Módní byznys trpí. Přibývá zavřených obchodů, skončily i známé značky

Jedna z mála nových značek na českém trhu – Gap

Jedna z mála nových značek na českém trhu – Gap Zdroj: Martina Patočková

Zavřený obchod Pietro Filipi. Společnost ze skupiny C2H Michala Mičky skončila v insolvenci, její sestra Kara je v úpadku.
Zavřený obchod Pietro Filipi. Společnost ze skupiny C2H Michala Mičky skončila v insolvenci, její sestra Kara je v úpadku.
Zavřené obchody za zástěnou. Takových pohledů se návštěvníkům obchodních center naskýtalo kvůli koronavirovým zákazům čím dál více.
Společnost Kara Trutnov ze skupiny C2H Michala Mičky skončila v úpadku, její sestra Pietro Filipi je v insolvenci.
Své pozice drží obří obchodní řetězce jako C&A, H&M (na snímku) a další, které v Česku mají desítky prodejen a patří k takzvaným kotevním nájemcům.
7
Fotogalerie

Řada módních značek, které to na českém trhu vzdaly úplně, anebo přistupují k redukci počtu prodejen své sítě, se postupně prodlužuje. Z tuzemského trhu se stáhla jména jako Promod, Next či Nautica, v insolvenci jsou Blažek a Pietro Filipi, v úpadku skončila Kara Trutnov. Propady tržeb v módě se za loňský i počínající letošní rok počítají na desítky procent.

„Již v předcovidové době procházel tento sektor obtížným obdobím, kdy tržby meziročně oscilovaly mezi mírným růstem a lehkou stagnací,“ říká vedoucí týmu pronájmů maloobchodních prostor realitně poradenské společnosti CBRE Jan Janáček.

„Nyní vidíme smutný obrázek některých tradičních českých, ale také etablovaných zahraničních značek, jež se dlouhodobě potýkaly s poklesem návštěvnosti svých kamenných prodejen, který nebyl v plné míře kompenzován e-commerce,“ dodal.

Podle dat Českého statistického úřadu byly loni tržby obchodů s oděvy a obuví nižší v meziročním srovnání po celý rok s výjimkou ledna. Nejhorší měsíce byly duben a listopad, kdy klesly téměř o osmdesát procent.

Absolutní data v korunách za loňský rok statistický úřad zatím nepublikoval. Nicméně podle dva roky starých údajů utratili obyvatelé Česka ročně za oblečení zhruba šedesát miliard korun.

Janáček z CBRE nicméně dodává, že v sektoru byly a jsou úspěšné značky, jež zachytily trendy vycházející z dlouhodobých změn nákupního chování. K těm patří především takzvaný omnichannel přístup, tedy propojení obchodního modelu kamenné prodejny s on-linem. Je ale celá řada značek, kterým se to nepovedlo, a covidová pandemie problémy plně odhalila a prohloubila.

Tvrdý dopad na módu potvrzují i údaje České spořitelny posbírané z platebních transakcí jejích klientů. Zatímco celkově vzrostly loni tyto nákupy o jedno procento, za oblečení se v porovnání s rokem 2019 propadly o patnáct procent.

„V době vrcholící jarní a podzimní vlny dosáhl pokles více než padesáti procent. Podobně nevesele začal i letošní rok, když se v lednu transakce meziročně snížily více než o polovinu,“ uvedl hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!