Byznys zábavních parků vzkvétá, přibývají nové atrakce

Matějská pouť v Praze

Matějská pouť v Praze Zdroj: Eva Fornálová

Matějská pouť v Praze
Matějská pouť v Praze
ilustrační
Matějská pouť v Praze
Matějská pouť v Praze
7
Fotogalerie

Letní rodinný výlet, to už není jen návštěva zoo či hradu. Rodiče jsou ochotní zaplatit v průměru 700 korun na vstupném za to, že se jejich děti pobaví. Soukromým provozovatelům dětských zábavních parků, které vznikají v posledních letech, se daří a rozšiřují své působení. Zároveň vznikají i další nové atrakce.

Jako jeden z prvních vsadil na dětskou zábavu už v roce 2003 Jiří Machálek, když otevřel v Plzni první pobočku sítě Dinoparků. Dnes jeho společnost West media provozuje pět českých Dinoparků, dva na Slovensku, jeden ve Španělsku a na začátku srpna otevírá další v Rusku. V lepších letech utrží všechny jeho parky přes sto milionů korun. Předloni navštívilo tuzemské pobočky 780 tisíc lidí. Rodinné vstupné v českých Dinoparcích je kolem 400 korun. „Letošní sezona je výborná, jaro bylo skvělé a počasí nám přálo. Očekáváme o deset procent lepší návštěvnost než loni,“ říká Machálek.

Další Dinopark v Česku už otevírat nehodlá, jeho zákazníkům prý dojezdová vzdálenost do parků v současnosti vyhovuje. „Už bychom si brali vlastní návštěvníky,“ říká Machálek. Od té doby, co se chytil první Dinopark, vznikla řada dalších dětských zábavních parků. Zejména v blízkosti Prahy. Jako třeba třetím rokem fungující Duhový park na 5,5 hektaru u Třebovle. Vstupné pro čtyřčlennou rodinu sem stojí 700 korun. Založil jej Pavel Šourek, který se dlouhodobě věnuje zábavním a kulturním akcím, mimo jiné vydává týdeník FAN a provozuje server fanonline.cz.

Nebo desetihektarové Mirakulum postavené na brownfieldu v bývalém vojenském prostoru v Milovicích, otevřené před pěti lety. Loni jej navštívilo 270 tisíc lidí a utržilo dvacet milionů korun. Čtyřčlenná rodina tu zaplatí 720 korun. „Sezona se zatím vyvíjí velmi podobně jako loňská. I když máme nová lákadla, rozšířený Vodní svět a novou Dětskou vesničku, v porovnání s minulým rokem nám méně přeje počasí,“ říká majitel a provozovatel parku Mirakulum Jiří Antoš, jinak též výrobce dětských hřišť. A je připraven investovat do rozšíření parku. Příležitost v zábavě pro děti vidí ale i někteří investoři v regionech dál od Prahy.

Jde to i nízkonákladově
Okamžitý nápad, pronajatá kukuřičná pole, sekačka a GPS, jednoduché pokladny, mobilní aplikace a přehledné webové stránky. Dohromady investice v řádu milionů korun a na světě je projekt Kukuřičáci s 25 labyrinty po Česku. Labyrinty jsou od jednoho do čtyř hektarů velké. Jejich návštěvníci se mohou na webu porovnávat s ostatními, za jaký čas se z bludiště dostali „Provoz plánujeme do konce září, poté bude kukuřice sklizena zemědělcem klasickým způsobem a zpracována,“ uvádí autorka projektu Jitka Janichová. Ta se jinak zabývá volnočasovou zábavou, její firma prodává mimo jiné trampolíny a prvky na dětská hřiště. Díky ohlasům je zatím optimistická. „Jsme na začátku sezony nového projektu, očekáváme zájem díky převážně pozitivním reakcím,“ říká Janichová.

„Park jsme otevřeli v minulém roce, očekáváme během prvních čtyř let každoroční nárůst návštěvnosti. Letošní sezona zatím naplňuje naše očekávání,“ říká Roman Švec, majitel Fajnparku v Chlumci nad Cidlinou blízko dálnice D11. Osmihektarový zábavní prostor vznikl na území bývalého vojenského prostoru. Pro čtyřčlennou rodinu tu vyjde vstupné na 880 korun. Trochu jinak jde na zábavní byznys rozjíždějící se projekt z okraje Ostravy Skalka Family park. Při ski areálu tu letos vznikl letní zábavní areál. Na začátku sice bylo v plánu vybírat vstupné 200 korun za dítě, nakonec se žádné vstupné nevybírá. Platí se za jednotlivé atrakce, služby a program.

„Veškeré atrakce v parku jsou pár týdnů na světě. Nápady a plány do budoucna jsou,“ říká za Skalka Family park Leona Kubiszová. Zvláštní případ pak je lipenský komplex atrakcí, zejména Stezka korunami stromů se zážitkovým parkem Království lesa. Za vstupenku do těchto dvou atrakcí zaplatí čtyřčlenná rodina 960 korun, za předloňskou sezonu to přineslo tržby 50 milionů korun. Zdejší majestátní rozhledna s toboganem byla první svého druhu v Česku, vznikla v roce 2012 a loni ji navštívilo 312 tisíc lidí, stejně jako chrám svaté Barbory v Kutné Hoře.

Není to ovšem areál zaměřený jen na rodiny s dětmi. O tom, že je na trhu místo ještě pro další hráče, je přesvědčený bývalý ředitel pražské zoo Petr Fejk. Už pět let chystá projekt Orbis Park. V něm drží významný podíl slovenský miliardář a majitel skiareálů Igor Rattaj. „Jsem přesvědčený, že když tu vznikne kvalitní nabídka, může v Česku do zábavních parků dohromady jezdit víc než milion lidí ročně,“ říká Fejk. Věří tomu už jen proto, že v západní Evropě i Severní Americe jsou zábavní parky stabilním segmentem.

V Dánsku a Nizozemsku napočítají podle Fejka díky opakovaným návštěvám ročně víc návštěvníků zábavních parků, než mají tyto země obyvatel. „Byznys zábavních parků nemá výkyvy, jde procento po procentu nahoru, ani nepodléhá krizi. Jedním z projevů krize bylo, že lidé přestali cestovat do zahraničí, a německé nebo francouzské zábavní parky vzkvétaly,“ uvádí Fejk. „Čím víc bude parků, tím bude důležitější, aby se odlišily,“ míní Fejk. V tom směru vychvaluje Mirakulum. „Je z nich nejúspěšnější. Má svůj styl a svou cestu. Věřím, že se udrží, že našlo stálou klientelu,“ dodává Fejk. 

Berouskovo šapitó zakotví na jednom stálém místě

Na desetihektarovém areálu v Bylanech u Českého Brodu poblíž zimoviště Národního cirkusu Originál Berousek probíhá čilý stavební ruch. Na stavbě se podílejí samotní členové cirkusu. „Koupili jsme areál s tři sta let starými budovami. Snažíme se je zachovat a využít genia loci,“ říká ředitel cirkusu Jiří Berousek mladší.

Od projektu po výstavbu si cirkusáci vše řídí sami a z vlastních prostředků, bez dotací i cizího kapitálu. Výsledkem by měl být originální zábavní park se stabilní cirkusovou scénou, zoo s padesáti zvířaty, kolotoči, dětským hřištěm, ale i bowlingem, restaurací, hotelem a kongresovým sálem. Pokud vše půjde dobře, otevírat chtějí na jaře 2020. „V zábavním průmyslu děláme už dlouho. Rozhodli jsme se, že cestování s cirkusem už bylo hodně,“ říká Berousek.

„Je to náš celoživotní sen, který máme možnost si splnit,“ dodává. Aby byl projekt ekonomicky životaschopný, budou mu prý stačit tři tisíce návštěvníků za týden, což Berousek věří, že nebude problém. I po otevření areálu by cirkusáci chtěli jezdit, ale mnohem kratší turné na jaře a na podzim. Léto by patřilo stálému areálu. Pro tradiční cirkusovou rodinu je zábavní park taky způsob, jak myslet na zadní kolečka, jak říká Berousek. Připomíná protesty proti vystupování živých zvířat v cirkuse.