Jak dávat spropitné? Žádná desetina, jen zaokrouhlení | E15.cz

Jak dávat spropitné? Žádná desetina, jen zaokrouhlení

číšník - ilustrační foto
číšník - ilustrační foto
• 
ZDROJ: Petr Topic, Mlada fronta E15

Miroslav Tryner

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Češi jsou v placení spropitného opatrní. Jen čtyři z deseti Čechů ho v restauraci dávají automaticky. Další polovina tvrdí, že spropitné dávají jen občas, rozhodně ne vždy. Očekávají totiž dobrý servis, jídlo a pití. Mimořádně velké spropitné přitom odmítají. Striktně se vůči němu staví téměř polovina lidí. Plných 80 procent hostů totiž jen zaokrouhlí částku nahoru bez ohledu na celkovou útratu.

„Téměř všichni dávají v restauracích spropitné aspoň někdy. Kladně se ke spropitnému staví téměř devět z deseti Čechů, i když to neznamená, že ho nechají vždy,“ komentuje výsledky průzkumu agentury STEM/MARK analytik Home Credit Michal Kozub. Nepravidelně dává spropitné bezmála 60 procent lidí.

Mají podmínku – jídlo musí být výborné, obsluha musí být příjemná. To nejčastěji zmiňovali jako důvod k tomu, aby zaplatili o něco více, než je na účtu.

Někteří hosté potřebují k tomu, aby číšníka odměnili, mimořádnou událost, se kterou je návštěva v restauraci spojena. Typicky oslavu, velký rodinný oběd a podobně. Čtyři procenta lidí dokonce tvrdí, že spropitné dávají třeba jen na rande či na rodinné oslavě.

„Může se jednat o zákazníky, kteří by si normálně nechali vrátit do koruny, ale před partnerem či rodinou to nechtějí přiznat a chtějí vypadat dobře,“ glosoval tuto odpověď Kozub.

Nepsané pravidlo nedodržuje téměř nikdo

Zároveň platí, že se hosté v restauraci při placení neohlíží na procenta z útraty a neřídí se nepsaným pravidlem nechat obsluze desetinu z útraty navíc. Téměř 80 procent hostů spíše přihlédne k výšce částky a jednoduše ji zaokrouhlí nahoru. Ve výsledku může být spropitné jen pár korun. Možná číšníkovi pomůže při vydávání zpět, ale nejde o reálné ohodnocení jeho práce a přístupu k zákazníkům.

Pět rad, jak na spropitné v restauracích
1. Spropitné patří obsluze - Pokud Vás celou dobu obsluhuje jeden číšník, ale platíte jinému, nebojte se říci, že peníze navíc patří obsluze.
2. Karta při spropitném - Pokud platíte kartou, některé terminály umí samostatně zadat spropitné. Pokud ne, můžete spropitné dát v hotovosti po zaplacení, nebo ho nechat na stole.
3. Deset procent z účtu - Nepsané pravidlo mluví o deseti procentech ze sumy. Samozřejmě za předpokladu, že byl klient spokojený.
4. Koruna není spropitné - Zaokrouhlení nahoru o korunu není reálné spropitné.
5. Spropitné můžete hodit i do kasičky - Nový zvyk, který se šíří především mezi kavárnami a různými restauračními řetězci, je kasička. Obsluha vám při placení vrátí do koruny, ale vy ji můžete odměnit vložením patřičné sumy do kasičky na spropitné.

Pramen: Home Credit

Pokud jsou ale nadmíru spokojení, umí být Češi štědří a sáhnout do kapsy hlouběji. Ve chvíli, kdy bylo jídlo skutečně výborné a obsluha milá a pozorná, polovina hostů ji neváhá odměnit částkou vyšší než 100 korun. Pětina lidí v mimořádné situaci volí spropitné mezi 151 až 199 korun.

Zpětná vazba

„V Česku zákazníci spropitné používají vyloženě jako zpětnou vazbu. Je podle nich normální, že je objednané jídlo dobré a obsluha zdvořilá. Takovou situaci považují za standard a větší spropitné nedávají. Jestli ale kvalita stoupá, jídlo je vyloženě zážitek a obsluha zpříjemnila večer, neváhají číšníka adekvátně odměnit,“ říká Kozub, podle kterého je takový výsledek pro obsluhu motivující.

Naopak nenechání žádného spropitného by mělo být pro obsluhu upozornění. Přesně polovina lidí při špatném servisu nebo nedobrém jídlu nenechá ani korunu navíc. Zbytek je pak ochotný nechat jen pár korun. „Češi možná nejsou zvyklí stěžovat si na kvalitu jídla. Ale při placení jasně ukážou, zda byli spokojení, nebo ne,“ uzavírá Kozub.

Lidé mají rádi různá překvapení a třeba i nečekaný bonus. „Oceníme například to, když nám restaurace sama od sebe nabídne něco navíc – vodu zdarma, dezert nebo předkrm jako pozornost podniku. I kdyby to byla drobnost,“ potvrzují jeho slova respondenti z průzkumu.

Průměrná mzda vzrostla na 25 686 Kč, co si za ni koupíme?

O jaké profese máme od začátku roku největší zájem?

Kolik bere plavčík nebo pokojská?

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.