Cestovní kanceláře si účtují nepřiměřeně vysoké stornopoplatky | E15.cz

Cestovní kanceláře si účtují nepřiměřeně vysoké stornopoplatky

ČTK

Share on Facebook Messenger
Cestovní kanceláře si v mnoha případech účtují nepřiměřeně vysoké poplatky za stornování objednaného zájezdu. Vyplývá to z průzkumu Občanského sdružení spotřebitelů TEST mezi sedmi velkými cestovními kancelářemi v Česku. Odstoupením od smlouvy ale cestovním kancelářím vznikají škody, o kterých zákazníci nevědí, hájí se zástupci CK.

„Cestovní kanceláře určují výši storno poplatků podle toho, v jak dlouhé době před odjezdem zákazník zájezd zruší. Poplatky ve výši 100 procent z ceny zájezdu uplatňují v průměru od čtvrtého dne před zahájením zájezdu,“ uvedlo sdružení.

Uvolněný zájezd přitom není problém znovu prodat jako „zájezd na poslední chvíli“, byť za nižší cenu, upozornila právní poradkyně časopisu dTest Martina Vernerová. Během zájezdu, na který zákazník nenastoupí, pochopitelně nic nesní, nikdo mu nebude muset uklízet pokoj, ulehčí i delegátovi, dodala.

Přehled stornopoplatků účtovaných tuzemskými CK

Cestovní kancelář Storno poplatky požadované při odstoupení 20/10 dnů před odjezdem Nejvyšší požadované storno poplatky
Alexandria 60 procent / 80 procent z celé ceny zájezdu při odstoupení ve lhůtě od 9 dní a méně před zahájením zájezdu (platí i pro případ nenastoupení zájezdu): 100 procent
Blue Style 50 procent / 80 procent z celé ceny zájezdu v případě odstoupení v době kratší než 4 dny před odjezdem: 100 procent
Čedok „Skutečně vzniklé náklady“, min. ale 30procent / 70 procent z celé ceny zájezdu u zájezdů po Evropě či Středomoří“Skutečně vzniklé náklady“, min. ale 70 procent / 80 procent z celé ceny zájezdu u zájezdů mimo Evropu či Středomoří při odstoupení do 2 dnů (3 dnů u zájezdů mimo Evropu a Středomoří) před odjezdem: 100 procent
EXIM Tours „Skutečně vzniklé náklady“, min. ale 70 procent / 80 procent z celé ceny zájezdu při odstoupení od 2. dne před odletem a dále v případech, kdy zákazník nenastoupí na zájezd, zruší zájezd v den odletu, nedostaví se k odletu, nebo odlet zmešká (…) skutečně vzniklé náklady, nejméně však 100 % z předem stanovené ceny zájezdu
FIRO-tour „Skutečně vzniklé náklady“, min. ale 30 procent / 70 procent z celé ceny zájezdu při odstoupení 3 dny a méně před zahájením zájezdu: 100 %
Fischer 50 procent / 70 procent z celé ceny zájezdu při odstoupení 5 dní před odjezdem a méně: 100 procent
Neckermann 25 % (nejméně ale 1000 Kč) / 50 procent z celé ceny zájezdu při odstoupení 2 až 1 den před započetím zájezdu či čerpáním služeb: 100 procent

Zdroj: dTest

Cestovní kanceláře se hájí mimo jiné tím, že mají závazky vůči dodavatelům služeb. Podle mluvčího Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK ČR) Jana Papeže například není možné libovolně měnit pasažéry u leteckých společností. Cestovní kanceláře letenky po teroristických útocích v USA objednávají na jména a v případě storna takováto letenka propadá celá. Podobně to funguje i v případě hotelů obzvláště v luxusních termínech, dodal Papež.

Lidí, kteří zájezdy před nástupem stornují, je podle Papeže málo. V loňském roce ACK ČR evidovala 0,7 procenta stornovaných zájezdů. Pokud je důvodem odstoupení od smlouvy zdravotní komplikace, kryje část poplatků pojištění stornopoplatků, dodal Papež. Podle dTestu by si měli zákazníci kanceláří nechat vyúčtovat veškeré reálné náklady a ztráty spojené s jejich odstoupením od smlouvy. Poté by klienti mohli namítat neplatnost vysokých stornopoplatků, které jsou podle dTestu mnohdy v rozporu s dobrými mravy.

Autor: ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.