České slevové servery utržily přes tři miliardy, slovenský trh je třetinový

Systém hromadných slev funguje tak, že snížení ceny obchodníci či poskytovatelé služeb dají poté, co si produkt zakoupí stanovený počet zákazníků. Lidé získají výrazné slevy a podnikatelé zase zaplní volné kapacity svých služeb nebo prodají zboží starších kolekcí.

Systém hromadných slev funguje tak, že snížení ceny obchodníci či poskytovatelé služeb dají poté, co si produkt zakoupí stanovený počet zákazníků. Lidé získají výrazné slevy a podnikatelé zase zaplní volné kapacity svých služeb nebo prodají zboží starších kolekcí. Zdroj: Petr Topic, Sedmicka

Kupní sílu a náladu spotřebitelů výrazně nalomila rostoucí nezaměstnanost a inflace. Slevové portály a cenové agregátory však prožívají ve střední Evropě stále nevídaný boom. Na rozdíl od kamenných obchodů, které zejí prázdnotou, počet jejich návštěvníků stále roste.

Tržby celého českého slevového trhu loni přesáhly 3 miliardy korun. Tržby na Slovensku jsou zatím třetinové, loni dosáhly 40 milionů eur. Oběma trhům přitom dominuijí stejní hráči. Lídrem českého slevového trhu je Slevomat, který spoluvlastní zakladatelé Tomáš Čupr, Martin Korman, investiční skupiny Miton Investments a Enern. Dalšími hráči jsou Slevadne.cz v rukou slovenských majitelů, Vykupto.cz, Sleviste.cz řízené vydavatelstvím Ringier Axel Springer, Zapakatel.cz patřící společnosti Spojka group a Berslevu.cz firmy Rabator.

Čuprova firma dominuje i slovenským slevovým webům. Polovinu tohoto trhu tvoří Zlavomat.sk - slovenská dcera Slevomatu a Zlavadna.sk, kterou vlastní firma Creative Web, stejně jak českou společnost Slevadne.cz. Hráči na trhu čekají, že i do budoucna jeho velikost poroste. „Vývoj je dlouhodobě rostoucí. Celkově v Česku rostou objemy prodeje voucherů přes slevové portály již třetím rokem v řadě, “ říká ředitel a spolumajitel slevového portálu Berslevu.cz a šéf Asociace portálů hromadného nakupování David Antič.

Slevovému trhu paradoxně pomohlo, že loni zaniklo několik desítek malých hráčů. „Majitelé malých a středních podniků pochopili, že pokud chtějí kvalitu a zajímavé prodeje, tak musí spolupracovat pouze s těmi největšími hráči na trhu,“ pokračuje Antič. Trh by měl podle něj v nastoleném trendu pokračovat i v tomto roce. Berslevu.cz očekává meziroční nárůst 60 až 90 procent, český trh by měl narůst o zhruba 25 procent.

Zákazníci mají největší zájem o zboží z oblasti módy, gastronomických služeb a cestování. Stále více se ale do popředí dostávají i neobvyklé produkty. „Minulý rok jste si už na slevových portálech mohli koupit operaci prsou, značkový svetr i parkety,“ říká manažerka slovenského porovnávače cen Odpadnes.sk. Na Slovensku podle jeho statistik narostl trh hromadného nakupování meziročně o závratných 60 procent. Dva hlavní hráči slovenského slevového trhu Zlavomat.sk a Zlavadna.sk rostly o 334 a 70 procent.

Krize přeje slevám

Prostor na nárůst stále existuje, lidé v době krize rádi ceny srovnávají a vybírají si slevy. Internetové porovnávače cen žijí z prokliků na stránky firem, které u nich nabídky na své služby či zboží zveřejňují. O tom, že se tak dá slušně vydělat, svědčí například fakt, že slovenského lídra trhu Heureka.sk navštívi až 1,2 milionu koupěchtivých lidí měsičně. Slevové portály si berou marži 20 až 35 procent z každého prodaného voucheru.

Provozovatelé internetových agregátorů v předpovědích shodují i na tom, že pořád mladý trh projde i kvalitativními změnami - tlak se začne přesouvat na kvalitu služeb a zboží. „Vzroste význam kvality služeb e-shopů na úkor samotné ceny zboží. Zároveň se podstatná část vyhledávání bude přesouvat do mobilních zařízení, na což je tato služba vysloveně stavěná,“ říká marketingová manažerka internetového agregátoru Pricemania.sk Simona Chrappová.

Ze slevoserveru do e-shopu