Česko má už 37 tisíc e-shopů. Polovina Čechů nakupuje z práce

Showroom internetového obchodu Alza v Holešovicích.

Showroom internetového obchodu Alza v Holešovicích. Zdroj: archiv

Poptávka po online nakupování v Česku rapidně vzrůstá. Díky tomu došlo během posledních pěti let k výraznému nárůstu internetových obchodů. Odborníci odhadují, že současný počet e-shopů je oproti roku 2010 zhruba o 80 procent vyšší. Podle aktuálních odhadů v České republice již dnes existuje zhruba 37 tisíc internetových obchodů. Téměř polovina nákupů v internetových obchodech se odehraje během pracovní doby.

Letos Češi mezi 9. a 15. hodinou koupí zboží za zhruba 37 miliard korun, vyplývá z průzkumu společnosti Shoptet. Průměrná cena jedné objednávky se pohybuje kolem 1600 korun.

Nejvíce objednávek je mezi 10. a 12. hodinou. „Pro lidi zaměstnané v kanceláři s přístupem k internetu je to ideální doba pro vyhledání, porovnání a nákup požadovaného zboží,“ uvedl ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan. Poměr nakupujících mužů a žen se vyrovnal, nákupům nyní už nevévodí muži, jak tomu bývalo dříve. Podíl žen na celkovém počtu zákazníků dosáhl 55 procent.

„Je to dáno tím, že internet je již součástí všedního dne a také rozšířením internetového prodeje potravin, které ženám ulehčuje práci. U starších generací, stále převládají muži, coby technicky zdatnější,“ dodal Uďan.

Tržby za 77 miliard

Muži objednávají on-line především elektroniku, proto je také hodnota jejich objednávek vyšší. Naopak ženy nakupují drobné věci do domácnosti a oblečení. Čeští muži utratí v internetových obchodech průměrně kolem 11 tisíc korun ročně, ženy 9500 korun.

Tržby českých internetových obchodů za zboží letos podle odhadů odborníků stoupnou meziročně o 15 procent na 77 miliard korun.

Přestože Češi stále ještě nejvíce nakupují elektroniku včetně mobilů a počítačů, knihy, hračky, kosmetiku nebo klenoty, z průzkumu Fashion report vyplývá, že lidé stále více preferují módu.

„Dle našich odhadů tvoří prodej módního zboží z celkových online prodejů aktuálně zhruba pět procent,“ uvedl Tomáš Hájek, výkonný ředitel Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu.

Tendence nakupovat oblečení a boty na internetu navíc podle něj stále vzrůstá. „Očekávám, že čísla porostou, protože lidé si zvykají na internetový prodej oblečení a obuvi. K tomu přispívají jak klasické e-shopy, tak kamenné obchody s online prodejním kanálem,“ dodal Hájek.

Kontroly e-shopů nedopadají příliš valně