Franšíz v Česku přibylo, je jich 246. Zahraniční rostou rychleji

Česká pošta letos hodlá převést na franšízy 200 svých poboček

Česká pošta letos hodlá převést na franšízy 200 svých poboček Zdroj: Jan Rasch, Euro

Počet franšízových konceptů na českém trhu se loni zvýšil o 12 procent na 246. Posilovaly hlavně zahraniční značky. Za poslední čtyři roky vzrostl počet zahraničních franšíz rychleji než počet těch českých. Zahraničních značek loni v Česku přibylo o 20 procent na 104.

Vyplývá to z dokumentu Franchising Report 2014 poradenské společnosti Profit system. „Důvodem posílení pozice zahraničních konceptů je fakt, že mnoha z nich se loni podařilo konečně vstoupit na český trh. Některé firmy hledaly své master-franšízové partnery či vhodné prostory i několik let. Ovšem i přesto očekáváme, že podíl českých firem dosáhne v dalších letech 65 procent,“ uvedl ředitel Profit system Marek Halfar.

Českých franšízových firem je 142. Loňský rok ukázal zejména trend spouštění franšízových konceptů u firem, které na trhu již fungují a rozhodly se expandovat na základě modelu franšízové spolupráce.

Velký převod chystá pošta

Počet vlastních poboček franšízových firem působících na českém trhu vzrostl o 11,3 procenta na 6432. Model franšízinku pro svůj rozvoj volí častěji společnosti působící v sektoru služeb. Loni jejich počet vzrostl o 16,5 procenta na 141 značek. Sektor služeb tak zastavil pokles z roku 2013.

Nejvíce franšízových konceptů je v kategorii oděvy a obuv, která tak předstihla tradičně nejsilnější gastronomii. Trend expanze tuzemských franšízových značek za hranice se od roku 2013 příliš nezměnil. V zahraničí loni působilo 43 franšízových systémů z Česka.

Z velkých českých společností chystá letos rozsáhlý koncept Česká pošta. Hodlá převést na franšízy 200 poboček. Během několika let by měly partnerské pošty v síti čítající více než 3200 míst převládnout. Na konci lońského roku jich bylo ale pouze 140.

Lekce z Kebabistánu. Česká výroba kebabu funguje jako montovna