Čechy okouzlily zahraniční e-shopy

E-shop

E-shop

Klienti tuzemských bank se rychle naučili nakupovat v zahraničních internetových obchodech a popularita těchto nákupů prudce roste. Vyplývá to z údajů českých bank.

Podle jejich informací roste používání platebních karet v zahraničí rychlým tempem, přibližně o deset procent ročně. Ještě silněji však roste objem zahraničních internetových transakcí, v průměru o více než 20 procent.

„Nejrychleji rostou počty zahraničních transakcí přes internet, které se v roce 2012 zvýšily o čtvrtinu oproti roku 2011,“ potvrzuje mluvčí Komerční banky Monika Klucová. „Meziročně sledujeme nárůst o sedmnáct procent v počtu on-line transakcí v rámci zahraničních plateb po internetu,“ uvádí Leoš Pokorný, manažer kartového oddělení UniCredit Bank.

Česká spořitelna u počtu těchto transakcí loni evidovala sedmadvacetiprocentní meziroční růst. Jde většinou o operace, při kterých klient pouze nakupuje na zahraničním serveru, fyzicky se ale i se svou platební kartou nachází v Česku.

Fakt, že nejde o nákupy Čechů na dovolené, potvrzuje výčet míst s nejčastějším výskytem bezhotovostních transakcí na českých platebních kartách. První dvě místa v žebříčku UniCredit Bank zaujímají Spojené státy a Velká Británie, pátou pozici drží Lucembursko. Nejoblíbenější dovolenková destinace Čechů – Chorvatsko – je až na desátém místě. Například v Lucembursku mají své evropské účetní centrály velcí internetoví hráči, včetně například amerického Amazonu.

Podíl internetových plateb na celkovém počtu plateb kartou u obchodníka se u jednotlivých bank liší, stejně tak průměrná útrata. „V rámci celého spektra zahraničních plateb tvoří dvě třetiny platby po internetu a jednu třetinu platby u obchodníků. U UniCredit Bank je průměrná útrata v zahraničních e-shopech nad 130 eur. Tyto částky jsou však částečně zkresleny faktem, že lidé v zahraničních e-shopech většinou činí větší objednávku, aby dosáhli na nezpoplatněné zaslání zásilky do České republiky,“ vysvětluje Pokorný.

U Komerční banky tvoří on-line transakce jen čtvrtinu celkového počtu, u České spořitelny 26 procent. Další banky se zdráhaly poměr uvést.

Tuzemské banky rovněž potvrzují, že výrazně vzrůstá podíl mikroplateb, a to díky rostoucímu zájmu o nové technologie, e-knihy a hudbu a také díky snadnému objednávání přes tablety.