F1 startuje, rozdíly mezi týmy rostou

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: CTK

Nový ročník mistrovství světa vozů formule 1 odstartoval. Do seriálu se nakonec přihlásila i stáj Manor, která loni jezdila pod názvem Marussia. Loňský ročník tým nedokončil, protože skončil v insolvenci stejně jako tým Caterham. Zatímco Marussia investora sehnala a do další sezony vstupuje pod novým názvem, stáj Caterham nikoli. Nakonec ale na startu v Melbourne chyběl i Manor, protože jeho vozy vinou technických problémů nestihly odjet kvalifikaci.

V problémech jsou i další menší stáje, které požadují jednak snížení nákladů, jednak spravedlivější rozdělení příjmů mezi týmy. „Jedině tak můžeme udržet v našem sportu konkurenceschopnost,“ řekl agentuře Reuters zástupce šéfa stáje Force India Bob Fernley.

Formule 1 každoročně vydělá asi 1,5 miliardy dolarů, z toho se přibližně 900 milionů rozděluje mezi týmy. Ne však rovnoměrně. Podle specializovaného magazínu Autosport dostala v roce 2013 stáj Ferrari z této částky 166 milionů dolarů, zatímco Marussia 10 milionů dolarů, což je přibližně polovina sumy, kterou tým vynaložil na vývoj motoru pro ročník 2014.

Nový šéf Ferrari Maurizio Arrivabene se způsobem rozdělování peněz souhlasí. „Je to normální, k tomuto sportu to patří,“ prohlásil.

Rozpočty některých stájí F1 (v milionech dolarů)
Ferrari 420
Mercedes 270
Lotus 160
Force India 150
Marussia 98

Finanční potíže vedle stájí Caterham a Marussia přiznaly i Force India, Sauber a Lotus. Posledně uvedený tým byl v roce 2012 ve ztrátě 73 milionů eur, o rok později se ztráta navýšila na 85 milionů eur. Nový šéf stáje Matthew Carter má za úkol stabilizovat finanční situaci.

Bez peněz nejsou ani body

Velké stáje jako Ferrari, Mercedes, Red Bull či McLaren mají roční rozpočet přes 250 milionů dolarů. Ostatní týmy pracují s výrazně skromnějšími finančními plány. „Abychom byli schopní konkurovat, potřebujeme alespoň 140–160 milionů dolarů na rok. Pak budeme schopni pravidelně získávat body,“ uvedl Fernley z Force India.

Noví sponzoři se do formule nehrnou. I legendární McLaren absolvuje už druhý ročník bez hlavního partnera. Lotus přišel o několik sponzorů, kteří se přesunuli ke stáji Williams, a náhradu za ně nenašel.

Již v roce 2009 se objevila myšlenka rozpočtových stropů, kterou většina týmů odmítla. Loni ideu vzkřísil šéf Mezinárodní automobilové federace Jean Todt, opět však narazil na odpor velkých stájí. Proti byl překvapivě i Lotus. „Desítky let víme, že se ve formuli 1 příliš utrácí. Rozpočtový strop je jedním z řešení. Budeme o tom s týmy jednat,“ dodal Todt.