Martin Wallner: Namíchat si vlastní müsli je zábava. Kombinací je několik milionů

Martin Wallner, Mixit

Martin Wallner, Mixit Zdroj: Mixit

Petr Dašek

Zakladatelé společnosti Mixit nabídli jako první v ČR zákazníkům možnost namíchat si cereálie podle vlastní chuti. Inspiraci našli v Německu. „Byl to koncept, který existoval v zahraničí, tak jsme tušili, že by nemusel být úplně ‚marný‘.

Jen jsme nevěděli, zda je možné jej rozjet s tak omezeným rozpočtem, s nímž jsme zpočátku počítali, a zda to Češi přijmou – možnost namíchat a koupit si müsli přes internet, a přitom zaplatit více než v samoobsluze,“ říká většinový vlastník firmy Martin Wallner.

* E15: Věděl jste už během studia, že chcete podnikat? Nechtěl jste být zaměstnanec?

Určitě. Věděl jsem, že bych nebyl dravý zaměstnanec a že by mě převálcovali ti, kdo přijdou po mně. Takže jsem měl jasno, že chci podnikat, že dělat pro sebe bude jediné, co mě bude motivovat.

* E15: Přesto, kdybyste musel být zaměstnanec, jaký obor byste preferoval?

Asi bych volil ne nadnárodní společnost, ale zároveň progresivně rostoucí. Teď vím, že bych chtěl dělat v oboru e-commerce. Kdybych se měl rozhodnout dříve, tak by to byl asi marketing, ale určitě ne třeba účetnictví.

* E15: Proč jste si pro podnikání zvolili právě míchané müsli?

Chtěli jsme najít něco, co u nás není, najít díru na trhu. Byl to koncept, který existoval v zahraničí, tak jsme tušili, že by nemusel být úplně „marný“. Jen jsme nevěděli, zda je možné jej rozjet s tak omezeným rozpočtem, s nímž jsme zpočátku počítali, a zda to Češi přijmou – možnost namíchat a koupit si müsli přes internet, a přitom zaplatit více než v samoobsluze.

* E15: Nyní už si jistí jste?

Jistí si nejsme, ale vypadá to nadějně. Pořád jsme se nedostali tam, kam jsme předpokládali, že po roce dojdeme. Protože podnikání není celkově tak jednoduché, jak jsme si mysleli. Ale zásoby rostou. Provoz se už sám financuje. Vyvíjíme web. Víme, že nyní budeme muset zase investovat do stěhování.

* E15: Kde konkrétně jste se inspirovali?

V Německu, tam to spustili jako první. V zemi to způsobilo lavinu individualizovaných projektů – lidé si nechávají vyrábět etikety na pivo, míchají si vlastní čaje či směsi koření.

* E15: Vaše produkty si mohu objednat pouze přes internet? Nemáte kamenný obchod?

Zatím ne. Možné jsou osobní odběry ve „spřízněné“ restauraci Starsano v centru Prahy. „Oťukávali“ jsme možnosti míchání si cereálií na místě. Ale vzhledem k tomu, že jde o úzkoprofilový sortiment, tak jsme dospěli k názoru, že se kvůli tomu nevyplatí zřizovat další provozovnu. Internet je to, co tomu dává smysl.

* E15: A provozovnu, kde mícháte dle zákaznických objednávek, máte v centru Prahy?

Ano. A na kraji města máme ještě sklad.

* E15: Vyplatí se koupit si libovolně namíchané müsli třeba lidem z Českých Budějovic?

Určitě. Snažíme se lidem vysvětlit, že to není pouze pro Pražany, ale naopak jde o službu celorepublikovou. Jsou lidé, kteří si objednávají pravidelně zboží v řádech tisícikorun za měsíc. A jsou třeba z Karviné.

* E15: Takže většinu zákazníků tvoří fyzické osoby?

Rozhodně. V období Vánoc jsme sice zaznamenali zvýšenou poptávku od firem, které směsi nakoupily jako vánoční dárky, a máme také nasmlouvány dodávky do několika obchodů se zdravou výživou a lékáren. Ale stěžejní je odběr od konkrétních jedinců.

* E15: Jaké množství, gramáž, je nejžádanější?

Směsi posíláme zafóliované v papírových tubusech, které mají od 500 do 750 gramů. Objem se nemění, liší se jen obsahem – poměrem surovin, jež si zákazník navolí. Kombinací je několik milionů.

* E15: Co mají Češi nejraději?

Třeba z oříšků to jsou mandle. Ale nevyhýbají se ani dražším oříškům, jako jsou makadamy, pekany nebo piniové. Z ovoce jsou oblíbené rozinky, „jede“ také kustovnice čínská. A pak je to klasika, jako jablka, ananas, višně a třešně.

* E15: A základ tvoří vločky?

V každém tubusu je základ z vloček nebo případně z jiných cereálií – polštářků, kuliček či cornflakes. Vloček nabízíme osm druhů.

* E15: Tvrdíte, že kvalita vašich surovin je lepší než u cereálních směsí koupených v hypermarketu. Čím se liší?

Když si koupíte v obchodě müsli, tak je tam třeba jen pět procent ovoce a z toho jsou čtyři procenta jen rozinky. Na komerčních müsli v řetězcích je vidět tlak na snižování nákladů. U nás nešetříme. Záleží na zákazníkovi, kolik si do balení jakých surovin dá – ovoce může tvořit třeba padesát procent. Stejně tak u našich hotových směsí se snažíme, aby byly bohaté. Další věcí jsou samotné suroviny. Děláme müsli čistě sypané, není zapečené s medem, tukem či cukrem. Kdežto právě v řetězcích jde často o zapečené hrudky – odpad z obilné výroby zapečený do dobrého celku.

* E15: Ve své provozovně pouze jednotlivé složky mícháte, suroviny neupravujete?

Ano, pouze mícháme.

* E15: Kolik zaměstnáváte lidí?

Máme brigádníky. „Točíme“ jich osm. Jsou to všechno studenti, osvědčili se nám nejlépe.

* E15: Plánujete nyní nějaké inovace?

Inovujeme produktové řady. Děláme také instantní kaše se sušeným mlékem. Prodáváme lyofilizované ovoce, což je ovoce sušené mrazem. Jednak jej přidáváme do müsli a jednak je prodáváme samostatně. Budeme dělat také cereální sušenky. V létě rozjedeme šejky ze sušeného mléka s ovocem bez přísad, které stačí jen zalít vodou. Spustili jsme rovněž zásobování do školek, kam se snažíme osvětově dostat naše produkty jako snídaně a svačiny.

* E15: Na jaké problémy jste během podnikání narazili?

Například s přibývajícím objemem zakázek jsme zjistili, že potřebujeme u provozovny rampu, do níž budeme muset investovat. Už jsme se stěhovali dvakrát. Přes léto se chceme přesunout již do nějaké menší haly. Další úskalí? Musím zaklepat, že nám šlo vše „na ruku“. Děláme všechno formou pokus omyl, ale těch omylů není naštěstí moc. Jsme opatrní, dlouho jsme si to připravovali.

* E15: Studoval jste speciální literaturu o podnikání?

Ve škole jsem absolvoval vedlejší specializaci malé a střední podniky a k tomu jsem si přidal podnikání na internetu, kde jsem se dozvěděl hodně věcí, které mi pomohly v otázce internetového marketingu, jak jej dělat co nejlevněji a jak optimalizovat náš byznys pro internetový prodej.

* E15: Návratnost investice jste si spočítali na jak dlouho?

Původní plán jsme museli upravit. Nejen kvůli menším prodejům na začátku, ale nepočítali jsme ani s investicemi při každém růstu kapacity. Návratnost počítáme do dvou tří let.

* E15: Investovali jste vlastní prostředky?

Máme rodinného investora. Dokud to půjde, budeme se snažit podnikat bez cizích peněz. Až uvidíme příležitost, kterou bez investora nepůjde zvládnout, tak se o tuto možnost pokusíme.

* E15: Chystáte jiné projekty?

Ne. V projektu Mixit vidíme potenciál, máme spoustu plánů a nápadů, jak jej rozvíjet. Zároveň je v něm hodně práce, o které se nám ani nesnilo.

Mixit

Projekt spustil jako OSVČ během studia Martin Wallner, MBA (27) se spolužákem Tomášem Huberem, MBA (29) v polovině května 2010. Na konceptu, který se zrodil v rámci studia na VŠE, začali pracovat takřka rok předtím. Jako první v ČR nabídli on-line míchání müsli směsí. Zákazník si na jejich stránkách může nakombinovat libovolný poměr cereálního základu, ořechů, semínek a sušeného ovoce. Děláme vše formou pokus omyl, ale těch omylů není naštěstí moc