Módní byznys trpí. Přibývá zavřených obchodů, skončily i známé značky
Řada módních značek, které to na českém trhu vzdaly úplně, anebo přistupují k redukci počtu prodejen své sítě, se postupně prodlužuje. Z tuzemského trhu se stáhla jména jako Promod, Next či Nautica, v insolvenci jsou Blažek a Pietro Filipi, v úpadku skončila Kara Trutnov. Propady tržeb v módě se za loňský i počínající letošní rok počítají na desítky procent.
„Již v předcovidové době procházel tento sektor obtížným obdobím, kdy tržby meziročně oscilovaly mezi mírným růstem a lehkou stagnací,“ říká vedoucí týmu pronájmů maloobchodních prostor realitně poradenské společnosti CBRE Jan Janáček.
„Nyní vidíme smutný obrázek některých tradičních českých, ale také etablovaných zahraničních značek, jež se dlouhodobě potýkaly s poklesem návštěvnosti svých kamenných prodejen, který nebyl v plné míře kompenzován e-commerce,“ dodal.
Podle dat Českého statistického úřadu byly loni tržby obchodů s oděvy a obuví nižší v meziročním srovnání po celý rok s výjimkou ledna. Nejhorší měsíce byly duben a listopad, kdy klesly téměř o osmdesát procent.
Absolutní data v korunách za loňský rok statistický úřad zatím nepublikoval. Nicméně podle dva roky starých údajů utratili obyvatelé Česka ročně za oblečení zhruba šedesát miliard korun.
Janáček z CBRE nicméně dodává, že v sektoru byly a jsou úspěšné značky, jež zachytily trendy vycházející z dlouhodobých změn nákupního chování. K těm patří především takzvaný omnichannel přístup, tedy propojení obchodního modelu kamenné prodejny s on-linem. Je ale celá řada značek, kterým se to nepovedlo, a covidová pandemie problémy plně odhalila a prohloubila.
Tvrdý dopad na módu potvrzují i údaje České spořitelny posbírané z platebních transakcí jejích klientů. Zatímco celkově vzrostly loni tyto nákupy o jedno procento, za oblečení se v porovnání s rokem 2019 propadly o patnáct procent.
„V době vrcholící jarní a podzimní vlny dosáhl pokles více než padesáti procent. Podobně nevesele začal i letošní rok, když se v lednu transakce meziročně snížily více než o polovinu,“ uvedl hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.
Vyzkoušet za 1 Kč Více informací