E-shopy nedodržují pravidla. Inspekce má rekordní počet prohřešků

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Česká obchodní inspekce je úspěšnější v odhalování různých fint, jimiž internetoví obchodníci zkoušejí vyzrát na zákazníky. Podíl objevených prohřešků na celkovém počtu kontrol se loni dostal na rekordních 83 procent. Drtivá většina šetření se uskutečnila na základě podnětů spotřebitelů. ČOI jich loni dostala přes pět tisíc. To byl šestnáctinásobek loňských stížností na předváděcí akce.

„Většinou šlo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů, ať již o podmínkách uzavření smlouvy nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících,“ uvedl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška ovšem branži hájí. „Rozhodně to není obraz trhu,“ komentoval výsledky kontrol. Odhalené vady jsou podle něho často jen formální. Například obchodník na webu neuvádí, kde převezme reklamaci, což však neznamená, že to doopravdy neudělá.

ČOIČOI | Repro E15

Přesto se však objevilo také vyložené klamání spotřebitelů. Na zajímavé vnadidlo narazil výrobce elektrospotřebičů Gorenje. V rámci takzvaného mystery shoppingu vystupovali jeho pracovníci před obchodníky v roli fiktivních zákazníků. Zjistili, že jejich spotřebiče značky Mora se u některých e-shopů objevily s tak nízkou cenou, že ve srovnávačích přebíjela ostatní nabídky. Obchodník současně tvrdil, že má zboží skladem. Když si však zákazník věc objednal, e-shop mu sdělil, že zboží zrovna došlo. Poté se ho snažil přimět k nákupu jiné značky.

„Uvedené jednání prodejce nasvědčuje podezření, že šlo o klamavou obchodní praktiku,“ napsal krajský inspektorát ČOI v dokumentu, který má deník E15 k dispozici. Inspekce proto zahájila s podezřelým přestupníkem řízení.

Případ menších obchodů

Profesionálové z internetové branže upozorňují, že trable s pravidly se týkají hlavně menších obchodů. „Část menších e-shopů doplácí na nezkušenost v oboru nebo špatně zavedené procesy, případně nedostatky v obchodních podmínkách. Tohle jsou většinou problémy, které se větším obchodům již nestávají,“ poznamenal investor do řady on-line projektů Michal Hardyn.
Na trhu se podle něho často nabízí i padělané zboží.

Kolik z loňských hříšníků nakonec skutečně dostane pokutu a jak vysokou, se ještě neví. Nejdříve musí skončit zahájená správní řízení. Navíc pak trvá až rok, než je rozhodnutí pravomocné.

Jednu z největších pokut udělila ČOI velkému e-shopu Alza.cz. Před třemi lety zaplatil sto tisíc korun za špatně vyřízenou reklamaci. Prodejce DVD Filmopolis zase uhradil stejnou částku za nedodržení dodacích lhůt.