E-sport je pro vysoké školy příležitost k růstu, říká vedoucí e-sportu na FTVS Ledvina

Zdeněk Ledvina, tajemník Fakulty sportu na Univerzitě Karlově

Zdeněk Ledvina, tajemník Fakulty sportu na Univerzitě Karlově Zdroj: FTVS UK

Zdeněk Ledvina, tajemník Fakulty sportu na Univerzitě Karlově
Ledvina při návštěvě Tokyo Red Tower s ministrem pro místní rozvoj Ivanem Bartošem (Piráti).
3
Fotogalerie

Na Univerzitě Karlově pod jeho dohledem vzniká ucelený systém vzdělávání zaměřený na e-sportové trenéry, rozhodčí a hráče. „Fakulta tělesné výchovy a sportu UK se stala kultivátorem e-sportového prostředí v Česku, aby trenéři, hráči i rodiče věděli, jaké jsou benefity toho oboru, kam směřuje a co může jedinci nabídnout vedle toho samotného hraní,“ říká vedoucí oddělení e-sportu Zdeněk Ledvina s tím, že se akademikům nově podařilo navázat spolupráci také s tuzemským byznysem. S e-shopem Alza.cz se dohodli na aktivním testování a vývoji nových ergonomických herních produktů výměnou za vybavení nové učebny pro e-sport.

Na fakultě tělesné výchovy a sportu vzniká e-sportová učebna…

Ruku v ruce s tím, jak před rokem vzniklo oddělení e-sportu, se nám povedlo domluvit spolupráci se společností Alza.cz, která nám plně vybaví učebnu e-sportu. Jsme první na naší univerzitě a v Česku teprve třetí vzdělávací instituce, která něco takového zřídí. Bude to učebna s 10 počítači vybavená tak, aby se v ní mohly odehrávat národní i mezinárodní utkání v e-sportu. Navíc tam vznikne studio, v němž bude možné odbavovat jak ten herní obsah, tak třeba tematické podcasty a jiný audiovizuální edukační materiál pro širokou veřejnost.

Budeme tam navíc mít periferie od společnosti Microsoft, s níž dáváme dohromady e-sportové studio pro hendikepované.

Historie tuzemské e-sportové scény je protkána celou řadou spíše nepříjemných zkušeností firemních sponzorů s pokusy dávat peníze na „sportovní hraní na počítačích“. Čím jste zaujali Alzu? Díky své pozici „neziskového hráče“?

Vedoucího divize gamingu Alzy Pavla Macouna oslovila naše vize tím, že není nikterak krátkodobá v tom smyslu, že se jen hraje.

VIDEO: Historie e-shopu Alza a kdo je její zakladatel?

Video placeholde
Historie e-shopu Alza a kdo za ním stojí • Videohub

Můžete to rozvést?

Přičleňujeme k tomu také vzdělávání, eventy, vědu a výzkum. Až třetí čtvrté v pořadí je to samotné hraní na počítači. Oproti komerčním e-sportovým klubům jsme toho prostě nabídli nejvíc.

Je pravda, že jste jediní v rámci e-sportu, které Alza letos financuje?

Ano, tak mi to alespoň bylo řečeno.

Proč k e-sportu přistupujete takto široce?

E-sport raketově a dynamicky skočil do sportovního prostředí. Jsou země, kde je uznán olympijskými výbory, zároveň v červnu proběhl olympijský týden e-sportu v Singapuru. Jako fakulta jsme se po uzavření spolupráce s Českou asociací e-sportu stali průvodci a kultivátory e-sportového prostředí v Česku v tom smyslu, aby trenéři, hráči i rodiče věděli, jaké jsou benefity toho oboru, kam směřuje a co může jedinci nabídnout vedle toho samotného hraní.

Nedávno jste s ministrem Ivanem Bartošem navštívil e-sportovou/herní věž Red Tokyo Tower a tamní zázemí pro nejrůznější typy „digitálních hřišť“. Co jste se tam dozvěděl?

Stejně jako Vodafone Playzone arena v Česku právě i Red Tokyo Tower propojuje zábavu jako takovou – pro uživatele „z ulice“ – s tou organizovanou „sportovní hrou“. Potvrdilo se mi, že v Česku jsme vyšli stejnou cestou, kterou zvolili již dříve v Japonsku, kde takový koncept podle všeho funguje. Mohli jsme zde vidět, kam až se lze dostat – viděli jsme také výuku vysokoškolského herního týmu. To je věc, k níž spějeme například i právě díky zřízení oné e-sportové učebny. Pro mě to bylo potvrzení, že jsme na správném kurzu, navíc jsme získali možnost se domluvit na spolupráci a sdílení informací o metodice výuky. I sami Japonci měli zájem se o tom s námi bavit a začít si vyměňovat zkušenosti.

Je e-sport ve vysokém školství podobným „buzzwordem“, jako byly před pár lety MBA tituly pro manažery?

Budu-li mluvit z vlastní zkušenosti, tak e-sport je ve vysokoškolském prostředí opravdu sexy téma. Daří se nám díky tomu otevírat řadu mezinárodních spoluprací. Ti, kdo to aktuálně stihnou uchopit, získají velký náskok a potenciál v tom prostředí profesně a prestižně „vyrůst“.

Je e-sport jen pro mladé? Pro studenty a vysokoškoláky, nebo do něj může „naskočit“ klidně i někdo starší?

Pomohu si poznatkem z doby covidu. Pandemie ukázala, jak velmi rychle řada seniorů zvládla přejít z hraní reálných šachů na hraní šachů online. Myslím, že navíc tím, jak populace přirozeně stárne, tak mají senioři stále blíž a blíž k online prostředí.

Dá se toho nějak využít?

Díky tomu, že máme na univerzitě silné zázemí programů „univerzit třetího věku“, tak právě pro tyto studenty seniory na fakultě aktuálně připravujeme semináře a kurzy. V jejich rámci si budou moci vyzkoušet virtuální realitu a různé hry, zároveň s tím bude spojená osvěta, třeba co se týče kultury vyjadřování.

Gamerský slang jako další cizí jazyk?

Ano, aby se senior nevyděsil, až mu vnouče něco v takovém slangu řekne, aby mu rozuměl a třeba si s ním dokázal jít i nějakou hru zahrát.

Připomnělo mi to legendární kauzu z českých médií s truchlivými reakcemi mládeže v podobě psaní „F“ a jejich nepochopením starší generací…

Přesně tak.

Znamená to, že senioři budou moci do učebny přijít a učit se hrát? Nebo budou dokonce turnaje mezi seniory?

Věřím, že k tomu dospějeme. Právě díky tomu silnému zázemí díky univerzitám třetího věku vidím, jak jsou lidé starší generace aktivní, jak se účastní různých vzdělávacích akcí nebo je sami organizují s našimi pedagogy. Je to jen otázkou chvíle.

Jaké máte plány na léto a začátek školního roku?

Dokončujeme vyhodnocení pilotního projektu GSport ligy univerzit. V červnu skončilo nulté kolo a proběhlo dotazníkové šetření mezi týmy a zástupci univerzit. Na základě toho připravíme pokračování ligy; ta by mohla začít zhruba v polovině října. To je pro nás velká věc. V říjnu ale bude také startovat základní kurz pro trenéry. Čeká nás také první ročník akademického mistrovství ČR v e-sportu. A to nejzajímavější – dojde k otevření té zmiňované e-sportové učebny.

Jaká očekávání od té učebny máte? Kam vás posune, co vám umožní?

Její efekty byly patrné už při nedávném dni otevřených dveří a to ještě ani neexistovala. Ve chvíli, kdy jsme zmínili, že na fakultě probíhá výuka e-sportu, tak studenti středoškoláci byli velmi překvapeni a zaujati. Zmiňovali to právě jako „tu věc, která by je mohla k nám na fakultu přitáhnout“. Co se týká celkové využitelnosti učebny, tak se v ní nebude jen hrát, ale bude tam probíhat také „tradiční“ výuka. V letním semestru jsme již rozjeli kurz managementu e-sportu a na to se budou nabalovat další věci.

Jaké?

Nabízíme studium fyzioterapie, výživy, psychologie sportu či aplikovanou vědu pro osoby tělesně postižené. I studenti těchto oborů ji budou moci využít, aby získali specifický úhel pohledu.

Můžete to rozvést?

Třeba budoucí fyzioterapeuti ji budou moci využívat směrem k ergonomii herního prostředí, kde se budou učit, jak nastavit správně pozice monitoru, stolu, židle a podobně. Čeká nás ale třeba věda a výzkum. Díky onomu sponzoringu od Alzy jsme vůči nim zavázáni tím, že jim budeme testovat ergonomii jejich herních výrobků, dávat jim zpětnou vazbu. To pro nás bude něco nového a věřím, že to pro studenty může být něčím zajímavým a zároveň velmi praktickým.

V neposlední řadě, a to je hodně velké téma třeba i ve zmiňovaném Japonsku, je tu též inkluze – využití her a hraní k propojení světů „zdravých“ a „hendikepovaných“ lidí. Tam určitě máme v plánu, právě i díky tomu, že máme katedru aplikované vědy pro osoby tělesně postižené, s tímto tématem důkladně pracovat. A to nejen v rámci samotného hraní, ale i výuky.

A v neposlední řadě hodláme kapacity učebny nabídnout i kolegům z jiných fakult Karlovy Univerzity, udělat nějaký mezifakultní herní turnaj a podobně.

Když řeknu „absolvent univerzitního studijního oboru e-sport“ – co by takový člověk měl podle vás vše umět? Dobře hrát hry?

Záleží, na co se obor přesně zaměří. Teď to na fakultě dáváme dohromady. Nemyslím si, že to v příštích pár letech dokončíme, ale v zásadě nám takový budoucí absolvent „pasuje“ do katedry managementu sportu. Manažer e-sportu třeba tak, jak jsme to viděli u kolegů na Staffordshire University London. Oni vezmou hráče středoškoláka a kolem jeho oblíbené hry jej naučí související věci: leadership, entertainment, produkci e-sportového turnaje, dovednosti komentovat a moderovat nejen takové turnaje. Je to celý balík dovedností, které v okamžiku, kdy dotyčný školu absolvuje, může jít využívat do jakéhokoli jiného odvětví. To je, myslím, ta cesta, kterou se vydáme a kterou nyní postupně dláždíme.

Jaké máte přání pro tuzemský e-sport?

Měl bych radost, kdybychom náš univerzitní GSport dostali na univerziádu, a ještě lépe na olympiádu.

Už na tom pracujete?

Ano, co se týče univerziády, tak celkem aktivně. Není tajemstvím, že světová federace univerzitního sportu již přidala kolonku e-sport mezi sporty, které „spravuje“. A co se týče olympiády, tak tam je to na dobré cestě – v roce 2024 v Paříži již e-sport bude zařazen do kategorie „ukázkového sportu“. Zároveň jsme zahájili spolupráci s francouzským institutem v Praze. Na podzim nás čekají turnaje se čtveřicí univerzitních týmů z Francie. Mají zájem se s námi podílet na g-sportu a jeho rozvoji.

Zdeněk Ledvina (40)

  • Odmala vášnivý sportovec. Začínal s fotbalem, kde působil hlavně v kádrech Viktorie Žižkov.
  • Studoval psychosociální studia na Karlově Univerzitě, kde se dal na thajský box a MMA.
  • Na Vysoké škole tělesné výchovy a sportu PALESTRA získal titul MBA v oblasti managementu sportu.
  • Na Evropském forenzním institutu získal manažerský titul LL.M. v oboru kriminologických a penologických studií.
  • Aktuálně na Karlově Univerzitě dokončuje doktorát v oblasti e-sportu a influencingu.  
  • Po studiích se věnoval koučinku, kdy vedl řadu úspěšných českých sportovců.
  • V roce 2012 byl jedním z iniciátorů založení České asociace smíšených bojových umění MMAA. Poté se věnoval vzdělávání trenérů, rozhodčích a bojovníků a konzultačnímu byznysu.
  • V roce 2017 byl hlavním koučem české reprezentace v MMA na mistrovství světa v Bahrajnu.
  • Nadále působí v řadě asociací kolem MMA či Muai Thai, ať už jako předseda komise rozhodčích, nebo jako bookmaker a matchmaker kolem MMA.
  • Je vedoucím akademického oddělení pro e-sport na UK, rovněž je místopředsedou České asociace esportu a členem akreditační komise při Národní sportovní agentuře.