Čedok po dalším poklesu tržeb spadl do ztráty, konkurentům výnosy rostou
Čedok se tak vymyká trendu, lídři trhu zájezdů zejména z takzvané velké pětky hlásí za loňský rok vesměs růst tržeb. Jednička Exim Tours loni utržila rekordních 4,3 miliardy, když zaznamenala nárůst o 16 procent.
„Ztráta je důsledkem zejména nesplnění plánovaných tržeb z prodeje vlastních služeb o 299 milionů,“ píše se ve zprávě vedení Čedoku. Ke ztrátě přispělo i oslabení koruny. Podle mluvčího Hynka Špinara dosáhly kurzové ztráty vůči dolaru a euru 23 milionů.
Vedle poklesu poptávky po zájezdech do zahraničí doplatil Čedok i na své tradiční zaměření, kterým je domácí cestovní ruch. Tady se podle firmy stále více prohlubuje trend přímého nákupu ubytování. Ostatní velké cestovky se specializují pouze na výjezdy, a to hlavně letecké.
TOP 5 cestovních kanceláří |
Čedok, který se ještě v roce 2008 s tržbami 3,8 miliardy přetahoval s Eximem o pozici české jedničky, nicméně odmítá, že by přenechával prostor na trhu mladším dravcům. „Rozhodně pozice nevyklízíme. Naší prioritou je růst ziskové marže, nikoli růst tržeb za každou cenu,“ uvedl Špinar.
Výročí 95 let existence plánuje firma oslavit návratem do zisku. Investuje mimo jiné do e-commerce, když nedávno spustila nový portál Outvia. cz, kde si lidé mohou sestavit zájezd na míru. Čedok, často vnímaný jako konzervativní značka pro usedlé, tím míří hlavně na mladé klienty.
Společnost se i přes pokles tržeb loni udržela v první trojce, kde je vedle Eximu ještě skupina Fischer (3,27 miliardy korun). K dalším lídrům patří Blue Style a Firo-tour (oba asi 1,8 miliardy). Obecně letos trh cestovního ruchu hlásí oživení, největší cestovky prodaly v předprodejích zhruba o desetinu více zájezdů než loni. Aktuálně ale jako brzdy byznysu působí neblahé události v Tunisku, uprchlická vlna a řecká bankovní krize.