Džusové bary Mangaloo: od rockového festivalu až pod křídla Kofoly

Divoké kombinace. Jablko s řepou může laikovi připadat jako příliš odvážná kombinace, prý je to ale spíše obvyklý základ. Divočejšími kombinacemi jsou například nápoje z kapusty a špenátu či jarní varianty s příměsí bazalky nebo meduňky.

Divoké kombinace. Jablko s řepou může laikovi připadat jako příliš odvážná kombinace, prý je to ale spíše obvyklý základ. Divočejšími kombinacemi jsou například nápoje z kapusty a špenátu či jarní varianty s příměsí bazalky nebo meduňky. Zdroj: Anna Vackova, E15

Začít podnikat s něčím tak zdravým, jako jsou čerstvé ovocné šťávy, chce v Česku proslaveném spíše vepřovou se šesti a pivem buď kus odvahy, nebo idealismu, nejspíše však obojího. Přesto jsou firmy, které se zdravou výživou uspěly, neboť i mnozí Češi se k ní pomalu obracejí. Jednou z nich je síť džusových a salátových barů Mangaloo.

Firma začínala před sedmi lety s jedním stánkem v obchodním centru Černý most. Postupně se propracovala k 17 pobočkám včetně pěti franšízových a k osmdesátimilionovým ročním tržbám. Prvotní zhruba půlmilionová investice se přitom začala vracet již po několika měsících.

Nakonec upoutala i pozornost jednoho z největších středoevropských výrobců nealkonápojů – Kofoly. Před třemi týdny ji proto od nynějších společníků Michala Kreutera a Martina Cepra odkoupila. Kofola tak akvizicí téměř zdvojnásobí vlastní síť džusových barů Ugo a stane se hlavním hráčem na tomto trhu v Česku.

Australská inspirace

Na myšlenku založit džusový bar, v němž by přímo na místě z ovoce či zeleniny vyráběli čerstvé šťávy nejrůznějších chuťových kombinací, přišla dvojice kamarádů ze sportu při svém pobytu v australském Perthu. U protinožců totiž na podobný koncept narazili.

„Martin mě v Austrálii navštívil. Byl to potom on, kdo pořád říkal: V Česku to ještě není, pojďme, uděláme to. Abych měl od něho pokoj, tak jsme to zkusili,“ vzpomíná na začátky Kreuter, který si dal prodejem svého podílu dárek k nadcházejícím čtyřicátinám.

Výhodné spojení. Ugo je silné na Moravě a mimo Prahu, Mangaloo je zastoupené hlavně v Praze a východních Čechách. Obě sítě tak do sebe zapadají. „Nemusela se zavírat ani jedna prodejna. To při podobných fúzích bývá problém, protože sítě se často překrývají,“ míní Michal Kreuter.Výhodné spojení. Ugo je silné na Moravě a mimo Prahu, Mangaloo je zastoupené hlavně v Praze a východních Čechách. Obě sítě tak do sebe zapadají. „Nemusela se zavírat ani jedna prodejna. To při podobných fúzích bývá problém, protože sítě se často překrývají,“ míní Michal Kreuter.|Anna Vackova, E15Výhodné spojení. Ugo je silné na Moravě a mimo Prahu, Mangaloo je zastoupené hlavně v Praze a východních Čechách. Obě sítě tak do sebe zapadají. „Nemusela se zavírat ani jedna prodejna. To při podobných fúzích bývá problém, protože sítě se často překrývají,“ míní Michal Kreuter.

První stánek si ale zakladatelé firmy otevřeli na místě, které na první pohled neslibuje velkou koncentrací lidí se silným vztahem ke zdravé výživě. Stalo se tak v srpnu 2006 na rockovém festivalu v Trutnově. Byla to zkušební fáze a zakladatelé firmy ani nevěděli, za kolik mají džusy prodávat. U stánku se ale během pár hodin vytvořily dlouhé fronty a rozprodalo se vše, včetně výzdoby z nektarinek a melounů. „A tehdy jsme si řekli, že když to vyšlo na rockovém festivalu, kde jsou hlavně pivaři, je to správná cesta. Nastal čas se podívat po prvním kamenném obchodu,“ podotkl Kreuter.

První štace

První obchod nebyl ani tak kamenný, jako spíše celý ze skla. Místo pro něj po několikaměsíčním hledání a jednání s majiteli obchodních center našli na Černém mostě. Na mnoha jiných místech je provozovatelé odmítli, neboť konceptu nevěřili. Jinde zase měli pocit, že mohou získat lukrativnějšího nájemníka.

Na Černém mostě sice projevili více důvěry, ale přece jen společníkům naznačili, že by vybavení obchodu nemělo být instalováno příliš napevno, aby je bylo možné rychle rozebrat. Neodradil je ani vysoký nájem. „Pro tento produkt obecně – a v začátcích to platí ještě více – potřebujete, aby na jednom místě bylo hodně lidí,“ míní Kreuter.

MangalooMangaloo|Anna Vackova, E15

Od počátku přitom firma žila ze svých peněz. Na leasing chtěla pořídit jen odšťavovač za zhruba sedmdesát tisíc. Ani na ten jim banky nechtěly dát. „Neměli jsme žádnou historii a to, že budeme vyrábět džusy mačkáním ovoce, jim nepřišlo dostatečné,“ vzpomíná Kreuter. Od prvních měsíců ale firma byla zisková a původní investice se vrátila v řádu měsíců. Pak mohlo Mangaloo začít šetřit peníze na další prodejnu.

Zásadní bylo neudělat chybu ve výběru lokality, protože ten je zároveň sázkou na realitní trh. Nájemní smlouvy se totiž uzavírají až na pět let a firma nesmí odejít, ani když prodělává. „Když špatně zvolíte lokalitu nebo odhadnete špatně kupní sílu a svůj produkt, proděláváte dlouhou dobu. Přijdete o spoustu peněz a v počátcích můžete i zkrachovat nebo se expanze může na dlouhou dobu zbrzdit,“ dodává.

Konkurence sílí

Zhruba ve stejné době navíc začala nezávisle na Mangaloo budovat síť i konkurence. Na Moravě to bylo právě Ugo, které nyní patří pod Kofolu, v Čechách Fruitisimo. Trh se začal plnit a s tím přišel i další tlak na vyšší nájmy. Přesto Kreuter i Kofola očekávají, že zájem o džusové bary, a tedy i jejich počet bude stoupat. Nyní jich může být v Česku celkem asi stovka.
Džusové bary se totiž za osm let rozvoje zapsaly do povědomí lidí a pro mnohé se staly součástí životního stylu. „Již se proto vyplatí otvírat pobočky i v menších lokalitách, kde není taková kupní síla a takový průchod lidí, jaké byly potřeba na začátku. Potenciál tady je,“ míní Kreuter.

Další expanze džusových barů patřících pod Kofolu se ale neponese pod značkou Mangaloo, ale Ugo. Zániku značky Kreuter nelituje, neboť prodej firmy měl v této fázi smysl. „Bylo jasné, že trh se bude konsolidovat. Jakmile se objevila Kofola, o několik řádů větší hráč, a řekla, že chce tento trh obsadit – to je příležitost se připojit a dělat věci řádově větší,“ dodává Kreuter.

Mangaloo, průkopník džusových barů
Firmu založili v červenci 2006 kamarádi ze sportu Michal Kreuter (39) a Martin Cepr (42) a také Jitka Srnová (44, svůj podíl prodala v roce 2010), neboť jim v Česku podobný koncept džusového freshbaru chyběl
Počet provozoven: 17, z toho pět franšíz (z toho 11 v Praze, po dvou v Pardubicích a Hradci Králové a po jedné v Plzni a Opavě)
Obrat: 81 milionů korun (2013)
Základní kapitál: 204 tisíc korun
Počet zaměstnanců: několik desítek