Jan Hummel: Nápad na Fruitisimo se zrodil za hromadou amerického nádobí

Prodejna Fruitisimo

Prodejna Fruitisimo Zdroj: ctk

Na začátku druhé polistopadové dekády vyrazili dva mladí studenti Jan Hummel a Tomáš Lichtenberg na prázdniny do Spojených států. Kromě cestování si ale potřebovali i trochu přivydělat. V New Yorku se právě řítila k zemi dvojčata World Trade Center a kamarádi začínali s mytím nádobí po restauracích. Postupně se vypracovali k tomu, že nádobí mohli sami uklízet a nakonec až k samotnému obsluhování.

„Když jsme odjížděli do zámoří, tak jsem si o americké gastronomii myslel jen to nejhorší. Pokud odhlédneme od toho, co a v jakém množství se tam jí, z pohledu organizace mě uchvátila,“ vzpomíná Hummel.

Možnost poznat fungování gastronomických řetězců od A do Z byla pro mladíky klíčová. „Největším impulzem pro nás bylo cestování, inspirace podobnými koncepty v zahraničí,“ říká jeden ze spolumajitelů firmy Fruitisimo. Cestování a zahraniční zkušenosti byly ostatně rovněž u počátků největšího tuzemského konkurenta Fruitisima, sítě Mangaloo.

Po Česku Polsko

Počátky tuzemského byznysu s čerstvými džusy jsou spjaté s novým trhem obchodních center. Ostatně první stánek Fruitisima se v roce 2003 objevil v pražském Paláci Flora. Tehdy ještě ovšem místo džusů nabízel gastronomický start-up jen zmrzlinu. Další cestování přineslo nové podněty k rozšíření podnikání.

„Hledali jsme tehdy něco ke zmrzlině. Její nevýhodou totiž je, že je poměrně sezonní,“ dodává Hummel. V té době ještě v Česku nebyl jediný fresh bar. To však neplatilo o Slovensku, kde se již první vlaštovka objevila. Do podnikání s čerstvými džusy se proto mladí byznysmeni pustili v Bratislavě. Za rok a kousek už ale svůj první fresh bar otevřeli v pražském Obchodním centru Chodov. První už sice nebyli, přesto se postupně stali jedním ze dvou lídrů trhu.

Provozovny Fruitisimo vlastníků Jana Hummela a Tomáše LichtenbergaProvozovny Fruitisimo vlastníků Jana Hummela a Tomáše Lichtenberga | e15

Společnost Fruitisimo brzy otevře svou čtyřicátou provozovnu. Z tohoto hlediska je firma podobně velká jako konkurence Mangaloo. Jen v letošním roce se Fruitisimu podařilo otevřít jedenáct prodejen, což je zatím nejsilnější růst v jeho historii.

„Naskytla se nám příležitost působit ve spoustě senzačních lokalit,“ vysvětluje jeden z otců zakladatelů. Poslední přírůstek má síť v zánovním pražském centru Quadrio. Čtyřicátý stánek chystá otevřít do konce roku v olomoucké Galerii Šantovka.
Kvůli růstu na domácím trhu Fruitisimo posunulo plány na expanzi do zahraničí, konkrétně do Polska. Následně je v plánu Vídeň, později Německo.

Ve Varšavě už mají čeští byznysmeni předem domluvené tři projekty, kde by mohli své bary otevřít. „Držíme se však toho, že nejdříve je třeba mít uklizeno doma,“ dodává Hummel. Přesto očekává, že čas minimálně na polskou expanzi přijde již v roce 2015.

Strategii expanze má však Fruitisimo velmi opatrnou. Podle Hummela i díky tomu, že stále nejsou velká korporace, ale podnikem dvou majitelů, kteří jdou se svou kůží na trh. Když něco nesedí, například výše nájmů, tak raději nový obchod oželí, i když by byl na zajímavém místě.

„Spíše si za rok řekneme, jací jsme pitomci, kolik jsme mohli vydělat, než abychom prodejnu otevřeli a za rok si řekli, jací jsme pitomci, kolik jsme už prodělali,“ líčí byznysmen rozdíl mezi Fruitisimem a velkou firmou, která si může dovolit být nějakou dobu ztrátová.

Krach jogurtové zmrzliny

Ze současných zhruba čtyř desítek provozoven má Fruitisimo již hotový plán růstu na přibližně 55 prodejen. Plus ještě další, jejichž otevření připravuje společně s farmářskou sítí Náš grunt.

Kromě vlastních obchodů se Fruitisimo rozhodlo přede dvěma lety pro expanzi také prodejem franšíz, a to hlavně v mimopražských regionech. V současnosti má síť deset franšízantů, kteří provozují patnáct obchodů. Za optimální firma považuje, aby každý držitel licence provozoval tři prodejny. „Naší strategií však je, že přibližně polovinu provozoven chceme dál vlastnit přímo,“ říká Hummel.

Provozovny Fruitisimo vlastníků Jana Hummela a Tomáše LichtenbergaProvozovny Fruitisimo vlastníků Jana Hummela a Tomáše Lichtenberga | e15

Zájemce o franšízu Fruitisimo na začátku testuje. „Snažím se je co nejvíce odradit od spolupráce. Vylíčím jim všechna negativa, popíšu vše, co se může pokazit. A když je to neodradí, tak je to dobré,“ říká s úsměvem Hummel.

Příběh Fruitisima ale není jen příběhem úspěchu. „Statisticky se musí počítat s tím, že z deseti prodejen bude jedna špatná. Člověk z toho sice nemá radost, ale k podnikání to patří,“ uvádí byznysmen. Síť takto nedávno zavřela například prodejnu v Mostě.

Mnohem závažnější byl ale neúspěch konceptu Yogurtisimo, který se Jan Hummel a Tomáš Lichtenberg pokusili rozjet vedle Fruitisima. Prodej jogurtové zmrzliny s čerstvým ovocem odstartovaný před čtyřmi lety se však neosvědčil. „Měli jsme věrné zákazníky, kteří chodili skoro každý den. Bylo jich ale hrozně málo. Za rok a půl jsme nedokázali dostat tržby nahoru,“ říká Hummel. Vinu přičítá hlavně českému fenoménu jménem točená zmrzlina, která je jogurtové zmrzlině hodně podobná.

Stejný název, odlišná kvalita

„Problémem točené zmrzliny je, že pod stejným jménem se prodávají kvalitativně značně odlišné produkty za diametrálně odlišné ceny,“ poznamenal.

V Česku se sice mezitím objevili další výrobci jogurtových zmrzlin, velký byznys se z ní ale nikomu udělat nepodařilo. Hummel to dává do kontrastu například k prodejnám s bubble tea, jež se rychle rozšířily.

Podobně jako s jogurtovou zmrzlinou pohořeli podnikatelé i s ručně vyráběnými nanuky, ačkoli v tomto případě se z nich už nepokoušeli vybudovat samostatný byznys. Záměrem bylo prodávat nanuky do maloobchodních sítí. „Na vývoji tohoto konceptu a na jeho testování jsme také hodně prodělali,“ říká spolumajitel Fruitisima. Slepými uličkami se však oba mladí byznysmeni nenechali odradit a dál zkoušejí novinky.

Letos například do všech prodejen zavedli kávu, která by časem měla dělat zhruba deset procent tržeb. Další novinkou jsou takzvané zdravé snídaně například v podobě ovocných salátů nebo kaše na bázi frešového džusu.

Nástup tvrdé konkurence

„Myslím, že McDonald’s tady udělal senzační věc tím, že naučil lidi snídat mimo domov,“ poznamenal Hummel. Odbyt zdravých snídaní ve Fruitisimu trojnásobně převýšil původní předpoklady. Na příští rok připravuje rozšíření sortimentu ještě o zdravé obědy.

Na rozšiřování sortimentu ostatně sází i Mangaloo, které prodává saláty. Právě tato síť představuje největší konkurenci Fruitisima. Zvláště poté, co Mangaloo převzala kapitálově silná Kofola. Té se již dříve podařila akvizice výrobce čerstvých šťáv Ugo. Nástup skupiny Jannise Samarase do tohoto segmentu zahýbal trhem.

Přesto si zástupci Fruitisima nestěžují. Loni síť utržila na sto milionů korun, na letošní rok jsou plánovány tržby 130 milionů.
Výsledek však nakonec bude ještě lepší. „Víme, že utržíme zhruba 146 milionů korun,“ sdělil Hummel. O výši zisku zástupce Fruitisima nemluví. Připouští však, že většinu vydělaných peněz spolyká rozvoj sítě.

Rozjeli šťavnatý byznys, růst chtějí přes franšízy