Čeští exportéři věří nejvíce Německu a Rusku

ilustrační foto

ilustrační foto

Čeští vývozci se obávají recese v Evropě a mírní svá očekávání ohledně budoucího vývozu na západoevropské trhy. Přesto realisticky nenacházejí nová teritoria, na kterých by mohli své zboží uplatnit. Nový výzkum DHL CzechTrade, který realizovala společnost GfK, ukázal, že jedinou neunijní zemí, s níž tuzemské firmy spojují větší naděje, je Rusko. Největší příležitost pro české exportéry představuje tato země podle 22 procent respondentů.

„Rusko se jeví jako slibná destinace,“ řekl ředitel expertních služeb GfK Richard Hospodský. Ruský trh je v Česku známý mimo jiné díky byznysu podnikatele Petra Kellnera. Pro jeho skupinu PPF zůstává Rusko vůbec nejdůležitější. Češi se ale podílejí také na obnově místního průmyslu, mezi největší exportní dealy patří modernizace firmy Uralvagonzavod, kterou realizuje Alta. Výzkum mezi 500 firmami ale ukazuje, že šanci v Rusku vidí i menší firmy. To má jasnou logiku: pokud chtějí jít mimo EU, Rusko je nejblíže geograficky i třeba jazykově.

Větší očekávání než Rusko už u českých podnikatelů vyvolává pouze tradičně největší obchodní partner – Německo, které představuje největší příležitost podle 26 procent exportérů. I když to je o tři procentní body méně než loni, postoj k Německu je jiný než k EU jako celku. To zřejmě souvisí s přesvědčením, že schopnost německé ekonomiky překonávat krizi je pořád silná.

Zatímco 30 procent firem z těch, které očekávají růst na zahraničních trzích, sázejí na Rusko, u jiných regionů kromě EU je toto číslo o dost nižší. V případě Blízkého východu kleslo oproti loňsku z 15 na 11 procent, což nasvědčuje tomu, že vlna arabských revolucí v očích exportérů spíše prohloubila nejistotu. Přitom jde o region, který měl přispět k diverzifikaci exportu. Šéf CzechTrade Ivan Jukl ale uvádí, že třeba v severní Africe se reálně mohou ukázat nové příležitosti například při obnově libyjské infrastruktury. Agentura už obnovila provoz kanceláře v Egyptě, který pozastavila na přelomu roku.