Češi jsou národem amatérských závodníků, říká prodejce kol

Spolumajitel Krab Cycles Ondřej Hájek

Spolumajitel Krab Cycles Ondřej Hájek Zdroj: Anna Vackova, E15

Zatímco čeští výrobci a prodejci jízdních kol v posledních letech často mluví o poklesu poptávky, někteří z nich nic takového nepociťují. Trh loni přinejhorším stagnoval, u některých typů kol i rostl, říká spolumajitel pražského cyklosportu Krab Cycles Ondřej Hájek. Češi podle něj stále kupují především horská kola. Jak sám dodává,“ bohužel“.

Podle údajů Asociace specializovaných prodejců kol se v roce 2013 prodalo 350 tisíc bicyklů, meziročně o desítky tisíc méně. Údaje za loňský rok ještě nejsou k dispozici, Hájek ale soudí, že trh žádnou krizí neprochází. „V některých segmentech cyklistiky bych to spíš viděl opačně,“ říká.

V posledních dvou sezónách podle něj prudce roste poptávka po horských kolech s většími průměry kol. „Pro mnoho lidí to byl motiv, aby vyměnili kolo za nové,“ vysvětluje Hájek. Naopak kategorie tradičních horských kol s rozměrem 26 palců je na ústupu.

Rádi bychom prodávali více silničních kol, ale lidé preferují horská kola

Podle Hájka Češi jednoznačně preferují kola do terénu. „Rádi bychom prodávali více silničních kol, ale lidé preferují horská kola. Poptávka po silničních kolech navíc hodně kolísá,“ uvedl s tím, že čeští cyklisté dávají přednost horským kolům i kvůli značné oblibě amatérských závodů, obvykle pořádaných v terénu.

Situace se ale pomalu mění. „Jsou tu už lidé, kteří jsou této barevné sportovní cyklistiky „přežraní“ a chtějí něco jiného,“ popisuje Hájek. Přesto se zatím městská kola především v Praze prodávají obtížně, a to i kvůli kopcovitému terénu.

Velkou budoucnost naopak Hájek přisuzuje elektrokolů. „Trh zatím není moc ustálený, každopádně zažíváme velký boom,“ říká. Každopádně elektrokola mají na to, aby změnila zažité pořádky. „Teď máme v prodejně sto kol a někde vzadu asi tři elektrokola. Za pár let budou v cyklosportech dvě třetiny elektrokol,“ předpovídá.