Češi vyrazí do Londýna lákat zahraniční filmaře

Londýn (ilustrační foto)

Londýn (ilustrační foto) Zdroj: CC BY-SA 2.0: Matt Buck via Flickr

Přes tři a čtvrt miliardy korun. Tolik loni podle odhadu Asociace producentů v audiovizi utratili v Česku zahraniční filmaři. Ačkoliv je to díky zavedení filmových pobídek ze strany státu nejvíce za posledních jedenáct let, tuzemští producenti se nevzdávají snahy nalákat další projekty. Třeba i takové, jako byly v minulosti snímky Letopisy Narnie, Mission Impossible s Tomem Cruisem, Agent bez minulosti s Mattem Damonem či Dítě číslo 44 v produkci Ridleyho Scotta.

V prosinci proto vyrazí do Londýna na veletrh Focus určený producentům, manažerům vyhledávajícím zajímavé lokace, ale i třeba provozovatelům hotelů. Evropa se podobné akce dočká vůbec poprvé. Dosud museli lidé z oboru včetně těch z ČR cestovat až do Los Angeles.

Za českou stranu se zúčastní Czech Film Commission (CFC) s partnery z řad produkčních společností a dalších firem. Prezentovat budou možnosti a podmínky natáčení v ČR včetně lokací, filmové infrastruktury a pobídek.

„V ostré konkurenci všech zemí a filmových komisí formou reklam, e-mailů, newsletterů a jiného zahlcování jsou osobní setkání v této branži nejúčinnějším prostředkem, jak o sobě dávat vědět. Podobně využijeme naši účast i na akci Focus v Londýně, a to k oslovení tentokrát evropských producentů,“ říká šéfka CFC Ludmila Claussová.

Propagace natáčení v Česku mezi zahraničními producenty je podle šéfa asociace producentů Pavla Strnada jednou z nejdůležitějších aktivit CFC. „Vedle daňových pobídek hrají samozřejmě významnou roli lokace a infrastruktura potřebná pro natáčení. Proto je účast na takovýchto veletrzích z našeho pohledu nezbytná,“ uvedl.

Útraty zahraničních filmařů v Česku stoupají
Dosud nejvíce peněz utratili podle odhadu Asociace producentů v audiovizi zahraniční filmaři v roce 2003, celkem to bylo přes pět miliard korun. V následujícím roce ale mimo jiné zavedlo výhodné filmové pobídky Maďarsko a útraty v Česku meziročně klesly na třetinu. K podobnému kroku sáhlo Česko až po šesti letech, z původních tří set milionů se celková výše pobídek zvedla na osm set milionů ročně. Od té doby také zájem filmařů z cizích zemí stále stoupá, byť úrovně roku 2003 útraty stále nedosáhly.
Velkých projektů ale přece jen přibývá. Ridley Scott předloni v Česku s projektem Dítě číslo 44 utratil 651 milionů korun. Dalším významným projektem byl dánský historický velkofilm 1864, natáčený jako osmidílný televizní seriál. Tvůrci v té době nejdražšího seriálového projektu v historii dánské kinematografie během natáčení v České republice zaměstnali 175 filmových profesionálů a do české ekonomiky přinesli téměř 300 milionů.
Loni byla nejvýznamnějším zahraničním projektem druhá řada televizního seriálu Mušketýři z produkce britské BBC, který právě vysílá televize Prima. BBC investovala do natáčení obou řad v Česku přes 600 milionů korun. Podle údajů asociace producentů se tak Mušketýři stali po seriálu Borgiové druhým největším televizním projektem natáčeným díky pobídkám v Česku. Při jeho natáčení tehdy dostaly podle asociace české daňové subjekty zakázky za více než miliardu korun.

Objem zahraniční filmové produkce v ČRObjem zahraniční filmové produkce v ČR | E15.cz