Co je hladinka? Hospodský byznys za miliony a právní uzel

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: 7 Jan Racek

Točíme hladinku. Ač se taková nabídka v restauraci může zdát jako příjemná záležitost, hraje se v ní doslova o miliony korun. A to podnikatelů i spotřebitelů. Jde totiž o pětinu konečné ceny, tedy dvacetiprocentní marži. Česká obchodní inspekce pro E15.cz ve své právní analýze uvedla, že takto podnikat nelze.

O co jde? V mnoha restauracích plošně po celé republice se rozrůstá model stejného principu:u točeného piva je uvedena značka a dodatek hladinka. Fígl je v tom, že míra je deklarována v rozpětí 0,4 až 0,5 l při jednotné ceně, například 32 korun za jeden „půllitr“.

Hladinka přitom patří k mistrovským kouskům výčepních, je to pivo načepované na jeden zátah tak, aby byla příprava co nejšetrnější. Nabízejí ji malé, ale zejména velké městské restaurace, kde se běžně vytočí přes 100 hektolitrů měsíčně.

Pokud by se hladinka vytočila na spodní hranici deklarovaného rozpětí, ušetřila by restaurace s měsíční výtočí 100 hektolitrů 20 hektolitrů piva (4 tisíce půllitrů), v přepočtu na peníze při ceně 32 Kč/0,5 l dohromady 128 tisíc korun měsíčně. Za rok to dělá přes 1,5 milionu korun. Pokud by točili hladinky na úrovni 0,45 litru, byl by zisk o polovinu menší a tak dále.

Mohou nebo nemohou?

Je podle současné legislativy uvedený postup možný? Pro hospodské totiž hovoří jeden silný fakt, že v liberálním tržním prostředí jde o smluvní akt a spotřebitel ho přece nemusí akceptovat.

„Dle názoru České obchodní inspekce by měl prodávající jasně vztáhnout cenu, kterou účtuje, k prodávanému množství. Postupovat tedy v případě čepování piva tak, že si prodávající stanoví rozmezí, do kterého se pokusí trefit, nelze. Naše kontrola by s největší pravděpodobností takové zjištění posoudila jako porušení zákona o ochraně spotřebitele, a to ve vztahu k informování o ceně,“ odpověděla na dotaz E15.cz mluvčí ČOI Miloslava Fléglová.

Obchodní problém deklarace hladinky, ač se zdá zcela triviální, označila z hlediska výkladu za právně složitý. Současně potvrdila, že ČOI by za pochybení v informaci o ceně mohla uložit až pětimilionovou pokutu. To je tedy druhá strana mince a riziko, které nesou na trh podnikatelé.

O pohled na věc server E15.cz požádal i profesní Asociaci hotelů a restaurací České republiky. Přes opakované dotazy a urgence na dotaz do doby publikování článku nezareagovala.

Správně natočit hladinku je umění (ilustrační foto)Správně natočit hladinku je umění (ilustrační foto)|Jiri Slama, Mlada frontaSprávně natočit hladinku je umění

U piv už vedou obchody

Jak již server E15.cz informoval, z hlediska točených piv nemají restaurace a majitelé hospod v poslední době vůbec klid. Několik let trvající ekonomická krize a snaha lidí šetřit naopak dál prohlubuje jejich potíže. Podíl prodejů točeného piva v gastrosegmentu se loni dostal už dokonce pod 45 procent, meziročně tak ubral tři procenta. To znamená, že zbytek piva se prodal v obchodech.

Stalo se tak ve prospěch levnějších piv ve skleněných a plastových lahvích či plechovkách prodávaných v maloobchodě. Ještě v roce 2008 přitom lidé dle údajů Pivovarů Staropramen a Českého svazu pivovarů a sladoven vypili více piva v restauracích než doma.

Útěchou ale pivovarníkům může být, že loni celková spotřeba piva v Česku neklesla a pohybuje se podle odhadu Staropramenu mezi 15 a 16 miliony hektolitrů. To znamená, že lidé sice kupují méně piva v restauračních zařízeních, ale dohánějí to v obchodech.

Jak se točí hladinka

1. Pro čepování na hladinku je ideální otočný kohout. Ten nejprve otevřete jen na zhruba 45 ° a jemně do sklenice napustíte trochu pěny.

2. Potom se kohout otevře na maximální průtok. Pivo pouštíte po stěně sklenice. Proud musí být plynulý.

3. Čepování skončíte prudkým zavřením kohoutu. Můžete udělat i malý kopeček a vůbec nevadí, když trochu pěny přeteče ven ze sklenice

4. Po načepování se pivo zvolna uklidňuje a „dochází“. Pěna je jemná a rovná. Po napití vytváří na stěnách krupici a kreslí kroužky, takzvané hladinky.

Zdroj: Lukáš Svoboda, mistr ČR v čepování