Cestovní kanceláře si účtují nepřiměřeně vysoké stornopoplatky
„Cestovní kanceláře určují výši storno poplatků podle toho, v jak dlouhé době před odjezdem zákazník zájezd zruší. Poplatky ve výši 100 procent z ceny zájezdu uplatňují v průměru od čtvrtého dne před zahájením zájezdu,“ uvedlo sdružení.
Uvolněný zájezd přitom není problém znovu prodat jako „zájezd na poslední chvíli“, byť za nižší cenu, upozornila právní poradkyně časopisu dTest Martina Vernerová. Během zájezdu, na který zákazník nenastoupí, pochopitelně nic nesní, nikdo mu nebude muset uklízet pokoj, ulehčí i delegátovi, dodala.
Přehled stornopoplatků účtovaných tuzemskými CK
Cestovní kancelář | Storno poplatky požadované při odstoupení 20/10 dnů před odjezdem | Nejvyšší požadované storno poplatky |
---|---|---|
Alexandria | 60 procent / 80 procent z celé ceny zájezdu | při odstoupení ve lhůtě od 9 dní a méně před zahájením zájezdu (platí i pro případ nenastoupení zájezdu): 100 procent |
Blue Style | 50 procent / 80 procent z celé ceny zájezdu | v případě odstoupení v době kratší než 4 dny před odjezdem: 100 procent |
Čedok | „Skutečně vzniklé náklady“, min. ale 30procent / 70 procent z celé ceny zájezdu u zájezdů po Evropě či Středomoří“Skutečně vzniklé náklady“, min. ale 70 procent / 80 procent z celé ceny zájezdu u zájezdů mimo Evropu či Středomoří | při odstoupení do 2 dnů (3 dnů u zájezdů mimo Evropu a Středomoří) před odjezdem: 100 procent |
EXIM Tours | „Skutečně vzniklé náklady“, min. ale 70 procent / 80 procent z celé ceny zájezdu | při odstoupení od 2. dne před odletem a dále v případech, kdy zákazník nenastoupí na zájezd, zruší zájezd v den odletu, nedostaví se k odletu, nebo odlet zmešká (…) skutečně vzniklé náklady, nejméně však 100 % z předem stanovené ceny zájezdu |
FIRO-tour | „Skutečně vzniklé náklady“, min. ale 30 procent / 70 procent z celé ceny zájezdu | při odstoupení 3 dny a méně před zahájením zájezdu: 100 % |
Fischer | 50 procent / 70 procent z celé ceny zájezdu | při odstoupení 5 dní před odjezdem a méně: 100 procent |
Neckermann | 25 % (nejméně ale 1000 Kč) / 50 procent z celé ceny zájezdu | při odstoupení 2 až 1 den před započetím zájezdu či čerpáním služeb: 100 procent |
Zdroj: dTest
Cestovní kanceláře se hájí mimo jiné tím, že mají závazky vůči dodavatelům služeb. Podle mluvčího Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK ČR) Jana Papeže například není možné libovolně měnit pasažéry u leteckých společností. Cestovní kanceláře letenky po teroristických útocích v USA objednávají na jména a v případě storna takováto letenka propadá celá. Podobně to funguje i v případě hotelů obzvláště v luxusních termínech, dodal Papež.
Lidí, kteří zájezdy před nástupem stornují, je podle Papeže málo. V loňském roce ACK ČR evidovala 0,7 procenta stornovaných zájezdů. Pokud je důvodem odstoupení od smlouvy zdravotní komplikace, kryje část poplatků pojištění stornopoplatků, dodal Papež. Podle dTestu by si měli zákazníci kanceláří nechat vyúčtovat veškeré reálné náklady a ztráty spojené s jejich odstoupením od smlouvy. Poté by klienti mohli namítat neplatnost vysokých stornopoplatků, které jsou podle dTestu mnohdy v rozporu s dobrými mravy.