Firmy šetří, akce odkládají až na levnější leden

„Skutečně dochází k masovému přesunu vánočních akcí do ledna až března. V prosinci tedy budeme mít řadu menších akcí a počátkem roku naopak velké akce, které bývaly ještě před Vánocemi,“ uvedl Jan Burian z hotelové skupiny CPI Hotels, která se specializuje na konferenční turistiku.
Generální ředitel řetězce Orea Hotels Pavel Hlinka trend potvrzuje. „Firmy to nejen přesouvají, protože si myslí, že v rozpočtu na příští rok na to najdou peníze, ale často to zcela ruší. Doby, kdy člověk nevěděl, kam dřív jít, jsou pryč,“ řekl Hlinka.
Pociťují to hlavně gastronomické provozy hotelů a restaurací, přes noc příliš lidí v hotelech nezůstává. Vánoční večírek pro zaměstnance zrušila například Raiffeisenbank. Zdeněk Giormani z agentury CzechTourism doplňuje další trendy, které se obecně týkají kongresů a konferencí. „Je to třeba fenomén one day event. Firmy šetří a akce a zasedání, například teambuildingy, pořádají v jednom dni bez přespání. Šetří tak náklady,“ uvedl Giormani.
Na významu také nabývají malé mítinky na úkor velkých akcí, stále častěji se cestuje jen virtuálně pomocí komunikačních technologií. Účastníci kongresů i byznysmeni na výjezdních zasedáních přitom bývají v hotelech nejlepšími klienty. Podle CzechTourismu vydají přes deset tisíc korun denně, tedy třikrát více než běžný zahraniční host.