Kellnerovo Eldorado v Rusku posiluje

Eldorado

Eldorado Zdroj: Eldorado

Největší ruský řetězec spotřební elektroniky Eldorado, patřící skupině PPF, ovládl další síť se třemi desítkami obchodů s elektronikou v centrálním Rusku. Uvedl to mluvčí PPF Milan Tománek. O transakci jako první informoval hospodářský list Vedomosti. Cena transakce nebyla zveřejněna, analytici odhadli cenu sítě na 20 až 40 milionů dolarů (asi 382 až 765 milionů korun).

Eldorado nově získalo 28 obchodů ve 27 městech centrálního Ruska. Loňský obrat těchto obchodů činil 6,3 miliardy rublů (asi čtyři miliardy korun). Obchody pod hlavičkou Beringov, které vlastnili Sergej Suvorov a Alexej Gumenný, předloni vykázaly čistý zisk 486 milionů (asi 306 milionů korun).

Beringov se podle ruských expertů těší pověsti solidního středního hráče na trhu spotřebičů pro domácnosti a skvěle zapadne do Eldorada, které si potřebuje upevnit pozice na trhu. Síť je sice největším prodejcem bílé techniky počtem obchodů, ale tržbami ji už předloni předstihl konkurent M.video.

K 1. lednu Eldorado disponovalo 352 obchody, M.video 261. V prvním pololetí loňského roku obrat Eldorada činil 41,5 miliardy rublů, u M.video 54,8 miliardy.

Kellnerova ruská banka rychle roste

Skupině PPF se v Rusku daří i v sektoru bankovnictví a úvěrů. Ruská banka Home Credit & Finance Bank (HCFB), patřící skupině PPF finančníka Petra Kellnera, patří k lídrům ruského trhu i v přírůstku vkladů od střadatelů, analytici však upozorňují i na možná rizika.

„Podíl vkladů od drobných klientů v struktuře získaných prostředků u bank, které se specializují na spotřebitelské úvěry jako HCFB, Russkij standart, Renessans Kredit a TKS, dosáhla 50-60 procent. Depozity občanů se zdají poměrně spolehlivým zdrojem pro získání prostředků, ale tak velký podíl v pasivech bank představuje riziko,“ napsal dnes list Kommersant.

Banky zaměřené na spotřebitelské úvěrování si před krizí opatřovaly potřebné prostředky na trhu, ale v krizi se tyto peníze staly pro většinu hráčů nedostupnými, a tak se zaměřili na zvyšování podílu vkladů od střadetelů, a to i za cenu vyšších úroků než u univerzálních bank - v krizi sazby dosahovaly až 17 procent, nyní se pohybují okolo 11-12 procent ročně. Tato strategie umožnila změnit strukturu financování natolik, že větší díl už připadá na vklady od občanů; konkrétně 64 procent u Rusského standartu, 63 procent u Renessans Kapital, 49 procent u HCFB a 43 procent u TKS.

HCFB nabídla vklady teprve v roce 2008, loni však na ně položila důraz, a to jí umožnilo stát se lídrem v tempu přírůstku depozitů - 260 procent. „Získání prostředků od obyvatelstva v rublech je efektivnější a méně riskantní než půjčení si velkých částek v cizí měně,“ tvrdí viceprezident banky Russkij standar Arťom Lebeděv.

Ale podle analytika VTB Kapital Romana Lučkovského je podíl vkladů na úrovni 60 procent dočasný jev a perspektivně nebude převyšovat 50 procent, jakmile si tito hráči budou moci opět dovolit půjčovat si na trhu. „Pro zajištění finanční stability musí mít banka přístup k různým zdrojům,“ tvrdí analytik Promsvazbanky Dmitrij Monastyršin, který za optimální variantu pokládá 30 procent zdrojů z trhu, 30 procent z úspor obyvatel, stejné množství od podnikových klientů a deset procent z mezibankovních půjček a dalších zdrojů.

HCFB se loni stala i jedničkou trhu v absolutním přírůstku úvěrového portfólia. Podle ruských účetních standardů banka za uplynulý rok zvýšila objem úvěrů fyzickým osobám o 37,5 miliardy rublů z 88,2 na 125,7 miliardy rublů, čili meziročně o 42,5 procenta. „V nejbližších třech letech plánujeme zvýšit náš podíl na trhu spotřebitelských úvěrů z asi dvou na pět procent,“ prohlásil šéf banky Ivan Svítek.

Výsledky podle mezinárodních standardů jsou zatím dostupné jen za tři čtvrtletí loňského roku, kdy HCFB zvýšila čistý zisk meziročně téměř o čtvrtinu na 8,284 miliardy rublů (asi 5,1 miliardy korun). Klientská databáze banky čítá více než 21 milionu Rusů. Úvěry nabízí ve 1200 pobočkách, jakož i prostřednictvím 16 tisíc agentů a 55 tisíc prodejen.

PPF je mezinárodní investiční skupina, která podniká v oblasti realit, spotřebitelského financování a bankovnictví. Působí na trzích střední a východní Evropy a Asie.