Elektronika zdražuje. Navíc se zhorší výpadky dodávek, tvrdí e-shopy

Od loňského do letošního srpna vzrostly ceny notebooků na českém trhu podle společnosti HP Tronic o 15 procent.

Od loňského do letošního srpna vzrostly ceny notebooků na českém trhu podle společnosti HP Tronic o 15 procent. Zdroj: Alza.cz

Nedostatkovým zbožím jsou například myčky nádobí.
Navzdory komplikacím odbyt e-shopů neklesá, například mobilů se prodává o patnáct procent více.
Růst cen se týká i monitorů, grafických karet či tiskáren.
Do současného růstu cen většiny produktů dovážených z Asie zásadně promlouvá zdražování námořní dopravy. „V některých případech jsou její ceny i desetinásobně vyšší, než bylo běžné,“ říká mluvčí Mall.cz Pavla Hobíková.
5
Fotogalerie

Nedostatek výrobních komponentů, dražší námořní doprava i vysoká poptávka zdražily některé kategorie elektroniky od loňského do letošního srpna až o desítky procent. Týká se to ale například i zdravotnických pomůcek, vyplývá z ankety deníku E15 napříč internetovými obchody. Zájem kupujících ale neklesá, a tak i letos e-shopy čekají vyšší tržby než loni.

Například notebooky zdražily za poslední rok na tuzemském trhu o 15 procent, u myček nádobí se prodejní cena zvýšila o 17 procent, vyplývá z dat společnosti HP Tronic, do které patří značka Datart. Ještě více si zákazník připlatí za grafické karty.

„Nedostatek čipů narušuje výrobu elektroniky, což způsobuje omezení dodávek zboží na český trh. Týká se to mimo jiné mobilů, tiskáren či monitorů a dalších produktů,“ uvedl obchodní ředitel společnosti HP Tronic Jan Pospíšil.

„Dodávky přicházejí s velkým zpožděním, dokonce až ročním, a na českém trhu tak dochází k výpadkům některých modelů zboží,“ dodal. Výrazně nedostatkové jsou například právě myčky nádobí.

INTERNATIONAL E-COMMERCE SUMMIT 2021: Bednář, Součková, Braverman a další. Zjistěte víc >>>

Druhý největší tuzemský e-shop Mall.cz zlepšení situace na trhu, který naplno pociťuje důsledky koronavirové pandemie, neočekává. „Problémy hlásí prakticky všichni velcí dodavatelé, situace se zhoršuje z týdne na týden a směrem k vánoční sezoně očekáváme velké výpadky zboží,“ říká mluvčí Mallu Pavla Hobíková.

Do současného růstu cen většiny produktů dovážených z Asie zásadně promlouvá zdražování námořní dopravy. „V některých případech jsou její ceny i desetinásobně vyšší, než bylo běžné,“ dodala Hobíková.

Obchod s elektronikou CZC.cz zaznamenal největší zdražení v období od loňského do letošního srpna u grafických karet. „Jejich cena se meziročně zvýšila o pětinu. Do konce roku neočekáváme pokles cen v žádné z našich kategorií,“ podotýká obchodní ředitel e-shopu Tomáš Pilský.

Obchodníci shodně uvádějí, že si výrobci šetří čipy pro zhotovování přístrojů z nejvyšších modelových řad – například fotoaparátů – které na trhu udávají za nejvyšší cenu. „Nedostatek se proto projevuje především u levnějších přístrojů,“ dodává Pilský.

Zdroj: Apek a NielsenZdroj: Apek a Nielsen|E15

Klíčovým faktorem zdražování je i růst cen surovin a dopravy. „Oproti loňsku se nám zvýšily vstupy do výroby o třetinu. Zdražení na vstupech jsme nuceni promítnout do našich cen alespoň částečně,“ říká Pavel Doubrava, obchodní ředitel společnosti Batist Medical, která vyrábí a prodává zdravotnické potřeby na e-shopech Bcare a Doktorshop – například roušky či respirátory.

„Nejvíce zdražily výrobky z netkaných textilií a z bavlny,“ doplňuje Doubrava s tím, že se suroviny pro zdravotnický spotřební materiál zpracovávají především v Asii.

Zdražování spojené se zhoršenou dostupností některého zboží však zákazníky od nákupů zatím neodrazuje. Celkový obrat e-shopů letos podle odhadů bude znovu růst a dosáhne nového rekordu.

„Letošní obraty internetových obchodů loňský rok opět překonají. Po prvním pololetí je zřejmé, že by mohl být meziroční růst opět o 15 i více procent,“ míní výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška.

Zdroj: HeurékaZdroj: Heuréka|E15

Předloni Češi na e-shopech podle dat asociace nakoupili zboží za 155 miliard korun, loni e-obchodníkům vydali dokonce 196 miliard. Patnáctiprocentní růst by tak odpovídal nárůstu asi o třicet miliard.

Roste poptávka hlavně po vybavení chytré domácnosti. Telefonů se prodávalo za posledních dvanáct měsíců meziročně o patnáct procent více, notebooků o třicet procent a počítačů dokonce o 150 procent více, vyplývá z dat HP Tronic.

Odbyt herních konzolí a sluchátek stoupá dlouhodobě, pandemie zájem ještě více umocnila. Rychlý návrat nedostatkového zboží do „regálů“ prodejci neočekávají. „Částečné zlepšení dostupnosti nastane v roce 2022, u některých kategorií dokonce až o rok později,“ dodává Hobíková z Mallu.

Prudký růst e-commerce se projevil i na objemu transakcí platebními kartami. „Za poslední rok se objem transakcí zvýšil o více než padesát procent, za dva roky o více než 110 procent. Dříve jsme meziročně rostli maximálně o třicet procent,“ uvedla členka představenstva ČSOB Michaela Lhotková.

Letos banka eviduje téměř o čtvrtinu více klientů platících on-line. Nejčastěji si během prvních pěti letošních měsíců aktivovaly platební brány hotely a penizony, služby pro domácnost a obchody se sportovními potřebami.

Pozn. red.: Největší tuzemský e-shop Alza na dotazy deníku E15 neodpověděl.