Ležák pomohl Prazdroji k růstu. Firma prodala 10 milionů hektolitrů piva
Na domácím trhu posílila největší pivovarnická skupina v Česku asi o čtyři procenta. Na 54 zahraničních trzích prodala zhruba 3,5 milionu hektolitrů piva, o šest procent více než v předloni, uvedl generální ředitel Paolo Lanzarotti.
Loňský prodej v zahraničí zhruba 3,5 milionu hektolitrů zahrnuje také licenční výrobu českého piva v cizině. Samotný vývoz z ČR letos pivovar neuvedl; předloňský export přesáhl 1,1 milionu hektolitrů piva. Licenční výroba piva v zahraničí se v minulých letech pohybovala kolem dvou milionů hektolitrů ročně.
Celkový loňský tuzemský i zahraniční prodej prémiového ležáku Pilsner Urquell překonal poprvé za 172 let dva miliony hektolitrů. V ČR posílil o rekordní více než desetinu, vývoz se zvýšil o čtyři procenta.
„Loni jsme dosáhli největšího růstu za posledních pět let a největší radost máme ze znovunastartování zájmu o čepované pivo. Naše aktivity podpory pohostinství, návštěvnosti hospod a restaurací, úzká spolupráce s provozovateli, inovace i cenová strategie jednoznačně vycházejí,“ uvedl Lanzarotti.
Lanzarotti: Pivo má silný potenciál růstu
Podle vývoje uplynulých let odhaduje ředitel mírný růst domácího trhu i letos. „Jsem naprosto přesvědčený, že kategorie piva má silný potenciál růstu a předpokládám, že loňský mírný růst pivního trhu by měl pokračovat a podíl čepovaného piva by neměl už dále klesat,“ uvedl. V uplynulých letech přitom prodej mírně klesal, v roce 2013 činil 9,7 milionu.
V zahraničí posílil Prazdroj v pobaltských státech, Norsku, Finsku, na asijských trzích, ve Velké Británii, Kanadě, Irsku a Slovinsku. „Také loni jsme dokázali získat nové trhy jako Nový Zéland, Singapur, Slovinsko nebo Srbsko. Naše značky, především Pilsner Urquell a Velkopopovický Kozel, se ale prosazují i na silně konkurenčních pivních trzích, jako je Německo nebo Velká Británie,“ uvedl Lanzarotti.
Pilsner Urquell táhl růst, pomáhaly i speciály
„Za posílením domácí produkce stojí zejména tradiční český ležák v balené formě. Po několika letech poklesu se ale stabilizoval i zájem o čepované pivo,“ uvedla mluvčí skupiny Kateřina Krásová. Loňský růst táhl Pilsner Urquell, Radegast Ryze Hořká dvanáctka, z jedenáctek pak Velkopopovický Kozel a Gambrinus Excelent. Posilovala „desítka“ Gambrinus Nepasterizovaný a úspěšný rok zaznamenala novinka cider Kingswood, jehož prodej vzrostl o 650 procent. „Prazdroj se i díky strategii podpory pohostinství a návštěvnosti hospod a restaurací blíží 50procentnímu podílu na trhu ČR,“ řekla.
Oživení prodeje čepovaného piva zajistil hlavně zvýšený zájem o prémiové ležáky i pivní novinky. Podíl prodaného čepovaného a baleného piva se loni díky investicím do restaurací téměř vyrovnal, poměr celého trhu je zhruba 45:55 procentům ve prospěch baleného piva.
„Hospody, v nichž se intenzivně věnují perfektnímu servisu a nabízí příjemné prostředí, mají až o pětinu vyšší tržby a častější a opakovanou návštěvnost,“ uvedl Lanzarotti.
Jablečný mošt Kingswood má polovinu trhu
Částečně zkvašený jablečný mošt Kingswood dosáhl loni 50procentního podílu na trhu ciderů. „Na rozdíl od radlerů není sezonní záležitostí,“ řekl Lanzarotti. Pivovar ho prodává v lahvové i čepované variantě ve více než 2000 hospodách. Tradiční nealkoholické pivo Birell se drželo na stejné úrovni, ale speciální nealkoholická piva jako Birell polotmavý a ochucená piva vzrostla až o 30 procent. Celkový podíl nealkoholických piv na pivním trhu ČR je 3,5 procenta.
V předchozím finančním roce dosáhl Prazdroj zisku před zdaněním 3,643 miliardy korun, meziročně o téměř pět procent víc. Tržby dosáhly 13,249 miliardy a meziročně poklesly o dvě procenta.