Nealkoholické pivo posiluje v Německu i v Egyptě, produkce dál roste také v Česku. Oblíbené jsou ovocné příchutě

Ochucený Birell, jedno z nejpopulárnějších nealkoholických piv v Česku.

Ochucený Birell, jedno z nejpopulárnějších nealkoholických piv v Česku. Zdroj: Plzeňský Prazdroj

Šimon Kačírek

Nealkoholické pivo nejspíš časem začne ohrožovat to klasické. Nedávné šetření Centra pro výzkum veřejného mínění potvrdilo, že u Čechů klesá zájem o tradiční pivo a trendy vzrůstající obliby nealka, zejména toho s příchutí ovoce, potvrzuje i většina zdejších pivovarů. Preference tuzemských spotřebitelů ovšem nejsou nijak výjimečné, jen kopírují celosvětový nárůst konzumace nealkoholických piv.

Velká část českých pivovarů se na změnu spotřebitelské nálady adaptovala a svá portfolia o nealkoholické varianty piv už rozšířila. Podle statistiky Českého svazu pivovarů a sladoven stoupl v českých pivovarech mezi lety 2019 a 2023 celkový výstav nealkoholického piva a míchaných nápojů na bázi piva o 34,5 procenta.

„Zatímco před dvaceti lety tvořily pouze jedno procento z našich tuzemských prodejů, v roce 2016 to už bylo šest procent a loni se nealkoholická piva podílela na našich prodejích v Česku jedenácti procenty,“ okomentoval rostoucí popularitu nápoje Zdeněk Kovář, tiskový mluvčí největšího pivovarnického koncernu v Česku Plzeňského Prazdroje. Podle něj převažuje zájem o ochucená nealka. Společnost segment loni rozšířila o dvě novinky, kromě mnoha druhů tradičního Birellu tak nově prodává i Kozel Nealko a italskou značku Peroni.

Naopak národní pivovar Budějovický Budvar, který má ve svém portfoliu nealkoholické pivo pouze jedno, výrazný nárůst jeho obliby nezaznamenává. Podle manažerky komunikace Barbory Povišerové tvoří jen 2,5 procenta z celkového výstavu pivovaru. „Co se týče vývoje tohoto trhu, poslední čtyři roky v rámci produktu Budvar Nealko nedošlo k výraznému vychýlení a čísla jsou stále stejná,“ uvedla.

Žádaná příchuť ovoce

Rostoucí odbyt hlásí rodinný pivovar Bernard. Na jeho letošních prodejích se nealkoholická piva podílejí z 8,1 procenta, což je o téměř 1,4 procentního bodu více než loni. „Nárůst v tomto segmentu je dán především vlivem naší novinky, kterou je nealkoholické pivo s přírodní grepovou šťávou,“ podotýká Zdeněk Šípek, obchodní ředitel pivovaru.

Na trhu dnes už narazíme i na nealka vyrobená malými pivovary. „Z pivovarů sdružených pod naším svazem vaří nealko zhruba 15 až 20 procent. Pro srovnání, před několika lety to byly jednotky,“ pochvaluje si Michal Voldřich, prezident Českomoravského svazu minipivovarů, jehož členy je 160 z celkem asi 500 malých výrobců piva v Česku. „Zároveň minipivovary čím dál častěji produkují desetistupňová a méně alkoholická piva, což je opačný trend než u velkých pivovarů, které se více zaměřují na ležáky,“ doplňuje Voldřich.

Změnu chutě spotřebitelů dokládá i online supermarket Rohlík. „Z celkového množství prodaných piv na Rohlíku představují nealkoholická piva přibližně 25 procent. Tento podíl se každým rokem stabilně zvyšuje, a to v jednotkách procent,“ říká tisková mluvčí společnosti Denisa Ladka Morgensteinová. Obchod proto svou nabídku nealko piv dále rozšiřuje, letos oproti předchozímu roku o 15 procent. „Co se týče preferencí zákazníků, stále populárnější jsou ochucené varianty, a to v poměru 60 ku 40 v jejich prospěch,“ upozorňuje na oblibu piv například s ovocnou nebo bylinkovou příchutí.

Svět chce víc nealka

Popularita nealkoholických piv roste v současné době ve všech koutech světa. Jako dobrý příklad může posloužit region Blízkého východu a severní Afriky. Tyto oblasti patří z náboženských důvodů k těm s globálně nejnižší spotřebou alkoholu a konzervativně tu pohlížejí i na nealkoholické varianty piv. Podle agentury Reuters však i zde jejich obliba v poslední době roste. V Egyptě například spotřeba stoupla mezi roky 2018 a 2023 o téměř sedmnáct procent. Mírný pokles naopak zaznamenala Saúdská Arábie.

Mnoho výrobců piv bez alkoholu se na Blízkém východě a v severní Africe zaměřuje zejména na turisty, kterých do těchto regionů cestuje velké množství. Naopak pivovary Carlsberg nebo Heineken se jimi snaží cílit na lokální populaci a využít kuriózního důvodu poptávky. Někteří místní nealko začali upřednostňovat před limonádami jako coca-cola nebo pepsi po začátku konfliktu v Gaze, protože tyto společnosti považují za podporovatele Izraele.

Obliba nealkoholického piva ale prudce stoupá i v zemi, kde to tradiční alkoholické s použitím chmele nespíš vzniklo: v sousedním Německu. Jak uvedl ve své zprávě Spolkový statistický úřad (Destatis), jeho produkce se v poslední dekádě více než zdvojnásobila. Minulý rok ho bylo v Německu uvařeno přes pět a půl milionu hektolitrů.

I v dalších tradičních pivařských zemích lidé čím dál častěji sahají po variantě bez alkoholu. Podle listu Irish Examiner stoupl v roce 2023 prodej nealkoholických piv v Irsku o 18 procent. Zároveň tak v zemi pokračuje trend odklonu od alkoholu, jehož konzumace tu za posledních dvacet let klesla o třetinu.