Bakalův byznys s luxusem se hroutí. Luxury Brand Management žádá o ochranu před věřiteli

Pandemie nepřeje luxusu, a to ani v režii Zdeňka Bakaly.

Pandemie nepřeje luxusu, a to ani v režii Zdeňka Bakaly. Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Společnost Luxury Brand Management z impéria miliardáře Zdeňka Bakaly požádala o ochranu před věřiteli. Firma zaměřená na luxusní zboží určené retailovým klientům ve svém návrhu na tříměsíční moratorium argumentuje dopady protipandemických vládních opatření. Ochranu před věřiteli považuje za jediný způsob, jak pokračovat v byznysu.

Městský soud v Praze jejímu návrhu vyhověl. Luxury Brand Management je součástí společnosti BM Management, která je centrem tuzemských Bakalových aktivit. 

„Prodej luxusního značkového zboží, na který se společnost LBM specializuje, není bez přímého kontaktu se zákazníkem prakticky možný. Provoz prodejen a přístup zákazníků do nich není již čtyři měsíce povolen, společnost má prakticky nulové příjmy a nevíme, kdy se to změní,“ říká šéfka Luxury Brand Management Zuzana Řezníčková.

Využití zákonného mimořádného moratoria je tak podle ní krokem k tomu, jak firmu ubránit před dopady protipandemických opatření. Firma ovšem prodělala desítky milionů už v roce 2019, ačkoliv podle dřívějšího vyjádření Řezníčkové šlo z větší části o důsledek účetních operací souvisejících s tvorbou rezerv na možná rizika pandemie.

„Firma přitom po celou dobu hradí mzdy všem svým zaměstnancům, stejně jako nájemné. Pokud by se situace v dohledné době nezměnila, vyčerpá LBM všechny finanční rezervy, které si v předchozích letech vytvořila, a bude stát před rozhodnutím, jak s podnikáním dál naložit,“ dodává Řezníčková pro deník E15 s tím, že zvažuje případnou žádost o prodloužení moratoria na půl roku v případě, že by po tuto dobu stále platil zákaz fungování kamenných prodejen. 

Skupina Luxury Brand Management miliardáře Zdeňka Bakaly provozuje luxusní butiky na pražské Pařížské ulici, zastupuje například značky Ermenegildo Zegna, Versace nebo třeba Bottega Veneta. Firma je léta ve ztrátách, za rok 2019 prodělala bezmála 68 milionů korun, o rok dříve to bylo kolem 94 milionů. Tržby společnosti nicméně v roce 2019 vzrostly, z 512 v roce 2018 na předloňských téměř 588 milionů korun.

Žádost o ochranu před věřiteli nebyla podle znalců trhu až tak překvapivá. „Dlouho bylo zjevné, že se firmě až tolik nedaří. Udělali ale na druhou stranu mnoho pozitivních kroků, které firmu před propuknutím pandemie ozdravily,“ říká obchodník s luxusem Vladan Hájek. Firma podle něho vsadila na velké a poměrně drahé obchody orientované primárně na módu, což se v prostředí lockdownu mohlo ukázat jako fatální.

„Pokud v takové situaci nemá firma rozvinutou síť on-line prodeje, která by dovedla kompenzovat propad v kamenném retailu, vzniká v takto bezprecedentní situaci jako dnes problém. K tomu móda na skladech stárné morálně rychleji, na rozdíl od nadčasovějšího zboží typu hodinek nebo šperků,“ dodává Hájek.  

Koronavirus nepříznivě ovlivnil trh s luxusem napříč světem. Podle odhadů společnosti Bain & Company segment loni propadl bezmála o čtvrtinu, což představuje propad o 64 miliard eur na úroveň byznysu roku 2014. Nikdy předtím, za čtvrtstoletí, po které firma trh s luxusem monitoruje, zároveň k tak hlubokému propadu nedošlo. Například během finanční krize v letech 2008 a 2009 se nákupy luxusu snížily jen asi o desetinu.