Berlín zachvátilo nákupní šílenství. Otevřel irský módní řetězec Primark

Primark

Primark Zdroj: Primark

Tričko za 2,50 eura, džíny za devět eur. Irský módní řetězec Primark úspěšně zaútočil na šatníky německých teenagerů. Kritici nejlevnějších obchodů nicméně hovoří o katastrofálních podmínkách dělnic, které pro řetězec v Asii šijí.

Ocelové zátarasy uržovaly dnes dopoledne tisíce mladých Němců v uctivé vzdálenosti od jejich vysněného obchodního domu Primark. Německá mládež si přinesla svačiny a sedátka a vyčkávala premiérového otevření chrámu nejlevnější módy, irskéko obchodního řetězce Primark. Nebyla to úplná premiéra, protože Primark otevřel v Německu již osmou pobočku, ale v Berlíně dosud byla pouze jedna.

PrimarkPrimark | Primark

V Berlíně Steglitzu vládla v té době bezpečnostní opatření jako před koncertem rockových hvězd. Před polednem byl již dav netrpělivý a podle serveru Welt.de začal skandovat: „Chceme tam, chceme nakupovat“. Pak se konečně ocelové mříže otevřely a masa koupěchtivé mládeže se vřítila dovnitř. Lavinu ječících dívek nejvíce zaujaly fialové koše XXL.

Oblečení na absolutní nejnižší ceny

Irský low-cost řetězec Primark nyní výrazně expanduje na německém módním trhu. Jeho oblečení je jednoznačně nejlevnější. Trička za 2,50 eura a džíny za devět eur nenabízí nikdo jiný. I když cenová hladina v dobře zavedených německých diskontech, jako je textilní KiK nebo Takko se o moc neliší. Primark je ale pro mládež módní a to rozhoduje.

Prohlédněte si video z otevření prvního Primarku v Berlíně

„Zájem zákazníků je obrovský,“ říká Jürgen Dax, ředitel Spolkového svazu německého textilního maloobchodu. Jeho slova dokazují jasná čísla. Dnes do večera nakoupilo v nově otevřeném Primarku v Berlíně 40 tisíc lidí. Dax proto nebere irskou konkurenci na lehkou váhu a říká, že Irsko je nejobávanější soupeře německého textilního maloobchodu.

Primark již uspěl v Británii. Tam vykázal roční obrat přes tři miliardy liber (3,8 mld. eur) a prohlašuje, že získal vedoucí postavení na trhu s oblečení. Předstihl tak giganty, jako je H & M nebo Zara.

Řetězec PrimarkŘetězec Primark | Primark

Nejdražší položka je 35 eur

Primark drží své marže na minimu. A nejdražší zboží zde stojí 35 eur. „I s levným zbožím si můžete vydělat dobré peníze,“ říká Björn Weber, vedoucí obchodního výzkumu německé pobočky Planet Retail. Vzhledem k tomu, že trička jsou například ve velkoobchodě za 1,5 eura, tak musí podle jeho názoru mít Primark dopravu z z Asie do Hamburku v ceně. O cenách a nákladové struktuře ovšem Primark z konkurenčních důvodů nehovoří. Jen zobecňuje: „Vzhledem k malé ziskové přirážce a velkému množstvím můžeme nabídnout vysoce kvalitní zboží za přijatelné ceny, máme také nízké provozní náklady a nejsme závisloslí na drahých reklamních kampaních.“

Kritici hovoří o katastrofálních podmínkách

Hubertus Meyer, vedoucí oddělení služeb odborové organizace Verdi v Bavorsku, má jasný názor: „Pokud si koupíte tričko za dvě eura, potřebuje vědět, že je musí zaplatit někdo jiný. Rozdíly v pracovních podmínkách jsou propastné. Například v Bangladéši, hlavní výrobní zemi low-cost segmentu, se pracuje sedm dní v týdnu, dvanáct hodin denně. Právě do Bangladéše se nyní přesouvá výrobní kapacita z Číny. Neexistuje tam žádná sociální politika a platy jsou podle vyjádření německých odborů desetkrát nižší, než v Číně.

Primark se brání

V podnikovém ředitelství v Dublinu firma zdůrazňuje vysoké etické standardy ve výrobě oblečení. „Vykupjeme zboží z 98 procent od stejných výrobců jako naši konkurenti,“ říká Wolfgang Krogmann, evropský šéf fitmy..

Od roku 2006 je Primark členem Etické obchodní iniciativy jako ostatní oděvní firmy jako Gap, Burberry a Marka & Spencer. Členové organizace musí prokázat svoji výrobu a dodávky ve výroční zprávě.