Místo soudu ČOI. Spotřebitelé získají zbraň proti nepoctivým prodejcům

Česká obchodní inspekce (ilustrační foto, ČTK)

Česká obchodní inspekce (ilustrační foto, ČTK) Zdroj: CTK

Od února budou moci spotřebitelé ve sporech s obchodníky využít možnosti řešit tento spor mimosoudně. Česká obchodní inspekce, která bude mít mimosoudní řešení spotřebitelských sporů na starosti, kvůli tomu přijme 18 právníků. Nyní probíhají výběrová řízení. ČOI předpokládá, že touto cestou bude řešit tisíce sporných případů ročně.

Pro spotřebitele má jít o rychlejší a finančně méně náročnou cestu domoci se svých práv oproti zejména soudním řízením. Inspekce očekává velký zájem spotřebitelů o tuto novinku. „Velmi pravděpodobně půjde o stovky, spíše však tisíce případů ročně,“ uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

V mimosoudním řešení sporů by mělo jít o takzvané usmíření, během něhož pracovník ČOI povede strany k urovnání sporu jako nezávislý prostředník, který jim bude případně nápomocen radou a názorem. Nebude však ve sporu rozhodovat. Výsledkem řízení bude uzavření soukromoprávní dohody stran.

Změna obchodních podmínek

„Nejen pro internetové obchody to v první fázi bude znamenat úpravu obchodních podmínek. V jejich rámci jsou totiž prodávající povinni informovat o možnosti využít při případném sporu tohoto řešení a také na koho se mají spotřebitelé obrátit,“ uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Zástupci velkých e-shopů se ale změny neobávají. “Registrujeme jen minimum reklamací, případně jiných stížností a ty se snažíme vždy vyřídit ke spokojenosti zákazníka a to často nad rámec našich zákonných povinností. Naopak máme za to, že to může v mnoha ne zcela jasných případech pomoci vyřešit situaci ke spokojenosti zákazníka,” tvrdí marketingový ředitel parfums.cz Radek Ondrášík.

Mimosoudní řešení může být zahájeno pouze na základě návrhu spotřebitele. Ten může návrh podat do jednoho roku ode dne, kdy u prodávajícího poprvé uplatnil své právo, např. reklamaci. Řízení by mělo být bezplatné a své náklady by si měly uhradit strany samy, uvádí ČOI. Prodávající bude mít povinnost se k návrhu do 15 dnů vyjádřit a oznámit, jestli se řízení zúčastní. Lhůta pro ukončení mimosoudního řešení by u většiny případů neměla překročit 90 dní.

Šéf ČOI: Někdo stále nechápe, že ten milý pán nedá nic zadarmo