deseti zemích včetně Česka. Přínos digitalizace půjde pocítit na všech úrovních. 

Abych vám dal jeden konkrétní příklad, který už funguje: Operátoři call center používají interní systém na bázi AI, který jim poskytuje okamžitý vhled do vás jako zákazníka, tedy do toho, co o vás můžeme vědět a víme tady v NN. Abychom mohli vyřídit váš požadavek co nejlépe, je dobře, že hned při zavolání víme, jaké máte od nás služby, jak často jste nám volal a tak dále. 

Ale musíme si uvědomit, že umělá inteligence je jen součástí procesu plné digitalizace, takže zároveň musíme pracovat třeba i na tom, abychom už nepotřebovali papírové dokumenty. 

Yoram Schwarz

Od dubna 2023 vede NN, třetí největší život­ní pojišťovnu a penzijní společnost v Česku. 

V NN Group pracuje od roku 2005. Zastával několik ma­nažerských pozic v Nationale-Nederlan­den a v roce 2015 byl jmenován ředitelem pro strategii a marketing a zaměstnanec­ké benefity v divizi životního pojištění nizozemské NN.

 V roce 2017 převzal roli ředitele pro strategii a integraci divize neživotního pojištění NN a po akvizici pojišťovny Delta Lloyd vedl integraci obou neživotních pojišťoven.

V roce 2018 byl jmenován generálním ředitelem společnosti Movir, poskyto­vatele individuálního pojištění invalidity a vážných úrazů v Nizozemsku. 

Vedl integraci čtyř společností specializo­vaných na invaliditu do Moviru, dostal firmu do černých čísel a zároveň se zasadil o změnu firemní kultury se zaměřením na inovace. 

V Česku se vedle AI a digitální transformace NN pojišťovny a penzijní společnosti soustředí na téma dlouhověkosti a finanční přípravy na dlouhý a spokojený život.

Začít diskuzi