Dražší potraviny vezmou Čechům chuť utrácet

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Euro Jan Rasch

Maloobchodníci v loňském roce slavili Vánoce už v listopadu, kdy jim Česká národní banka (ČNB) nadělila oslabení koruny. Lidé v obavě z pozdějšího zdražování vykoupili krámy a utratili v obchodech o 6,1 procenta více než předloni. Kasy obchodníků se plnily nejrychleji za bezmála tři roky. O to těžší bude nový rok. Zvláště když poloprázdné spotřebitelské peněženky čeká další nesnáz.

Oslabená koruna dosud neřekla své poslední slovo – a tím letos bezpochyby budou dražší potraviny. „Obchodníci prozatím volí vyčkávací taktiku a čekají, kdo zdraží jako první. Předpokládám, že zdražení potravin nastane koncem prvního nebo počátkem druhého čtvrtletí,“ soudí Zdeněk Juračka ze Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.

Podle něho je jen otázkou času, kdy se v cenách projeví vyšší náklady dovozců domácích výrobců potravin. Ty totiž trápí nejen vyšší ceny dovozů zboží a surovin, ale také celá řada vícenákladů, které vyplývají z rozšířeného využívání eura při platbách v tuzemsku.

Obchodníci potvrzují, že dosavadní marže leží neudržitelně nízko, a vyšší náklady tedy nakonec musejí zaplatit koncoví spotřebitelé. „Naše společnost i naši dodavatelé platí za některé technologie a služby – jako je třeba nájem – v eurech. Nelze očekávat, že prodejci budou cenové navýšení ze strany výrobce nebo dodavatele plně hradit ze svých marží, které jsou už na svém minimu,“ je přesvědčena Judita Urbánková ze společnosti Ahold, která provozuje maloobchodní řetězec Albert.

Vývoj maloobchodních tržebVývoj maloobchodních tržeb | Cesky statisticky urad

První zprávy z novoročního českého maloobchodu naznačují spotřebitelskou únavu. „V posledních dnech sledujeme poklesy prodejů u zboží, které se vlivem intervence České národní banky nejvíce prodávalo krátce po medializaci tohoto kroku a nastartovalo prodeje již v listopadu. Jednalo se zejména o sortiment televizních příjímačů a velkých domácích spotřebičů,“ zdůraznila Pavla Hobíková z Globusu. O výši letošních tržeb nehodlá spekulovat. Střízlivé hlasy zaznívají rovněž od vítězů „intervenční“ nákupní horečky, tedy od internetových obchodů. „Listopad 2013 bude v letošním roce velmi těžké obratově překonat,“ je přesvědčen Oldřich Kurz z Alza.cz. Uvedený měsíc tak sice zůstane v účetních knihách maloobchodu zapsán zlatým písmem, otázkou ale zůstává, zda nebude jen pověstnou výjimkou ve stagnačním pravidlu.