Módní byznys trpí, přibývá zavřených obchodů | E15.cz

Módní byznys trpí. Přibývá zavřených obchodů, skončily i známé značky

Martina Patočková

Martina Patočková

Vstoupit do diskuze
1

Řada módních značek, které to na českém trhu vzdaly úplně, anebo přistupují k redukci počtu prodejen své sítě, se postupně prodlužuje. Z tuzemského trhu se stáhla jména jako Promod, Next či Nautica, v insolvenci jsou Blažek a Pietro Filipi, v úpadku skončila Kara Trutnov. Propady tržeb v módě se za loňský i počínající letošní rok počítají na desítky procent.

„Již v předcovidové době procházel tento sektor obtížným obdobím, kdy tržby meziročně oscilovaly mezi mírným růstem a lehkou stagnací,“ říká vedoucí týmu pronájmů maloobchodních prostor realitně poradenské společnosti CBRE Jan Janáček.

„Nyní vidíme smutný obrázek některých tradičních českých, ale také etablovaných zahraničních značek, jež se dlouhodobě potýkaly s poklesem návštěvnosti svých kamenných prodejen, který nebyl v plné míře kompenzován e-commerce,“ dodal.

Podle dat Českého statistického úřadu byly loni tržby obchodů s oděvy a obuví nižší v meziročním srovnání po celý rok s výjimkou ledna. Nejhorší měsíce byly duben a listopad, kdy klesly téměř o osmdesát procent.

Absolutní data v korunách za loňský rok statistický úřad zatím nepublikoval. Nicméně podle dva roky starých údajů utratili obyvatelé Česka ročně za oblečení zhruba šedesát miliard korun.

Janáček z CBRE nicméně dodává, že v sektoru byly a jsou úspěšné značky, jež zachytily trendy vycházející z dlouhodobých změn nákupního chování. K těm patří především takzvaný omnichannel přístup, tedy propojení obchodního modelu kamenné prodejny s on-linem. Je ale celá řada značek, kterým se to nepovedlo, a covidová pandemie problémy plně odhalila a prohloubila.

Tvrdý dopad na módu potvrzují i údaje České spořitelny posbírané z platebních transakcí jejích klientů. Zatímco celkově vzrostly loni tyto nákupy o jedno procento, za oblečení se v porovnání s rokem 2019 propadly o patnáct procent.

„V době vrcholící jarní a podzimní vlny dosáhl pokles více než padesáti procent. Podobně nevesele začal i letošní rok, když se v lednu transakce meziročně snížily více než o polovinu,“ uvedl hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil.

Přístup k veškerému digitálnímu obsahu

Předplatit E15 Premium

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.