Kvalita potravin jde stranou, Češi slyší na slevy

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Albert

Marketingové kampaně obchodních řetězců, které začaly loni sázet na čerstvost potravin, se v krizi nepotkaly s poptávkou zákazníků. Ti vyhledávají především levné zboží. Jak ukázal průzkum společnosti Incoma GfK, nabídka slev a akčních cen meziročně vzrostla na významu, menší důraz naopak Češi kladou na celkovou hladinu cen v prodejně i na kvalitu a čerstvost potravin.

„Celá polovina domácností tvrdí, že je krize při rozhodování o nákupu potravin ‚určitě ovlivňuje‘, což představuje výrazný nárůst oproti loňsku,“ uvedl jednatel Incoma GfK Tomáš Drtina. Kolonku ‘spíše ovlivňuje‘ zaškrtlo třicet procent respondentů. Vliv krize nejvýrazněji pociťují domácnosti s nižšími příjmy a lidé nad 60 let, z regionálního pohledu pak obyvatelé Moravskoslezského kraje.

Při výběru místa nákupu rozhoduje dostupnost prodejny, šíře sortimentu a akční slevy. Na významu roste původ potravin, a to zejména u starších zákazníků. Český původ je důležitý pro nadpoloviční podíl domácností, přičemž loni jich to tvrdilo jen 42 procent.

Nejvíc Češi stále utrácejí v hypermarketech, které jako své hlavní nákupní místo potravin uvedlo 45 procent dotazovaných. Mezi nimi vítězí Kaufland, který se mezi řetězci také výrazně soustředí na cenovou politiku. Nabídku sortimentu, čerstvost a kvalitu zboží i nákupní prostředí oceňují zákazníci hlavně v Globusu, personál dostal nejlepší hodnocení v prodejnách sítě Hruška.

Nejvyšší průměrný nákup realizují zákazníci ve velkoobchodních prodejnách Makro. Necelá čtvrtina domácností označila jako své hlavní nákupní místo diskontní prodejnu, dalších 18 procent domácností supermarket a 13 procent pak menší samoobsluhu nebo pultovou prodejnu.