ČNB přitvrdila vůči směnárnám, rozdala pokuty za více než milion
„Mezi nejčastěji zjištěné nedostatky patří rezervy v informování klientů o směnných kurzech a ceně za službu. Ačkoli je obojí součástí předsmluvních informací, jejich výše po dokončení transakce s nimi není vždy v souladu,“ uvádí ČNB k hlavním prohřeškům směnárníků. Získat penzum potřebných informací navíc často nebývá jednoduché.
„Informace o úplatách za nákup a prodej cizí měny byly uveřejněny nepřiměřeně malým bílým písmem na modrém pozadí v souvislém textu s dalšími informacemi. Monitory s kurzovními lístky byly zase umístěny tak, že údaje byly pro klienty zcela nesrozumitelné,“ uvádí ČNB například v rozhodnutí na adresu loňských a předloňských prohřešků směnárny International Currency Exchange.
Ta provozuje celou řadu poboček v turisticky nejatraktivnějších částech Prahy, Václavským náměstím počínaje a Příkopy či Karlovou ulicí konče. Šest set tisíc korun pokuty dostala směnárna od regulátora i za to, že výslednou sumu nakupované měny jakož i celkový poplatek se klienti obvykle dozvídali až v okamžiku předání peněz. A to nikoli dostatečně předem, jak káže zákon.
„Zaměřují se na zahraniční turisty, kteří se v cizím prostředí hůře orientují a jejich možnost obrany je omezenější,“ uvádí ČNB v rozhodnutí o pokutě pro směnárnu City Change. Ta prý na pobočce v Loretánské ulici poblíž Pražského hradu sestrojila na sklonku loňského roku svůj ceník tak důmyslně, že se účtované poplatky octly zcela mimo zorné pole klientů. Na 350 tisíc korun se ale trest vyšplhal i kvůli tomu, že testující zaměstnanec ČNB nedostal o celé transakci žádný doklad.