Meziroční růst tržeb v maloobchodě v srpnu zpomalil na 3,3 procenta

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Zbynek Pecak

Tržby v maloobchodě bez aut v srpnu meziročně vzrostly o 3,3 procenta. Růst tak proti červenci, kdy stouply o 5,5 procenta, zpomalil. Vyplývá to z informací Českého statistického úřadu. Nárůst tržeb zaznamenaly všechny hlavní skupiny sortimentu, výrazněji klesl jen prodej oděvů a obuvi. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel stouply o 7,3 procenta.

„Pokud se podíváme na vývoj od začátku letošního roku, tak je evidentní, že se české domácnosti oproti předchozím letům nebojí utrácet,“ tvrdí analytik Akcenta Miroslav Novák. Domácnosti podle něj přitom mají oporu ve výrazném zlepšení situace na pracovním trhu, když na jedné straně poklesly obavy ze ztráty zaměstnání a na straně druhé straně se začaly zvyšovat mzdy. „Když k předchozím důvodům připočteme jen zcela minimální růst spotřebitelských cen, tak zde máme řadu silných faktorů, které podporují rychlý růst maloobchodu i v posledním čtvrtletí letošního roku,“ dodal.

V maloobchodě kromě motorových vozidel (CZ-NACE 47) se sezónně očištěné tržby snížily reálně meziměsíčně o 0,9 procenta, tvrdí ČSÚ. Meziročně se tržby zvýšily o 3,3 procenta, a to jak očištěné, tak i neočištěné o kalendářní vlivy (při stejném počtu pracovních dní v srpnu 2015 i 2014).

Graphical visualization of Cz Retail Sales Yoy

„Spotřebitelé se nyní tolik neomezují při nákupech jídla. To dává dobrý základ k tomu, aby tržby rostly i nadále. Nedá se ale očekávat, že by tržby zde zásadně rostly dlouhodobě. Dynamika růstu tržeb v potravinářském segmentu je spíše nízká,“ upozornil Michal Kozub z Home Credit.

Nejvyšší meziroční růst tržeb zaznamenal tradičně prodej zboží prostřednictvím internetu a zásilkové služby (o 10,2 procenta). Tržby rostly také za prodej farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží (o 5,1 procenta), počítačového a komunikačního zařízení (o 5 procent), výrobků pro sport, kulturu a rekreaci (o 4,8 procenta) a potravin v nespecializovaných prodejnách (o 4,7 procenta).

„Struktura maloobchodních tržeb nese punc horkého počasí. Po dlouhé době klesaly tržby za potraviny ve specializovaných prodejnách a za výrobky pro domácnost. Největšího propadu se dočkali prodejci oděvů, na něž kromě nepříznivých klimatických poměrů dolehla i vysoká základna z loňského srpna,“ dodal hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek.