Čedok loni kvůli uprchlické krizi a odpisům prodělal 181 milionů

ilustrační foto

ilustrační foto

Nejstarší tuzemská cestovní kancelář má za sebou neradostný rok. Celkové tržby a výnosy Čedoku loni meziročně klesly o 548 milionů korun na dvě miliardy, hospodářským výsledkem pak je ztráta 181 milionů. Rok předtím skončila kancelář v minusu sedm milionů. Deníku E15 to řekl generální ředitel Čedoku Radek Drechsler.

„Negativní výsledek u prodeje zájezdů byl zapříčiněn z velké části snížením poptávky v některých destinacích, které byly zasaženy takzvanou uprchlickou krizí,“ uvedl manažer s poukazem na Řecko a Turecko. Poptávku zmrazily i teroristické útoky v Tunisku a v Egyptě. Podle Drechslera firma musela prodávat zájezdy do těchto zemí výrazně pod cenou.

Na ztrátě se ale z větší části podílejí účetní operace, v rámci kterých Čedok mimo jiné odepsal nedobytné pohledávky u zahraničních partnerů. Firma zároveň tratila na zajištění cen leteckého paliva, jehož cena v průběhu loňské letní sezony výrazně klesla. „Tyto mimořádné položky se na výši ztráty podílejí více než sto miliony,“ doplnil Drechsler.

Čedok, který patří do americko-turecké skupiny Odien, loni procházel restrukturalizací. Snižuje například počet poboček a zaměstnanců a přechází na systém franšíz Čedok Partner. Pro letošek má v plánu mírný růst tržeb a zisk před zdaněním 24 milionů. Podle Drechslera se plán zatím daří plnit. Čedok patří do první trojky největších českých cestovek. Jedničkou je Exim Tours. Tomu loni klesly tržby o sedm procent na čtyři miliardy. Exim pokles vysvětluje podobnými příčinami jako Čedok.

Drechsler: Řecko je pro nás nejdůležitější

Nakoupili jsme za 25 tisíc a byli nuceni prodávat za 15 tisíc, shrnuje loňskou situaci v Řecku šéf Čedoku Radek Drechsler.

Radek DrechslerRadek Drechsler | ctkRadek Drechsler

Skutečně se dá pokles tržeb svádět na uprchlickou krizi v Řecku?

Řecko je pro Čedok jednou z nejdůležitějších destinací a migrace klienty přes všechno vysvětlování psychologicky zasáhla. Poptávka šla výrazně dolů. Čedok vždy nabízel dražší a lepší hotely, což naši situaci jen zhoršilo. Abychom vůbec něco prodali, museli jsme jít s cenou prudce dolů. Řekové se přitom s námi o nějakém vracení nasmlouvaných pokojů vůbec nebavili.

Říkáte, že letos je to jiné. Migrační krize je ale stále táž.

Není. Loni byla trochu panika, klienti si mysleli, že na každém rohu v Řecku číhá uprchlík. Ale tak to samozřejmě nebylo. Klienti dnes už vědí, že třeba na Jónských ostrovech nebo na Krétě nikdy žádný uprchlík nebyl. Hodně se zlepšila informovanost.

Je tedy v Řecku naopak přetlak?

Ano, letos je naše situace ve vztahu k řeckým partnerům přesně opačná. Oni by nám velmi rádi snížili nasmlouvané pokoje, protože by je obratem prodali za víc západním cestovkám. Bohudík to máme pod smlouvou. Ale neuvěřitelně roste poptávka i po Španělsku, Bulharsku, Itálii, Slovensku, Rakousku a po severských zemích.

Váš pád do ztráty v loňském roce ovlivnily i mimořádné odpisy pohledávek. O jaké přesně šlo?

Ten rok byl skutečně špatný, pokud jde o náš hlavní byznys. Tak jsme se s nadsázkou řečeno rozhodli, že u příležitosti špatného roku a v rámci restrukturalizace vyčistíme účetnictví. Některé pohledávky se v Čedoku táhnou od roku 2008. Přestali jsme si dělat iluze, že nám zahraniční partneři ještě někdy zaplatí starý dluh. Nejčerstvější případ je z loňska, rakouská zkrachovalá cestovka Gulliver nám dluží skoro sedm milionů. My jsme odepsali vše a nyní máme čistý stůl.