ČOI: V reklamě na úvěry se lže a šmejdi jedou dál. Pomůže jen lepší zákon

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Hnilickova Karolina/Sedmicka

ČTK , try
Žádné pěkné sdělení neměla pro veřejnost Česká obchodní inspekce (ČOI), když dnes prezentovala výsledky kontrol. Ať již se jednalo o finanční byznys či šmejdy, což je už vžitý název pro agresivní předváděčky pro seniory.

Ani tučné pokuty nekalosti zatím neřeší. ČOI udělila v prvním pololetí nebankovním poskytovatelům úvěrů 46 pokut za čtyři miliony korun, přesto výše sankcí nadále roste. Ze 172 provedených kontrol zjistila inspekce porušení zákona v 66 procentech z nich, což je o 14 procent víc než v loňském roce.

„Zprostředkovatelé nebo věřitelé klamou nejčastěji spotřebitele reklamou, kterou je jim nabízen úvěr. Proto jsme využili zákonem stanovené možnosti a zvýšili ukládané finanční sankce, neboť nízké pokuty nesplnily svůj účel a nevedly k nápravě,“ uvedl ředitel ČOI Vladimír Velčovský.

Výsledky kontrol zaměřených na dodržování zákona o spotřebitelském úvěru nebankovními subjekty jsou podle ČOI alarmující.

Při kontrolách ve druhém čtvrtletí letošního roku nejčastěji inspektoři zjišťovali porušení obsahových náležitostí reklamy spotřebitelského úvěru, a to ve 41 případech. Dále ČOI zjistila nedostatky ve smlouvách, v nichž se sjednává zprostředkování spotřebitelských úvěrů.

V průběhu kontrol inspektoři také zjistili v devíti případech porušení zákazu používání klamavých obchodních praktik.

"Šmejdi" pokračují, pomůže jen zákon

I další velký nešvar se z trhu nedaří vymýtit. Agresivní obchodní praktiky a klamání seniorů na předváděcích akcích přetrvávají, některé provozovatele těchto akcí neodradily od nezákonného chování ani milionové sankce.

ČOI udělila v prvním pololetí provozovatelům předváděcích akcí 84 pokut v celkové výši 11,2 milionu korun. Porušení zákona inspektoři zjistili u 80 procent z 218 kontrolovaných akcí.

„Jednání některých prodejců na předváděcích akcích dosáhlo takové arogance vůči seniorům, že ani opakované pokuty, které jdou do milionů, je od nekalých obchodních praktik neodvrátily. Situaci může změnit jen zpřísnění zákona a trvalá osvěta seniorů, na něž jsou předváděcí akce zaměřeny,“ uvedl Velčovský.

V rámci kontrol ČOI kromě přímé účasti kontrolních pracovníků na akcích využila také dokumentace spotřebitelů a v některých případech i výpovědí svědků z řad spotřebitelů i obchodních zástupců prodávajících.

Nejčastěji je na předváděcích akcích porušován zákon o ochraně spotřebitele. „Téměř dvě třetiny porušení tohoto zákona (65 procent) tvořilo prokázané používání některé z forem nekalých obchodních praktik, včetně agresivních (13 procent),“ uvedla ČOI.

Dosud nejvyšší pokutu, dva miliony korun, dostala 1. Česká reklamní společnost v květnu, a to za promyšlenou manipulaci a agresivní nátlak na seniory při prodeji.

Nová finta

Provozovatelé předváděcích akcí v poslední době přišli s novým trikem, který má zákazníkům zkomplikovat případné odstoupení od kupní smlouvy. Nahlašují si své provozovny do sálů hotelů, kde se akce konají. Zákon totiž umožňuje zákazníkům předváděcích akcí odstoupit od smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání.

Podle náměstka ministra průmyslu Tomáše Hajduška ale taková argumentace v případném sporu u soudu neobstojí. „Jsme pevně přesvědčení o tom, že pokud by se takový spor dostal přes soud, tak že se soud přikloní na stranu spotřebitele. Pokud si předváděcí firma účelově ohlásí na jeden dva dny v hotelu provozovnu, kde jinak vůbec nepůsobí, tak to nebude uznáno jako místo obvyklé k výkonu podnikání,“ uvedl Hajdušek.

Živnostenské úřady se také podle něj více zaměří na podezřelé případy ohlašování provozoven například do hotelů. Po podnikateli budou chtít majetkové či užívací právo k prostoru, kontrolovat se bude také označení provozovny.

Hajdušek také upozornil na další trik „šmejdů“. Některé předváděcí akce se totiž přesouvají mimo EU, zejména do Turecka, kde již evropská legislativa neplatí. „Účastníci jsou zájezdovým způsobem odvezeni do obchodu s koberci, kde jsou jim nabízeny tyto produkty,“ uvedl Hajdušek.

Posílená obrana

Pravomoci ČOI by měly být od roku 2014 posíleny, inspekce bude moci pořizovat na předváděcích akcích zvukové a obrazové záznamy. Použití záznamové techniky má odradit prodejce od použití agresivních obchodní technik, jako je například bránění seniorům v odchodu z prodejní akce nebo odebírání občanských průkazů a odmítání jejich vrácení bez uzavření kupní smlouvy, křičení na seniory či přímé vyhrožování.

Podle návrhu novely zákona o ochraně spotřebitele, který připravilo MPO pod vedením bývalého ministra průmyslu Martina Kuby (ODS), by také museli pořadatelé předváděcích akcí hlásit dopředu ČOI místo konání, datum, časový harmonogram a jaké zboží na akci budou nabízet.

Stejné údaje budou muset být také na letácích, kterými organizátoři zejména seniory na tyto akci lákají. Za porušení těchto povinností bude prodávajícímu hrozit pokuta až pět milionů korun. K novele bylo ukončeno připomínkové řízení a míří do Legislativní rady vlády.

Senioři, kteří se stali obětí podvodných praktik těchto prodejců, se také od letoška mohou obrátit na systém spotřebitelského ombudsmana. Třetím plánovaným opatřením je zákaz řetězení živností, který má zabránit současné praxi, kdy podnikatel, kterému byla zrušena živnost, dál podniká ve stejném oboru. Opatření je obsaženo v novele živnostenského zákona, který je nyní ve třetím čtení ve sněmovně.