Český statistický úřad však ohlásil i pozitivní čísla. Meziměsíčně se tržby po očištění o sezonní vlivy zvýšily reálně o 1,4 procenta.
„Za březnovým poklesem stál nižší počet pracovních dnů oproti březnu 2012 a pokračující, stále poměrně nejistý výhled ekonomiky. Na to doplácejí zejména prodejci automobilů, neboť koupě vozu představuje pro domácnost zpravidla významný výdaj, který pečlivě zvažuje,“ okomentoval statistiku pro E15. cz Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit.
A propad v tomto segmentu byl skutečně výrazný. Neočištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel se podle ČSÚ meziročně snížily o 8,9 procenta.
Na druhém pólu stojí prodeje přes internet. Udržují si tradičně vysoká tempa růstu , jejich březnový nárůst byl razantní, když meziročně přidal 26,5 procenta. Internetoví prodejci se pro stále více Čechů stávají synonymem nejvýhodnějšího nákupu.
Velikonoce nakoply potravináře
Prodejcům potravin letos pomohly Velikonoce. Z vyšších útrat před tímto tradičním svátkem těžily zejména velké obchodní řetězce, které Velikonoce využily i pro své marketingové aktivity.
V březnu jejich tržby vzrostly o 2,8 procenta, což je nejlepší výsledek od dubna roku 2011. „Za lepším výsledkem stojí i to, že růst cen potravin zvolnil, už není tak překotný jako v předchozím roce. Inflace byla v březnu jen čtyři procenta, prakticky jen poloviční než před rokem. Spotřebitelé na to reagují pozitivně a postupně mění svou spotřebu,“ uvedl analytik Home Credit Michal Kozub.
„Klesající tržby v maloobchodě ukazují, že spotřebitelská poptávka v prvním čtvrtletí klesala. To se bezpochyby projeví v celkovém ekonomickém růstu, tedy na HDP. Spotřeba domácností je jedním z klíčových prvků, který určuje trend ekonomiky. Proto kvůli jejímu poklesu za první čtvrtletí musíme počítat opět s meziročně horším HDP,“ dodal Kozub.
S naznačeným trendem souhlasí i analytik skupiny Citfin Jiří Šimek. „Letošní rok zůstává pro maloobchodní tržby nepříznivý. Jsou negativně ovlivněny vývojem mezd, nezaměstnanosti, pokračující fiskální konsolidací a negativním sentimentem mezi spotřebiteli. Situace se ani v nejbližších měsících příliš nezlepší a letošní rok růst tržeb nepřinese. Na ten si budeme muset počkat do příštího roku,“ míní Šimek.
Mezinárodní srovnání tržeb v malobchodě ve stálých cenách
Mezinárodní srovnání maloobchodních tržeb k březnu 2013 |
Pramen: ČSÚ