Dálkové linky táhnou vzhůru pražské letiště, počet cestujících roste o desítky procent

Letiště hledá novou taxislužbu pomocí výběrového řízení na dalších pět let.

Letiště hledá novou taxislužbu pomocí výběrového řízení na dalších pět let. Zdroj: Profimedia

Letiště Praha
Letiště Václava Havla
Letiště Praha-Ruzyně mění název
Letiště Praha-Ruzyně mění název
Letiště Praha-Ruzyně mění název
11
Fotogalerie

Vedení ruzyňského letiště jedná o nových spojích do Spojených států a Asie. Nejblíže realizaci je Thajsko.

Pražské Letiště Václava Havla se stává stále výraznějším bodem v sítích dálkových linek. Letos podle statistik, které získal deník E15, v tomto segmentu zaznamenalo zřejmě největší skok. Počet cestujících na pravidelných dálkových linkách se od ledna do října zvýšil meziročně o dvě stě tisíc, což znamená zhruba 35 procent.

„Tento počet představuje čtvrtinu celkového nárůstu počtu cestujících na letišti,“ uvedla mluvčí Marika Janoušková. Letiště jako celek roste letos sedmiprocentním tempem. Koncem roku bude poprvé atakovat hranici třinácti milionů pasažérů, ale její překonání zatím není jisté.

Příčinou skoku ve statistikách z mimoevropských trhů je především letošní spuštění tří nových linek – dvou do Číny a jedné do Kanady – a posílení kapacit na stávajících linkách do Soulu, Dubaje a New Yorku. Na třech čínských linkách (do Pekingu, Šanghaje a Čcheng-tu) bylo do října odbaveno v obou směrech na 75 tisíc lidí, předpoklad do konce roku činí devadesát tisíc. 

Lety do Šanghaje a Čcheng-tu byly spuštěny až ve druhém pololetí, pro příští rok proto letiště počítá až se 160 tisíci pasažéry na čínských linkách. Zvednout by se měla i obsazenost, která letos činí osmdesát procent. Vedení letiště navíc jedná s dopravci o doplnění čínské sítě o další destinace, a to buď formou mezipřistání, nebo prodloužení stávajících linek. Jasno má být v příštích týdnech.

Fakticky plné létají podle šéfa letiště Václava Řehoře stroje mezi Prahou a Dubají. Emiráty totiž slouží jako přestupní bod k letům dále do Asie a na jižní polokouli. Naopak lety mezi Prahou a Soulem slouží téměř výhradně cestujícím, kteří letí pouze z bodu do bodu a dále nepřestupují.

Praha přitom patří mezi tři nejvytíženější korejské cíle v Evropě, o čemž svědčí i letní nasazení obřího jumba B747-8i. Pro příští rok už má letiště potvrzené jeho rozšířené působení od března do října. Lince zřejmě výrazně nahraje skutečnost, že příští rok uplyne pět set let od zveřejnění 95 tezí náboženského reformátora Martina Luthera ve Wittenbergu. V Koreji převažují protestanti a tamní cestovní kanceláře už chystají balíčky na oslavy výročí, které nebudou příliš vzdálené od českých hranic.

Letiště se snaží přesvědčit dopravce o vhodnosti dalších dálkových linek. Mluví například o Washingtonu, Bangkoku nebo Hanoji.

Zřejmě nejblíže je přímá linka do Thajska. „Spolu s Hanojí je Bangkok z pohledu potenciálu zájmu cestujících naší jedničkou mezi linkami bez přímého spojení s Prahou,“ zdůraznil Řehoř. Podle výpočtů letiště by linku v jednom směru využilo ročně 27 tisíc lidí; vedení letiště jedná například s thajskou leteckou společností AirAsia.